Smlouva, která může odkrýt, proč mají volby v televizi jiné vítěze než v rozhlase

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
17. 9. 2012 14:47
Česká televize udělala dva kroky k tomu, aby zvěrohodnila své předvolební debaty.
Foto: Tomáš Kunc

Dokument - Česká televize udělala dva kroky k tomu, aby zvěrohodnila své předvolební debaty.

Za prvé: Nakonec přece jen vydala veřejnosti smlouvy s agenturami STEM/MARK a SC&C, které pro ni připravují průzkumy stranických preferencí před nadcházejícími krajskými volbami.

Výsledky šetření jsou totiž jediným vodítkem, podle něhož veřejnoprávní televize (a také rozhlas) dává anebo odmítá kandidujícím stranám prostor v předvolebních debatách. A přestože byly výsledky opakovaně zpochybněny, televize dosud odmítala s odvoláním na obchodní tajemství dokumenty zveřejnit.

Na tomto postoji trvala, i když veřejnoprávní rozhlas svoji smlouvu s agenturou ppm factum zveřejnil na svých webových stránkách.

Nyní však televize podle zákona o veřejném přístupu k informacím smlouvy poskytla soukromému žadateli – matematikovi a programátorovi Michalu Škopovi - a ten souhlasil s jejich zveřejněním v deníku Insider.

Právě Michal Škop nedávno na blogu na serveru Aktuálně.cz na disproporce ve výsledcích průzkumů upozornil – na číslech ukázal, že firmy najaté veřejnoprávním Českým rozhlasem a veřejnoprávní Českou televizí došly ke zcela odlišným výsledkům, a že tedy celý systém předvolebních debat může být s úspěchem zpochybněn.

Insider už od televize alespoň zjistil, že průzkumy stojí veřejnoprávní média miliony korun, konkrétně Českou televizi přijde práce pro každou ze dvou agentur na zhruba 1,5 milionu.

Smlouvy však kromě finanční odměny popisují i metodiku, podle níž výzkumníci ke zpochybňovaným výsledkům došli. Právě rozdílnost volebního modelu u agentur pracujících pro rozhlas a pro televizi totiž podle expertů rozcházející se výsledky zapříčinila. Zatímco televize se ptala lidí, kteří jsou víceméně rozhodnutí jít volit, rozhlas prostřednictvím agentury ppm factum zahrnul všechny dotazované a jejich odpovědi „vážil“ i podle míry odhodlanosti jít volit.

Za druhé: Mluvčí České televize už připustila, že před příštími volbami se ČT pokusí průzkumy s rozhlasem koordinovat.

„Budeme se snažit o to, co se nepodařilo v rámci letošních voleb – do úspěšného konce dotáhnout úzkou spolupráci s Českým rozhlasem pro jakékoli budoucí volby tak, abychom mohli použít stejnou metodiku předvolebního modelu,“ uvedla.

 

Právě se děje

Další zprávy