Analýza – Za tři dny už bude jasno, jaké strany budou skládat vládu. Zatím je jisté, že nová vláda bude bojovat s korupcí a že se v návrzích na její potření inspiruje u bývalého premiéra Petra Nečase.
Jeho neuskutečněná „Strategie vlády v boji s korupcí“ zahrnuje víc než všechny protikorupční návrhy ze všech volebních programů.
Jako v méně vyspělé Asii
Česko ztrácelo v posledních pěti letech schopnost konkurovat spolu s tím, jak rostla korupce. V tradičním šetření Světového ekonomického fóra (WEF) o kvalitě prostředí k podnikání pokleslo Česko z 33. na 46. místo na světě. V korupčním indexu Transparency International se bilance zhoršila ze 45. na 54. místo.
Negativní vliv korupce na ekonomickou prosperitu, případně ekonomický prospěch z úspěšného boje s korupcí se projevuje u většiny ze sedmdesáti nejvyspělejších zemí světa.
Česko patří mezi dvacet států, kde se zmíněné pravidlo uplatnilo v posledních pěti letech zvlášť dramaticky. Vysoká míra korupce zde patřila k hlavním překážkám, o které se zastavila dosavadní prosperita. Podle WEF to platí ještě v Malajsii, Koreji, Izraeli, Thajsku, Bahrajnu, Indii a v Jižní Africe.
Naopak dvanáct zemí v čele s Tchaj-wanem, Katarem a Emiráty dokázalo k úspěšnému boji se zakořeněnou korupcí využít svého ekonomického vzestupu.
Korupční klima na úřadech
Česko se nedokáže korupci účinně bránit, její rozsah ovšem není mezi postkomunistickými členskými státy EU výjimkou. Bližší pohled na středovýchodní Evropu proto ukazuje, kde jsou příčiny úplatkářství a manipulací s veřejnými financemi.
Obdobně špatné výsledky jako Češi zaznamenali v kategorii „odklánění veřejných zdrojů“ při posledním výzkumu WEF Slováci, Rumuni a Maďaři. Spolu s nimi, Slovinci a Poláky přitom patříme mezi dvacet národů, které trpí nejhorší byrokracií na světě.
Důsledkem přebujelé byrokracie přitom není jen korupce a plýtvání se státními financemi. Nevýkonné a neprůhledné tuzemské úřady selhávají při řízení škol, podpoře zahraničních investic a moderních technologií.
Korupční klima pak zasahuje i do dalších oblastí. Zdejší manažeři relativně často okrádají své vlastníky (88. místo na světě), rychle roste vliv organizovaného zločinu na ekonomiku.
Z východoevropských národů zatím dokázali bariéru tradiční byrokracie z dob komunismu překročit pouze Estonci, kteří své úřady stavěli na zelené louce. S menším úspěchem se o totéž snaží další baltské země, Poláci a Bulhaři.
Spása ve státní službě
Návrhy na snížení byrokracie a rezolutní boj s korupcí obsahují volební programy všech politických stran. Paradoxně žádná z nich nevytvořila srozumitelnější plán, než se koncem roku 2010 podařilo „korupční vládě Petra Nečase“ (slovy volebního programu KSČM).
Bývalý premiér se svými vicepremiéry, nejdříve Radkem Johnem a později Karolínou Peake, napsali seznam celkem osmdesáti kroků, které měly omezit byrokracii a s ní korupci. Kromě novely zákona o veřejných zakázkách a zavedení trestní odpovědnosti právnických osob se však nic důležitého nepodařilo prosadit.
Proto strany vybírají z Nečasovy nabídky, co se jim hodí. Největší oblibu má zákon o úřednících, resp. státní službě, k němuž se hlásí všechny kandidující strany. Strany přitom slibují úředníkům trvalý pracovní poměr, aby se nemuseli bát nátlaku politiků. Nikdo ovšem nevysvětluje, jestli budou mít na definitivu nárok všichni současní úředníci, dosazení například „korupčními ministry“.
Z Nečasovy nabídky
Promyšlenější přístup prokazují strany, které chtějí zabránit, aby úředníci státu, krajů i magistrátů také s definitivou rozhodovali jako dosud bez jakékoli vnější kontroly.
Napsat nový zákon o finanční kontrole a umožnit Nejvyššímu kontrolnímu úřadu, aby prověřoval úroveň státní byrokracie podřízené krajům a městům, chtějí sociální demokraté. Po jednom z těchto Nečasových záměrů kopírují TOP 09, zelení, piráti, ANO, komunisté a lidovci.
Všechny strany chtějí dotáhnout zákon, který by potvrdil nezávislost státních zástupců při stíhání korupčníků. Nikdo však nezdvihl Nečasův plán, který by poslancům zakázal navrhovat zákony či dílčí změny bez schválení výboru či klubu. Tím by se významně zmenšil prostor k uplácení ve Sněmovně.
Propusťte zbytečné
Další návrhy o boji s byrokracií a korupcí už jsou méně konkrétní.
Pravice chce opět zasáhnout proti přebujelé byrokracii, která korupci vůbec umožňuje. Strana TOP 09 v programu připomíná, že náklady na provoz státních úřadů snížila o dvacet procent. Za pravdu jí dávají statistiky Eurostatu, podle kterých klesly náklady na provoz českého státu od nástupu pravice v roce 2006 opravdu o desetinu.
Další omezování personálu na úřadech plánují kromě TOP 09 další pravicové strany, pokud se k nim počítají také ANO a KDU-ČSL, kromě nich už jen Zemanovci. Konkrétní jsou jen svobodní. Zveřejnili seznam sedmadvaceti úřadů, které by zrušili, mezi nimi také úřady práce.
S tím ovšem nesouhlasí levicová ČSSD a dokonce pravicová ODS. Počet zaměstnanců na úřadech práce chtějí po loňském propouštění naopak posílit, aby mohli aktivně pomáhat nezaměstnaným. ANO doporučuje posílit finanční úřady.
Vstřícnost podnikům nebo občanům
Strany vesměs požadují, aby se práce úřadů zprůhlednila, zrychlila a aby úředníci prokázali vstřícnost k občanům. Ani v tomto směru nejsou příliš konkrétní a stejným požadavkem na lepší práci úřadů někdy sledují opačné zájmy.
Například ANO 2011 podnikatele Andreje Babiše hodlá vyjít vstříc podnikatelům, které úředníci zdržují při územním řízení na nové stavby. Především prý zbytečně podrobně zjišťují vliv staveb na životní prostředí.
Také Strana zelených žádá změnu pravidel pro územní řízení. Úředníci by ovšem měli ve větší míře vyjít vstříc občanům, kteří chtějí stavby ohrožující životní prostředí zastavit.
PETR HOLUB