Kalousek má miliardy na dopravu odkud vzít, tvrdí Dobeš

Jan Němec (redaktor) Petr Holub, Jan Němec (redaktor)
8. 9. 2011 16:30
VV doufají, že peníze na dopravu získají z rozpočtové rezervy či přerozdělením z jiných resortů
Ministr dopravy Pavel Dobeš.
Ministr dopravy Pavel Dobeš. | Foto: Jan Langer

Praha - Ministr dopravy Pavel Dobeš (Věci veřejné) i nadále požaduje o 12,5 miliardy korun víc na fond dopravy, než mu pro příští rok určil návrh ministra financí Miroslava Kalouska (TOP 09).

Dobeš tvrdí, že Kalousek má pro peníze kam sáhnout. Podle něj je k dispozici 30 až 50 miliard.

Vláda ve středu debatu o rozpočtu dopravního fondu přerušila - podobně jako rozpravu o celém státním rozpočtu. "Je to naprosto logické," komentoval to premiér Petr Nečas (ODS).

"Že se diskuse přerušila, dává naději. Je vůle jednat," řekla k tomu Aktuálně.cz Dobešova stranická kolegyně, vicepremiérka Karolína Peake.

Dobeš: Ministr financí má jistě rezervu

Ministr dopravy na dotaz Aktuálně.cz upřesnil, že část peněz by se mohla vzít z vládní rozpočtové rezervy a mluví o 30 až 50 miliardách, které by mohl ministr financí najít navíc.

"Zlepšil se rating České republiky, zlevní se dluhová služba, budeme mít nižší procento při splácení dluhů," vysvětluje Pavel Dobeš, kde by chtěl miliardy pro svůj resort získat.

Ještě odpoledne po jednání vlády ho podpořil hospodářský výbor sněmovny, který vyzval ministra financí, aby navýšil kapitolu dopravy. Usnesení výboru ale může být jen doporučením.

Podle ministra financí samozřejmě může vláda nějakému resortu další peníze přihodit. "Ale za cenu snížení jinde," doplnil Kalousek.

I to naznačuje ministr dopravy, když mluví o "vůli premiéra" přerozdělovat ještě v rámci resortů - jinými slovy: kvůli dopravě by, alespoň částečně, musela vláda škrtnout část peněz jinde.

Původně Věci veřejné požadovaly už na koaličních jednáních pro dopravní fond o 14 miliard korun víc. Momentálně tak "slevily" na 12,5 miliardy.

Doprava dostala během letních vyjednávání oproti vůbec původnímu návrhu o 5 miliard korun víc. To ale ministru Dobešovi nestačí.

Potřeboval své vládní kolegy přesvědčit, aby mu přidali ještě další peníze, a připravil si pro ně zvláštní prezentaci. Na vládě také ze všech ministrů, kteří požadovali peníze navíc, mluvil nejdéle.

Jaké stavby Dobeš zastaví?

Pro vládu připravil prezentaci, o které už Aktuálně.cz psalo. Vysvětloval, které stavby bude muset oddálit nebo zastavit: o dva roky prý bude muset odložit zahájení stavby východní části Pražského okruhu z Běchovic k dálnici D1, o rok dostavbu posledních čtyř kilometrů dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové nebo spojení Zlína s dálnicí D1 po silnici do Otrokovic.

Pokračoval tak ve svém tlaku. Už začátkem srpna totiž zveřejnil seznam dopravních staveb, na které nebudou peníze.

Ministr Dobeš má spojence i v krajských samosprávách, které už proti dopravnímu rozpočtu protestují.

Ozvala se Praha, Karlovy Vary, Ostrava nebo Zlín. Hlasitě se ozývá i jihomoravský hejtman Michal Hašek, dvojka v opoziční ČSSD, který požaduje stavbu 20 kilometrů silnice R52 z Pohořelic do Mikulova, což zajistí lepší spojení Brna s Vídní.

Ministr Dobeš ale s touto spornou stavbou, která vede přes Chráněnou krajinnou oblast Pálava, nepočítá ani výhledově. Důvodem je i to, že rakouská strana neplánuje dostavět dálnici A5 za křižovatkou ve Schricku, která je od moravské hranice 34 kilometrů daleko.

Za evropské peníze se stavět musí

Resort dopravy se chystá dál financovat méně významné stavby, jakými jsou v první řadě rychlostní silnice R7 mezi Žatcem a Chomutovem, anebo dotažení silnice R35 z Liberce na německou hranici u Hrádku nad Nisou, kde na ni ovšem nenavazuje žádná německá silnice.

Logika je jednoduchá: důležitější stavby typu Pražský okruh nejsou dotovány z evropských peněz, které je třeba vyčerpat do roku 2015.

Dopravní rozpočet proto musí v první řadě investovat do silnic a železnic, kde část nákladů uhradí Evropská unie.

Hrozí totiž ztráta evropských dotací. Ministerský materiál připravený pro vládu varuje před kontrolami ze strany Evropské komise: "Výsledkem těchto kontrol může být odebrání dotace. Tato hrozba je odhadnuta na téměř 20 miliard korun v silničních projektech."

 

Právě se děje

Další zprávy