Stavitelé metra přiznali, že porušili zákon

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
17. 10. 2013 13:56
Stavba metra A v novém úseku Dejvická-Motol byla připravena tak, že se v jejím průběhu musely změnit dvě pětiny projektu. Tuto skutečnost, která ilustruje kvalitu přípravy, potvrdila Insideru společnost Inženýring dopravních staveb (IDS), která na stavbu dohlíží.
Foto: Tomáš Kunc

Objev dne – Stavba metra A v novém úseku Dejvická-Motol byla připravena tak, že se v jejím průběhu musely změnit dvě pětiny projektu. Tuto skutečnost, která ilustruje kvalitu přípravy, potvrdila Insideru společnost Inženýring dopravních staveb (IDS), která na stavbu dohlíží.

Takzvané vícepráce na nové trase už nyní překročily devět miliard, a vyšplhaly se tedy na 41 procent z celkové investice. To porušuje zákon o veřejných zakázkách, který připouští pouze dvacet procent takzvaných víceprací.

Investorem, tedy tím, kdo stavbu platí, je pražský dopravní podnik.

„Napravujeme chyby v projektu

Vícepráce přidělila firma IDS bez soutěže třem dodavatelským firmám. Deset dodatků bylo pro sdružení Skanska-Hochtief, které má na starosti stavební část metra, tři dodatky získala Skanska zajišťující technologické vybavení a devět dodatků sdružení Arcadis-Inset, které dělá geologický průzkum. Dodatky postupně podepisovali zástupci vedení dopravního podniku počínaje ještě érou ředitele Martina Dvořáka.

Vícepráce se podle IDS objevily kvůli špatnému projektu. „Průběh výstavby vyvolal změny z mnoha důvodů – byly tam jiné geologické podmínky či změny technologií (vysoutěžené technologie se v době, kdy se skutečně stavělo, už nevyráběly) anebo se objevily požadavky správců sítí, které třeba ani nebyly zaneseny v mapách,“ řekl Insideru Pavel Kočiš, kterého si IDS najala speciálně na komunikaci s novináři kvůli metru.

Kočiš odmítl poskytnout dodatky ke smlouvám, ze kterých by bylo jasné, kde konkrétně se vícepráce využívaly. Podle informací Insideru však investor skutečně neudělal před vypracováním stavebního projektu důkladný geologický průzkum, což si vynutilo některé změny. Další byly provedeny po rozhodnutí městské rady. Například jedna ze stanic metra byla proti původnímu projektu posunuta o patnáct metrů, jiná byla vyhloubena z povrchu, i když původně měla být vyražena razicími stroji.

Dopravní podnik nechce čtyřicetiprocentní vícepráce podrobněji komentovat s odkazem na to, že všechny výdaje kontrolují auditoři, kteří předloží definitivní výsledky až koncem října. „V průběhu předběžného šetření byla zjištěna pochybení v oblasti dodržování postupů vyžadovaných zákonem o veřejných zakázkách,“ potvrdil pouze tiskový mluvčí dopravního podniku Petr Vorlíček.

Obhajobu Brusel neslyší

IDS svoji práci na metru hájí také tím, že má zároveň 37 procent „méněprací“. Když se tato položka odečte od víceprací, navýší se cena zakázky o necelých 5 procent, tedy zhruba o miliardu.

Mluvčí IDS Pavel Kočiš argumentuje i tím, že se jako vícepráce počítají veškeré změny v projektu. Tedy i takové, jimiž se oproti původnímu zadání ušetří. „Všichni se zajímají jen o vícepráce a méněpráce nikoho nezajímají. Bez méněprací jsou ale vícepráce jen číslo bez jakýchkoliv souvislostí,“ dodal Kočiš.

Jeho argumenty však odmítá Evropská komise, která měla na trasu Dejvická-Motol přispět osmi miliardami. „K méněpracím by vůbec nemělo dojít, pokud bylo plánování projektu řádné,“ uvedl Martin Stašek, tiskový mluvčí Zastoupení Evropské komise v ČR.

Je tedy možné, že Brusel navzdory argumentaci IDS slíbených osm miliard na metro neproplatí, případně pouze po odečtení vysoké pokuty.

Méněpráce bude komise ignorovat už z toho důvodu, že se o nich nezmiňuje zákon o veřejných zakázkách. „Vyrovnávání více a méněprací není přípustné,“ uvedl Martin Stašek.

S tím souhlasí i ředitel Odboru fondů EU ministerstva dopravy Marek Pastucha. Právě jeho úřad musí schválit průběh stavby před odesláním dotační žádosti do Bruselu. „Správnost zadání víceprací je posuzována podle zákona o zadávání veřejných zakázek bez ohledu na související méněpráce, tedy i bez ohledu na to, zda tato vícepráce ve svém důsledku vede k úsporám na projektu,“ upřesnil Pastucha.

Čtyři miliardy za kilometr

Důvod, proč se veřejné zakázky nesmějí v průběhu stavby výrazněji měnit, je jednoduchý. Metrostav nyní staví v případě metra A ze dvou pětin odlišný projekt, než na který vyhrál soutěž. Není vyloučeno, že za takových podmínek by původní tendr dopadl jinak.

Na vícepráce se nevypisuje veřejné výběrové řízení, IDS pouze v zastoupení investora dohodla s dodavateli změny ve smlouvě. Nikdo tedy neověřil, jestli by nebylo možné stavět levněji. Cena byla zvýšena o pět procent právě v období, kdy ceny stavebních prací klesají, například za poslední tři roky poklesly podle Českého statistického úřadu v průměru o pět procent.

Metro z Dejvické do Motola bylo už v roce 2008 vysoutěženo za cenu, která je neobvyklá u ostatních tras pražského metra i v celé Evropě. Cena nového šestikilometrového úseku trasy A se čtyřmi stanicemi dosahuje 3,9 miliardy korun za kilometr, na trase B z Českomoravské na Černý Most stál před deseti lety kilometr 1,5 miliardy.

Za příklad nejdražší stavby metra byl dosud vydáván rovněž šestikilometrový úsek berlínské trasy U5 mezi hlavním nádražím a Alexandrovým náměstím, kde cena odpovídá 3,4 miliardy korun za kilometr. Oproti úseku Dejvická-Motol má berlínské metro o dvě stanice navíc, na čtyřech stanicích se přestupuje do jiných tras metra či S-Bahnu. V jiných německých městech se metro staví za cenu okolo dvou miliard za kilometr.

Lucie Kudláčková Petr Holub

 

 

Právě se děje

Další zprávy