Zeman vzal Kellnera k prezidentovi Číny, zpátky letěl s PPF

ČTK ČTK
Aktualizováno 28. 10. 2014 12:28
Do Česka se prezident vracel letadlem PPF a skupiny J&T, podle mluvčího Hradu Jiřího Ovčáčka kvůli úspoře času.
Miloš Zeman a prezident Číny Si Ťin-Pching
Miloš Zeman a prezident Číny Si Ťin-Pching | Foto: ČTK

Peking/Praha - Miliardář Petr Kellner se zúčastnil pondělního setkání prezidenta Miloše Zemana s čínským prezidentem Si Ťin-pchingem. ČTK to potvrdil mluvčí Kellnerem ovládané skupiny PPF Radek Stavěl. O Kellnerově účasti se zatím jen spekulovalo. PPF má v Číně obchodní zájmy, její firma Home Credit nabízí Číňanům úvěry. Zeman se v pondělí vracel do Česka letadlem PPF a skupiny J&T, podle mluvčího Hradu Jiřího Ovčáčka kvůli úspoře času.

"Majoritní akcionář investiční skupiny PPF Petr Kellner se zúčastnil jako součást podnikatelského doprovodu prezidenta Zemana přijetí u čínského prezidenta," sdělil Stavěl. "Důvodem je respekt k čínské tradici, kdy představitelé největších zahraničních investorů v Číně bývají součástí delegace své země při přijetí u vrcholných čínských státních představitelů," doplnil.

Doposud byl v médiích v souvislosti se Zemanovou návštěvou Číny zmiňován z vrcholných představitelů firem skupiny PPF pouze šéf Home Creditu Jiří Šmejc. O Kellnerově účasti kolovaly jen spekulace. PPF má v Číně značné obchodní zájmy a Zeman během návštěvy pochválil čínské úřady za podporu Home Creditu.

Mluvčí PPF také ČTK potvrdil, že se prezident z Číny vracel do Česka nikoli státním letounem, ale letadlem pronajatým právě skupinami PPF a J&T, která při Zemanově návštěvě uzavřela smlouvu o spolupráci s čínskou firmou CEFC. "Nešlo o soukromé letadlo pana Kellnera, který mimochodem zůstává pracovně v Asii," doplnil Stavěl.

Let s představiteli dvou významných firem, které mají v Číně značné obchodní zájmy, nezavdává podle mluvčího Hradu důvod ke kritice, protože vrcholné politiky často do zahraničí provází podnikatelská delegace. Tak tomu bylo i v Číně, ale podnikatelé byli v jednom státním letounu a prezident s ostatními politiky a doprovodem ve druhém.

Cestovat soukromým letadlem při státní návštěvě ale tak úplně obvyklé není. "Hlavně z hlediska bezpečnosti prezidenta to není úplně v pořádku. Soukromý letoun by nemusel být řádně zabezpečen," míní Vladimír Balaš z Ústavu státu a práva Akademie věd ČR. Obrazu prezidenta na veřejnosti podle něj soukromý let se zástupci dvou firem asi neuškodí. "Ale zase mu to v určitých kruzích ani moc neprospěje," dodal.

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) ani ministr obrany Martin Stropnický (ANO) nechtěli zpáteční cestu prezidenta Zemana komentovat. "Já bych byl docela rád, abychom si dnes připomněli státní svátek, a cestu prezidenta nechci komentovat. Pokud vás ta věc bude zajímat zítra, rád to okomentuji později," řekl ČTK Sobotka. Stropnický uvedl, že "je to věc prezidenta".

"Vadí mi to neskonale méně než to, že pan prezident rezignoval v Číně na dlouhodobé priority české zahraniční politiky a zcela odmítl diskutovat o lidských právech. To, čím letěl zpátky, je mi úplně jedno," reagoval pro ČTK místopředseda TOP 09 Miroslav Kalousek. To, že byl finančník Petr Kellner přítomen při Zemanově schůzce s čínským prezidentem, označil za "nestandardní".

 

Právě se děje

před 6 hodinami

Airbus reorganizuje výrobu, ve Francii závody spojí, v Německu naopak rozdělí

Evropský výrobce letadel Airbus ohlásil největší reorganizaci svých výrobních závodů ve Francii a Německu za více než deset let. Informovala o tom agentura Reuters, podle níž Airbus výrobu uskupí do tří celků. Ve Francii výrobu sloučí, v Německu rozdělí. O provozu ve Španělsku se vede debata.

Ve Francii výrobce letadel spojí výrobu aerostruktur do jednoho subjektu. Závody v Saint-Nazaire a Nantes, kde se montují trupy letounů, se tak sloučí s divizí Stelia s globální působností.

V Německu Airbus rozdělí divizi Premium Aerotec. Část z ní sloučí se závody ve městech Stade a Hamburk, z části vznikne samostatná divize, která se bude zabývat výrobou detailních součástek v omezeném množství.

"Posuzujeme různé vlastnické struktury s cílem najít to nejlepší řešení," uvedl mluvčí společnosti ohledně naposledy zmíněné divize. Ta produkuje jak jednoduché součástky za pár dolarů, tak i ty složitě obráběné, co stojí desítky tisíc dolarů. Spadat by pod ní měla i část továrny v Augsburgu a rumunský závod v Brašově.

Šéf podniku Guillaume Faury před dvěma měsíci označil výrobu aerostruktur, do nichž se řadí i trupy letadel, za hlavní předmět podnikání Airbusu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy