Říkáme, že máme „vládu Zemanovců", ale není to přesné. SPOZ není parlamentní stranou a vláda byla sestavena spíš z přátel prezidenta Miloše Zemana než ze spozáků. Až po jmenování kabinetu se ministři stali lídry kandidátek SPOZ.
Pokud by vládu složily parlamentní strany, fungovala by jinak. Strany by si aspoň trochu hlídaly, jak jejich ministr pracuje, jakými lidmi se obklopuje, existovala by jakás takás kontrola. (Samozřejmě že několik ministrů minulé vlády bylo hodně podezřelých; třeba modrý ministr zemědělství Petr Bendl a jeho „vybírání" nového šéfa Lesů ČR. Ale byl to jasný malér ODS a voliči jí Bendla, Kubu a další experty mohou spočítat.)
Dnes je to ještě horší. Na ministra nedohlíží dokonce ani jeho strana. Do vlády byly nasázeny osoby, o kterých většinou víme velmi málo. Jaké jsou jejich majetky, jaké jsou jejich vazby. Navíc je zjevné, že premiér Jiří Rusnok vládu neovládá. Kupříkladu v ČT mluvil o personálních čistkách na ministerstvu dopravy, že jsou neprofesionální, ale tím to haslo. Nic neudělal. Nezasáhl. Nic zjevně ani udělat nemohl.
Obklopen ódeesáky z Brna
Typickou ukázkou ministra „vlády odborníků" je šéf dopravy Zdeněk Žák. Nechová se jako člen vlády v demisi, ale nechová se ani jako ministr SPOZ. Nebo chová? Pokud ano, je to důkaz, že ta strana je jen naprosto účelová sestava, jejíž cíle jsou jinde než v programu. Zdá se přece naprosto podivné, ba skoro neuvěřitelné, že je jejím ministrem bývalý ódeesák (minulá vláda je lídry SPOZ i prezidentem nazírána jako zlo), který se obklopuje dalšími ódeesáky, některými s velmi nevalnou pověstí.
Žák nedávno odvolal tři šéfy jemu podřízených úřadů: Davida Čermáka z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), Jana Skalického z Ředitelství vodních cest (ŘVC) a Pavla Kodyma z Drážního úřadu. Udělal hotový převrat a odvolané nahradil novými lidmi - svými lidmi. Média se teď zabývají tím, koho si Žák vybral. Kupříkladu ŘSD vede Pavel Kočica, přítel Žáka, se kterým má mnoho společného a je také bývalým členem brněnské ODS. Ta se zdá být klíčem k Žákovi. Mimochodem, exředitel Čermák několikrát upozorňoval, že stavby závodu ŘSD Brno stávaly o 20 až 30 procent víc než obdobné stavby v jiných regionech. Samo sebou jen „náhoda".
Podle informací z ministerstva dopravy a ze SPOZ se Žák naprosto vymkl kontrole. Dělá si, co chce. Rusnok na něj nemá, stejně namydlený je kancléř Vratislav Mynář, který možná dost udiveně zírá, co se to na dopravě odehrává. Důležité totiž není členství v politické partaji, ve SPOZ, ale to, do jaké party kdo patří. (Nejhorší je, když nepatříte do žádné party; to zřejmě postihlo kupříkladu Jana Skalického, vyhozeného šéfa ŘVC.) Probíhá volební kampaň, a i kdyby spozáci chtěli Žáka odvolat, dost dobře nemohou; jejich nijak dobré jméno by to ještě víc poškodilo.
A tak se na ministerstvech (na dopravě) vytvářejí nové party a jsou dosazováni lidé, kteří do těch skupin patří. Ti druzí musí z kola ven. Kdo si myslí, že ona vláda odborníků je nějaká spása, krutě se mýlí.
ŘVC přebíral lobbista a dodavatel
Podivuhodně proběhlo vyhození Skalického. On sám popisuje, jak byl zděšen z toho, kdo od něj přišel ŘVC převzít. „Byl to nový ředitel Lubomír Fojtů, dále Jan Hodovský, dlouholetý jednatel a majitel dodavatele většiny environmentálních služeb ŘVC, a brněnský lobbista František Macháč. Takže ředitel, zástupce dodavatele a lobbista." Plus první náměstek ministra Lukáš Hampl. Ten podle více zpráv ministerstvo dopravy řídí. Nedávno se zjistilo, že nemá prověrku na stupeň Tajné. Ale to dnes zřejmě nevadí. Mynář ji taky nemá.
Je to skutečně zvláštní. Lobbista Macháč se netěší dobré pověsti nejen v Brně. (Byl souzen kvůli vytunelování brněnské záložny, ale chyběly důkazy.) Dodavatel nemá u takového aktu absolutně co dělat.
Zajímavé je i to, jak Skalický popisuje svoji anabázi. Je zastáncem vodních staveb, třeba průplavu Dunaj-Odra-Labe. Minulé vedení dopravy (Zbyněk Stanjura, ODS) mu však nepřálo. Stanjura podlehl naléhání tehdejší ministryně Karolíny Peake (LIDEM), aby ŘVC zrušil. Měla to být jedna z „vládních úspor". Dva dny před svým odstoupením však Stanjura rozhodl, že se ŘVC rušit nebude. Skalický si poté sám našel zastání - věděl, že kanál prosazuje Miloš Zeman. Dostal se až k němu a podpora ŘVC i stavby průplavu mu byla za přítomnosti prezidenta lidmi SPOZ přislíbena. Marně.
Žák, který se vymkl kontrole, si to udělal po svém, po brněnsko-ódeesáckém. Nějaké dohody s ČSSD (Michal Hašek), se SPOZ (u příslibu pomoci měli být lidé jako Nejedlý a Mynář) či přímo s Hradem ho nezajímají. Zeman všecko neukočíruje. Proč tak Žák jedná, to se můžeme jen dohadovat. Bohužel není těžké motiv uhodnout.
Zeman spěchat nebude
Co Skalickému ministr vyčítal? Kupříkladu předraženou studii ŘVC, která se týkala plavebního stupně Děčín. Žák řekl, že by ji pořídil za 50 tisíc korun... Absurdní. Šlo o součást podkladů pro proces EIA, několik šanonů odborných dokumentů. Studii zajišťovala smlouva na bázi hodinové sazby. Proběhlo výběrové řízení, to zkontroloval Státní fond dopravní infrastruktury a MD. Žádné nedostatky. Vyhrála společnost Eurovision a.s. s nejvýhodnější sazbou 850 korun za hodinu. Nutno podotknout, že šlo z velké části o právní služby. Cena je pak spíše nízká. Práce firmy byla kontrolována. Faktura za studii také - pracovníky ministerstva dopravy. A přece to prý Skalický udělal špatně...
Co udělal opravdu špatně? Jak už bylo řečeno, zřejmě nepatří do žádné vlivné party. Třeba do té Macháčovy. A Miloš Zeman je od toho dění příliš daleko.
Zásadní, tragické je, že Zdeňka Žáka, ale ani jiné ministry, nikdo nekontroluje. Není tu strana, která by měla na své lidi páky, není tu sněmovna, která by mohla jejich kroky hlídat, interpelovat je třeba. Máme sice kabinet Miloše Zemana, ale on sám nemá žádnou šanci věci uhlídat. (To je mimochodem osud každého autokrata.)
Podle zpráv z Hradu vláda Jiřího Rusnoka hned tak neskončí. Prezident Zeman prý nebude po volbách spěchat se sestavením nové vlády, takže tito „jeho lidé" na ministerstvech možná vydrží klidně do začátku roku 2014. Při vazbách některých z nich je to velmi temná vyhlídka.