Smrt má vždycky nějakou příčinu - i ta z Barum rallye

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
3. 9. 2012 14:16
Po tragickém víkendu je jasné, že se podoba tuzemská rallye musí změnit. Objevují se radikální hlasy, které chtějí, aby rallye následovala F1.
Foto: Tomáš Kunc

Inside Sport - Po tragickém víkendu je jasné, že se podoba tuzemské rallye musí změnit. Objevují se radikální hlasy, které chtějí, aby rallye následovala formuli jedna.

Před lety začala platit pravidla, která ubrala v F1 vzrušení a rychlost, ale také srazila počet mrtvých nebo zraněných na absolutní minimum. Ve stejný den, kdy Subaru Impreza zabila na Zlínsku diváka, kroužili v belgickém Spa piloti v extrémně bezpečných strojích, na ovále obklopeném neproniknutelnými bezpečnostními zónami.

Policie ještě nevydala konečný verdikt, kdo je viníkem maléru na Barum rallye, kde v průběhu třinácté rychlostní zkoušky zahynul čtyřiapadesátiletý fanoušek ze Semilska.

To ale neznamená, že mezi piloty i dalšími lidmi z prostředí rallye se nemluví o příčině - o tom, kdo nebo co za divákovu smrt může.

Z pětice nejobvyklejších (technická závada - špatná pořadatelská služba - neukázněnost diváků - chyba posádky – nešťastná souhra okolností) můžeme skoro s jistotou vyloučit první tři.

Vůz byl v pořádku. Výpověď pilota i spolujezdce musí ještě potvrdit detailní prohlídka nabouraného Subaru Impreza. Diváci stáli v místě, které bylo předem (ale i po nehodě) označené jako bezpečné. Vyvýšenina v dostatečné vzdálenosti od silnice, navíc na vnitřní straně nepříliš prudké zatáčky rozdělovala dlouhou rovinku na dva úseky. Nikdo z diváků - ani oběť - těsně před nehodou nešel blíž k trati, jak ukázaly amatérské záběry tragédie.

Zbývá chyba pilota (posádky) nebo prostě nešťastná náhoda.

V téhle souvislosti stojí za to vyslechnout znalce - například pilota Romana Krestu, Vojtěcha Štajfa z asociace jezdců, nebo lidi z Autoklubu ČR, kteří přiznávají, že po téhle zkušenosti už není možné o žádném místě při rallye konstatovat, že je stoprocentně bezpečné.

Zkušený závodník Kresta o letošní Barum rallye prozradil, že "nikdy nejel rychlejší ročník". Po nehodě decentně naznačil, že záleží hlavně na pilotech. "Je to o tom, kdo jak se odváží a rozezná, jestli ta rychlost je správná, nebo ne. Bohužel."

O tom, že právě jezdec Václav Kopáček je kandidátem na velký průšvih, se podle zkušeného závodníka Štajfa (najeto přes deset ročníků Bohemia rallye) mezi jezdci mluvilo delší dobu. Před Barum rallye ze šesti závodů dokončil bez havárie jen dva. Navíc s dvoulitrovým vozem jezdil první sezonu. Loni řídil fabii s objemem 1400 cm3 a s daleko menším výkonem.

Štajf je přesvědčen, že v Česku jsou příliš benevolentní pravidla, která umožňují, aby za volant nejrychlejších aut sedali jezdci téměř bez zkušeností. „Dříve platilo, že do takzvaného velkého auta skupiny 3 může usednout při rallye jen ten, kdo se slabším vozem dokončil pět závodů. Pak se to snížilo na tři. Já bych byl naopak pro zvýšení, klidně na deset,“ říká.

Pořadatelé Barum rallye se letos vůbec nesnažili snížit rychlost vozů na rovinkách postavením zpomalovacích šikan - retardérů. Jezdci nesouhlasí s tvrzením, že je to na jejich přání.

„Není to pravda,“ oponuje Štajf. „Jen jednou jsme na Barumce pořadatelům vytkli, že postavili retardér na úzké lesní cestě, a oni si to vyložili po svém.“

Vraťme se na úvod: tuzemské rallye závody se budou muset změnit. Další, poslední díl seriálu mistrovství republiky se jede v Příbrami. Už brzy.

 

Právě se děje

Další zprávy