Nošovice - Společnost Hyundai Motor Manufacturing Czech dosud nezveřejnila žádný podrobnější materiál, ze kterého by bylo patrné, jak bude po dostavění vypadat její továrna v Nošovicích.
Naopak, pečlivě si hlídá i pohledové studie, které byly nutné k posouzení vlivu na životní prostředí.
Redakce Aktuálně.cz je má k dispozici a je z nich zřejmé, že Korejci svou továrnu nehodlají ukazovat víc, než je zrovna nutné.
Hyundai se přitom pod Beskydami snaží o přívětivou tvář a pěstuje si image firmy, která před veřejností nemá tajnosti. Její manažeři se už několikrát sešli s obyvateli Nošovic a pořádají pro ně exkurze do sesterského závodu Kia v Žilině.
Do obcí v okolí Nošovic i do nedalekého Frýdku-Místku také Korejci rozvezli tisíce informačních brožur. "Hyundai - váš dobrý soused," stojí na obálce sešitu. Na jeho zadní straně však lidé najdou jen několik modrých obdélníků počítačem umístěných do polí.
"Já se domnívám, že takhle asi bude ta továrna vypadat od našeho domku," hádá s brožurou v ruce Miroslav Hodula, jistý si však není. Jeho starý domek leží v Nošovicích na hranici zóny. Do června se musí vystěhovat do nového asi pět kilometrů odutd. Bydlet bude na svahu hory Prašivé a největší továrnu firmy Hyundai v Evropě bude mít jako na dlani.
Proč je automobilka na tyto informace skoupá? Když se loni v červnu její zástupci poprvé sešli s obyvateli Nošovic, promítli na plátno několik obrázků. Reportéři v sále však museli vypnout kamery, schovat fotoaparáty. "Obchodní tajemství," vysvětlil tehdy hlavní právník společnosti Thomas Kim.
Dnes to Hyundai podává jinak. Připouští totiž, že podoba celého areálu není definitivní. A to i přesto, že stavební úřad vydal dosud tři ze šesti hlavních stavebních povolení. "Nemůžeme vyloučit, že nedojde k drobným dílčím úpravám. Konečné rozměry a podoba budov, jejich přesná poloha v areálu ještě nejsou jisté," uvedl mluvčí HMMC Petr Vaněk. "Vizualizaci budoucího závodu v Nošovicích proto zatím nezveřejňujeme."
Také Václav Kocich ze Stavebního úřad v sousední Dobré připouští, že se projekt bude v průběhu stavby měnit. Jeho úřad má dohled na stavbou automobilky ve své kompetenci. "Už se asi tuší, že nějaké změny budou a ty změny se budou muset projednat a zase schválit," potvrdil Kocich.
Korejská automobilka investuje do své první továrny v Evropě přibližně třicet miliard korun. Její projekt od počátku sleduje nevládní organizace Ekologický právní servis. Společně s dalšími občanskými sdruženími například přiměli investora, aby zásadně změnil výrazně modrou firemní barvu, ve které chtěl mít Hyundai střechy svých hal.
Podle konečného rozhodnutí o zásahu do krajinného rázu bude fasáda budov světle šedá a jen některé vyrobní haly budou mit tmavěmodrou firemní barvu, administrativní budovy budou mit zatravněnou střechu.
A také lidé z Ekologického právního servisu potvrzují, že Hyundai ještě nemá o podobě areálu jasno. "Pořád to ještě řeší. Pořád řeší, kde která budova bude umístěna," uvedl jeden z právníků EPS Jiří Nezhyba.