Vlaky s covidem, Bill Gates a šifry v Simpsonových. Tak manipulátoři využili pandemii

Zuzana Hronová Zuzana Hronová
Aktualizováno 27. 12. 2020 15:31
Organizace Člověk v tísni přišla s příručkou Dezinformační dezinfekce, určenou především učitelům a jejich žákům. Publikace se zabývá nejčastějšími hoaxy kolem koronaviru a chce ukázat, že dezinformacím se lze bránit. Nejefektivnější obranou je podle autorů kritické čtení mediálních výstupů a schopnost rozlišit manipulace a lži. Prolistujte si ukázku.

Vzdělávací program Člověka v tísni Jeden svět na školách (JSNS) reaguje na dezinformace, poplašné zprávy a konspirační teorie, které se v uplynulých měsících objevily ve veřejném prostoru v souvislosti s koronavirovou epidemií. Poskytuje tak učitelům materiály vycházející z aktuálních událostí a z konkrétního obsahu dezinformačních webů. Vyučující si mohou příručku zdarma stáhnout nebo si ji bezplatně objednat v tištěné podobě.

Foto: Shutterstock.com

Kdo jsou tvůrci a šiřitelé dezinformací

Tým autorů Dezinformační dezinfekce přináší i hlavní typy lidí, kteří přímo tvoří či se podílejí na šíření dezinformací:

Léčitelé-ezoterici: Místo medicíny založené na vědeckém poznání doporučují léčivé kameny či pití horké vody. V mnoha případech jim ale jde čistě o byznys a snaží se prodat co nejvíce "magických" krystalů nebo "život měnících seminářů".

Dobré duše: Když se dozví o nějakém nebezpečí, tak cítí jako svou  povinnost varovat před ním své blízké a ochránit je. "Varovné" zprávy neověřují a hned je bezmyšlenkovitě předávají dále. Mohou se tak podílet i na šíření vyloženě nebezpečných informací.

Kazatelé "pravdy": Mají jasno, kdo je dobrý, kdo je zlý, kdo za čím stojí, kdo co zatajuje, co se údajně chystá. O svých názorech se snaží každého přesvědčit. Někdy konspirace a fake news i aktivně vytváří a šíří.

Lovci lajků: Na sociálních sítích jsou jako doma a snaží se získat co nejvíc lajků a upoutat na sebe pozornost. Šíří chytlavé informace, pravdivostí se netrápí.

Obchodníci: Jejich hlavním cílem je vydělávat. Skandální odhalení a konspirace publikují hlavně kvůli tomu, aby přitáhli čtenáře a získali peníze od inzerentů. Jdou za ziskem za každou cenu a často obchodují se strachem čtenářů.

Zbrklí novináři: Snaží se čtenářům pomoci zorientovat se v množství zpráv. I na ně se ale každý den valí kupa informací a v redakci cítí tlak, aby zprávy přinesli rychleji než konkurence a aby publikovali co nejvíce článků. Pak občas něco přehlédnou, nedostatečně ověří nebo špatně přeloží - a nepřesnost je na světě.

Propagandisté: Jejich cílem je ovlivnit veřejné mínění ve prospěch určitého názoru, politického proudu či celého režimu, nebo naopak v neprospěch jiného. Nezastaví se před ničím - najmou armádu internetových trollů, vytváří falešné účty, publikují fake news, a ovlivňují tak volby a nálady ve společnosti. Když se jim to nedaří, účelově vypouští spoustu lživých informací, aby lidé měli dojem, že "pravdu nelze najít". Nebo podpořili nesmyslný dojem, že "na každém šprochu pravdy trochu."

Politici-populisté: Jde jim o moc a vliv - politiku berou jen jako prostředek, jak je získat. Lidem naslibují cokoliv, hlavně že je budou následovat. Často nejprve působí na emoce, vyvolají v lidech vztek nebo strach a pak se staví do role zachránců - třeba že zastaví nebezpečné uprchlíky. Hlásí se k "obyčejným lidem", jejich život je však ve skutečnosti nezajímá.

Vtipálci: Chtějí být vtipní a sklízet lajky a uznání za svoje fórky. Buď sami
vytváří koláže a vtipy, anebo je aspoň šíří. Dělají si přitom legraci ze všeho a ze všech - i z dezinformátorů. Jenže občas jejich vtipy lidé nepochopí a považují je za skutečnost. A tak nechtěně přispívají k šíření nepravdivých zpráv.

 

Právě se děje

Další zprávy