Ministr dopravy Dobeš odkládá stavbu pěti dálnic

Petr Holub
7. 9. 2011 0:15
Zdržet se má Pražský okruh i připojení Hradce Králové a Zlína na dálniční síť
Ministr dopravy Pavel Dobeš se pokusí dostat z vlády dvanáct miliard.
Ministr dopravy Pavel Dobeš se pokusí dostat z vlády dvanáct miliard. | Foto: Ředitelství silnic a dálnic

Praha - Ministr dopravy Pavel Dobeš z Věcí veřejných ve čtvrtek předloží kolegům ministrům seznam staveb, na které už nejsou peníze.

Spolu s rozpočtem Státního fondu dopravní infrastruktury jim mimo jiné oznámí, že odkládá o dva roky zahájení stavby východní části Pražského okruhu z Běchovic k dálnici D1.

O rok má být odložena dostavba posledních čtyř kilometrů na dálnici D11 z Prahy do Hradce Králové, stejný odklad čeká i spojení Zlína s dálnicí D1 po silnici do Otrokovic.

Je to taktika, jak vládu na čtvrtečním jednání přesvědčit, aby dala Dobešovi pro příští rok dvanáct miliard na další nové silnice a na opravu těch současných.

Hrozba pro Frýdek-Místek

Pokud ho vláda nevyslyší, omezí se dopravní investice z národních zdrojů na 37 miliard. Dobešův seznam však může přesvědčit zvláště ty ministry, kteří mají voliče ve východní části Prahy, ve Zlíně, Hradci Králové, Ostravě, Frýdku-Místku a Karlových Varech.

Kromě už výše uvedených silničních staveb se také Ostraváci se v Dobešově plánu dočtou, že se o rok odkládá nová silnice do Opavy a že spojení dálnice D1 s frýdecko-místeckou výpadovkou je odloženo na neurčito.

Bez bližšího upřesnění je také odložen obchvat samotného Frýdku-Místku, jehož ulice dnes slouží jako hlavní transitní cesta pro kamiony do Polska a na Slovensko.

Karlovarský kraj se musí smířit s tím, že nejméně do roku 2014 nebudou peníze na pokračování rychlostní silnice R6, která by propojila krajské město s Prahou.

„Stát není správný hospodář"

Proti dopravnímu rozpočtu už také protestují postižené kraje.

Co řekl ministr

Peake a Dobeš jmenováni

  • Pokud rozpočet bude navýšen, a já pevně věřím, že s panem premiérem nalezneme společnou řeč, tak komunikace Malenovice - Olbramovice se začne v příštím roce stavět, nebude ale dostavěná v průběhu roku.
  • D11 se v případě mírného navýšení stavět bude. Do konce roku vyřešíme problematiku pozemků a směnu s paní Havránkovou, a až tato bude dokončena, počítáme s alokací prostředků tak, aby byla dokončena část do Hradce Králové, což je myslím nyní asi dva nebo tři kilometry.
  • Pražský okruh z priorit ministerstva dopravy vypadl kvůli rozhodnutí ministerstva pro místní rozvoj, které zrušilo územní rozhodnutí pro jeho jihovýchodní část mezi dálnicí D1 a Běchovicemi. Nově by mohla být tato stavba připravena za rok a půl či dokonce dva roky.
  • Pokud rozpočet resortu dopravy navýšen nebude, pak všechny tyto plány padají.

Kromě Prahy, Karlových Varů, Ostravy a Zlína se ozývá jihomoravský hejtman Michal Hašek, který požaduje do investičního plánu zařadit dvacetikilometrový úsek silnice R52 z Pohořelic do Mikulova, aby zajistil lepší spojení Brna s Vídní.

Dobeš však s touto spornou stavbou, která vede přes Chráněnou krajinnou oblast Pálava, nepočítá ani v nejvzdálenějším výhledu. Jedním z důvodů je o fakt, že ani rakouská vláda neplánuje dostavět „severní dálnici" A5 za křižovatkou ve Schricku, která je od moravské hranice 34 kilometrů daleko.

Sám ministr Dobeš požaduje tři a půl miliardy na opravu silnic, protože pětimiliardová částka v navrženém rozpočtu podle jeho expertů nestačí.

„Poškození silnic po zimě, stav mostů a bezpečnostních prvků ukazují na dlouhodobě podfinancovanou úroveň oprav a údržby. Stát se nechová ke svému majetku jako správný hospodář a v některých případech provozuje infrastrukturu nevyhovující bezpečnostním požadavkům," varuje ministerský materiál.

Hrozí ztráta evropských dotací

Přes kritický nedostatek financí bude dopravní rozpočet financovat méně významné stavby, jakými jsou v první řadě rychlostní silnice R7 mezi Žatcem a Chomutovem, anebo dotažení silnice R35 z Liberce na německou hranici u Hrádku nad Nisou, kde na ni ovšem nenavazuje žádná německá silnice.

Odklady důležitějších staveb typu Pražského okruhu mají přesto logiku. Žádná z nich není spolufinancována z evropských dotací, které je třeba vyčerpat do roku 2015. Dopravní rozpočet proto musí v první řadě investovat do silnic a železnic, kde část nákladů uhradí Evropská unie.

Při čerpání z Bruselu přitom hrozí další riziko. „Evropská komise a ministerstvo dopravy provádějí zpětnou kontrolu oprávněnosti výdajů na evropských projektech. Výsledkem těchto kontrol může být odebrání dotace. Tato hrozba je odhadnuta na téměř 20 miliard korun v silničních projektech," varuje Dobešův materiál.

Proto dopravní rozpočet navrhuje zahájit některé železniční stavby, ke kterým Brusel zpravidla nemívá námitky a které je možné dokončit do čtyř let.

 

Právě se děje

před 12 minutami

Jaderný program KLDR může zavřít dveře k jednání o míru, varovaly USA

Severokorejský program raketových testů je kontraproduktivní a může zavřít dveře k jednání o míru. Na schůzi Rady bezpečnosti OSN to ve středu v New Yorku prohlásila stálá představitelka USA Kelly Craftová. Spojené státy jsou podle ní připraveny "projevit pružnost" a souběžně s KLDR jsou odhodlány podniknout konkrétní kroky k dohodě.

Washington věří, že Pchjongjang zastaví další nepřátelství, zdrží se hrozeb a zapojí se do hledání cesty k dohodě. Pokud ne, budou Spojené státy podle toho jednat, řekla Craftová. 

Čínský zástupce Čang Ťün nicméně označil za zcela nezbytné, aby Rada bezpečnosti uvolnila sankce, které na KLDR uvalila po raketových a jaderných testech Pchjongjangu. To by podle něj vedlo k "dramatickému zvratu" zatím bezvýchodné situace.

Zdroj: ČTK
před 45 minutami

Brazilský prezident oznámil, že má možná rakovinu kůže. Lékaři mu odstranili mateřské znamínko

Brazilský prezident Jair Bolsonaro má možná rakovinu kůže. Podle agentury Reuters to oznámil poté, co mu ve středu lékaři odstranili mateřské znamínko z ucha. Bolsonaro prohlásil, že se těší dobrému zdraví, ale bylo mu doporučeno zrušení návštěvy města Salvador v brazilském státě Bahía kvůli vyčerpanosti.

Čtyřiašedesátiletý prezident Brazílie je považován za krajně pravicového a také velmi kontroverzního politika. Mnozí ho například viní z toho, že přispívá k odlesňování svou politikou upřednostňování ekonomického rozvoje před ochranou životního prostředí a zlehčováním varovných statistik.

Zdroj: ČTK
Další zprávy