reklama
 
 

Ve stopách Babišova úspěchu se chtějí vydat i další byznysmeni

9. 10. 2014 19:24
Foto: Tomáš Kunc
Jedno mají společné všichni – tvrdí, že úspěch v byznysu je naučil, jak dobře spravovat veřejné peníze.

Za kulisy událostí – Andrej Babiš se svým hnutím ANO se stal vzorem nebo aspoň předobrazem českých podnikatelů, kteří se letos v nebývalé míře rozhodli zapojit do voleb. „Jejich šance ve velkých městech roste, protože tradiční politická scéna se rozkládá. Navíc Babišův příběh je velkým povzbuzením, že to jde a lidi na to slyší,“ říká brněnský politolog Stanislav Balík.

Svůj příklad má právě i Brno, kde se za nové hnutí postavil milionář Ladislav Chodák. Dlouho zůstával v pozadí a na jižní Moravě se spekulovalo, odkud A co Brno? bere peníze na drahou kampaň. Pak se přiznal ke sponzorství a nakonec se nechal napsat na poslední místo kandidátky. Ještě v dubnu přitom tvrdil MF Dnes, že na kandidátce se určitě objevit nechce. Stejně jako vstup do politiky původně odmítal i nynější ministr financí.

On-line nábor

Chodáka s Babišem spojuje i celková filozofie. „Aby se člověk dostal v komunálu na volitelné místo, musí projít stranickým martyriem. Naším cílem je poskytnout platformu schopným lidem a pak profesionalizace městských firem, dlouhodobé plánování – ten podnikatelský přístup tam je,“ řekl šestapadesátiletý brněnský podnikatel, který se za svůj život angažoval zhruba ve třicítce firem.

Hnutí A co Brno? – na rozdíl od Chodáka – nemá v jihomoravské metropoli zrovna dobrý zvuk. „Netušíme, odkud se vzali, co chtějí, co za nimi stojí,“ shrnula Jana Drápalová, kandidátka zelených, názor, na nějž Insider a HN narazily nejčastěji.

Hned v dubnu, když hnutí rozjelo on-linový casting kandidátů, ho dostihla ostuda. Ukázalo se, že se na webu chlubí podporovateli, kteří o tom nemají tušení. Později se jim několikrát prostřídal volební lídr a za své vzala i představa sestavení pořadí kandidátů po internetu. Nakonec rozhodovali šéfové několika hnutí, která se pro volby pod hlavičku A co Brno? sloučila.

Chodák, jenž nyní projekt jistí z posledního místa kandidátky, není v zemi příliš známý, ale v byznysu už si vydobyl renomé. Po revoluci si založil se dvěma kolegy firmu Unis a rozběhl obchod v IT technologiích; časem se pustil i do strojírenství nebo developerství.

Ještě před převratem jezdil s baseballovým týmem na Západ, odkud se spoluhráči přivážel počítače a prodával je ve svitavském bazaru. Sport i počítače ho provázejí celou kariérou. V roce 1998 koupil brněnské volejbalisty a vytáhl je zpátky do extraligy. V posledních sedmi letech zase ve spolupráci s Masarykovou univerzitou pomáhal z Brna vytvářet centrum kybernetické bezpečnosti. „Funguji jako spoluinvestor a ideový vůdce,“ říká s tím, že do projektu vložil jednotky milionů korun.

Svoje angažmá v A co Brno? vysvětluje tím, že „pokud člověk někde žije, má se snažit podpořit věci, které by mohly pomoci zlepšit život“. On i hnutí opakují, že namísto politiků je potřeba na radnice posadit „schopné lidi“. Stejně jako u ANO se zhusta jedná o bývalé členy tradičních partají.

Byznysplán pro radnice

Šanci na úspěch ve velkých městech vycítili byznysmeni po celé republice. Průzkumy jim zatím vesměs přisuzují výhled na zisk mezi čtyřmi až devíti procenty. Vzhledem k tomu, jak roztříštěná je letos předvolební situace, může to pohodlně stačit na vstup do vícebarevné koalice.

S hnutím Pro Prahu se pokouší Babišův úspěšný příběh následovat Zbyněk Passer, kolodějský starosta a bratr developera Radima. On ani další „byznysoví“ kandidáti se netají tím, že Babiše obdivují a s jeho hnutím by po volbách rádi vládli.

Opavský kandidát a podnikatel Libor Witassek dokonce původně vyjednával s ANO, než se stal trojkou za Změnu. „Když jsem však v Praze viděl, jak funguje centrála, chuť po spolupráci s ANO mě přešla,“ řekl v září Lidovým novinám. Angažovanost v protikorupčních taženích spojuje Witasska s Martinem Hausenblasem, který se zkouší prosadit na radnici v čele PRO Ústí nad Labem. Předtím se angažoval v záchraně Činoherního studia nebo petici za referendum kvůli regulaci hazardu.

Jedno mají společné všichni – tvrdí, že úspěch v byznysu je naučil, jak dobře spravovat veřejné peníze.

Kateřina Surmanová

S přispěním Aleše Černého

autor: Aktuálně.cz | 9. 10. 2014 19:24

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama