Věří v auta bez řidičů, a že z Ústí udělá sexy město

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
22. 7. 2014 21:52
Martin Hausenblas je vizionář – v byznysu, v životě, v politice. A má slušné šance stát se na podzim primátorem největšího severočeského města.
Foto: Tomáš Kunc

Portrét – Martin Hausenblas je vizionář. V byznysu, v životě, v politice. „V Ústí se bude tvořit, protože Ústí je teď na dně,“ říká nad sklenicí vody podnikatel a mecenáš, který má slušné šance stát se na podzim primátorem největšího severočeského města. To se v minulých letech stalo symbolem propojení politiky s byznysem a úpadku tradičních stran ČSSD a ODS.

Prošedivělý, nakrátko ostříhaný rodák z Děčína povede v komunálních volbách kandidátku PRO Ústí. O hnutí i Hausenblasovi, jeho hybateli a hlavním sponzorovi, je ve stotisícovém městě slyšet čím dál víc. Aktuálně stojí za peticí na podporu referenda o zákazu hazardu, sešlo se v ní na devět tisíc podpisů. V Ústí nad Labem je dnes totiž přes sto heren.

„Že půjdu aktivně do politiky, jsem se rozhodl loni. Na internetu jsem zhlédl vystoupení vysokého magistrátního úředníka, který má na starost kulturu. A byl to strašlivý zážitek,“ popisuje Hausenblas.

Působí při tom ale dost unaveně, a to kampaň ještě ani nezačala, navíc se právě vrátil z rekreace v Chorvatsku. „Mám teď málo cukru, naordinoval jsem si třídenní očistný půst. A teprve se rozbíhám po dovolené,“ omlouvá se. Půst mu prý pomáhá se srovnat, než se pustí do něčeho nového.

O dění v regionu se ale začal zajímat přece jen dřív, než jej rozhněvalo vystoupení šéfa kulturního střediska Emila Vraspíra. Už v roce 2011 pomáhal rozjet komunitní facebookové stránky I Love Ústí, v krajských volbách 2012 se objevil na kandidátce PRO! kraj, krátce byl členem TOP 09. A také před čtyřmi roky rozjel Stipendijní fond Renesance, který ročně dotuje zhruba půlmilionem a který posílá talentované studenty do zahraničí.

Prohnilá radnice

Na jaře se Ústím přehnala aféra, která přesáhla jeho hranice – městská rada se pokusila zlikvidovat úspěšné, ale také hodně kritické Činoherní studio. Na jeho podporu se však zvedla silná vlna občanského zájmu, vznikla sbírka, našly se náhradní prostory v opuštěném kině Hraničář. A čtyřicetiletý byznysmen Hausenblas byl zase u toho – divadelníkům pomáhal jak finančně, tak organizačně.

„Město bez kvalitního kulturního života není atraktivní, musí žít. To je cesta, jak v něm udržet chytré lidi. Jinak budou odcházet pryč,“ vysvětluje, co je podle něj klíč k tomu, aby se z města, jež je synonymem pro chemický průmysl, stala atraktivnější destinace. Kromě umění často zmiňuje i Univerzitu Jana Evangelisty Purkyně – ta prý byla politiky hodně přehlížená.

A titíž politici jako by dělali vše proto, aby mohl po 11. říjnu, kdy skončí volby, nastoupit do primátorského křesla. Jestli totiž něco v Ústí funguje velmi zvláštně, je to místní vláda. V roce 2010 tam vznikla koalice ČSSD, ODS a Strany zdraví a prosperity. Ta se ale před dvěma lety rozpadla a od té doby vznikají dílčí hlasovací dohody a aliance, jednotlivé strany a frakce se rozpadají a pak zase spolupracují. Výstižně situaci popsala komunistka Květoslava Čelišová: „Nejsme ani koalice, ani opozice.“

Policie navíc v dubnu obvinila sociálnědemokratického primátora Víta Mandíka, že s některými kolegy zmanipuloval zakázku na organizaci vítání občánků. Kriminalisté také opakovaně zasahovali na úřadě, který v kraji spravuje evropské dotace a který léta ovládali právě sociální demokraté s ODS.

Auta bez řidičů

Vedle politiky ale Hausenblas nezapomíná ani na byznys. Firma na výrobu reklamních triček Adler, kterou založil v roce 1999, už jede bez něj, hodně času mu však zabírá start-up Liftago, jehož je hlavním investorem. Jde o mobilní aplikaci nabízející služby taxikářů.

„Po prázdninách ji spustíme v Polsku, pak je na řadě Anglie. Až bude Liftago globální firma třeba jako Avast, její sídlo přesunu z Prahy do Ústí,“ plánuje muž, jehož vášní jsou ekologie a moderní technologie, především pak ty v dopravě. Hodně se zajímá třeba o samořiditelná auta, která vyvíjí Google. Ostatně je jedním z nemnoha českých byznysmenů, kteří jezdí luxusním americkým elektromobilem Tesla Model S.

Luboš Kreč

 

Právě se děje

Další zprávy