Škodovka posiluje v motorech

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
3. 9. 2014 20:35
Mladoboleslavská automobilka otevírá nové vývojové a testovací centrum motorů. Motorů vyrábí stále více.
Foto: Tomáš Kunc

Byznys - Na finančních výsledcích Škody Auto se projevuje, jakou část auta si sama vyvine a sama vyrobí. Podíl vlastní práce by se měl zvětšovat – minimálně v motorech.

Pomoci tomu má dnes slavnostně otevírané vývojové a testovací centrum v Mladé Boleslavi. To by mělo zvýšit možnosti automobilky mít plně na starosti kompletní vývoj a výrobu některých motorů. Místo aby si je kupovala od jiných závodů mateřského koncernu Volkswagen, bude je naopak ona prodávat jim.

Cílem koncernu je snížit roztříštěnost výroby pohonných jednotek, u kterých se jednotlivé části vyvíjejí v různých částech světa a v jiných částech se vyrábějí a kompletují.

Škodě hrozilo, že by o část svých vývojových, ale i výrobních aktivit přišla. Právě postavení nového vývojového centra ale zajistí upevnění její pozice jak ve vývoji, tak ve výrobě motorů na další desítky let. Nové centrum vyšlo na více než 900 milionů korun.

„Výstavba nového vývojového a testovacího centra je v první řadě jasným signálem ze strany koncernu VW, že s vývojovými kapacitami automobilky Škoda počítá i do budoucna,“ popisuje mluvčí automobilky Jozef Baláž. „Tento fakt by se měl samozřejmě projevit i na objemu interních vývojových zakázek jak pro koncern VW, tak i pro jeho jednotlivé značky,“ dodává.

Právě vývojové aktivity mohou zvýšit šanci Škody na rozšíření výroby v mladoboleslavské motorárně. V současnosti v Česku vzniká řada benzinových jednotek od atmosférických tříválců po přeplňované čtyřválce. Celkem produkuje šest typů úhrnem ve 13 výkonových variantách, denní produkce dosahuje čtyř tisíc kusů.

Množství vyráběných motorů rychle roste s tím, jak Škoda do svého portfolia získává stále nové. Letos začala vyrábět litrové tříválce pro minivozy koncernu i novou generaci Škody Fabia, před dvěma lety pak novou verzi přeplňovaných benzinových turbomotorů, které používá pro Škodu Octavia a nově i pro novou fabii. Ještě před pár lety stála výroba pouze na tříválci 1.2 HTP.

Další dva agregáty pak Škoda v současnosti montuje z dovezených dílů. Mezi nimi i dvoulitrový turbodiesel. Právě vlastní produkce naftových motorů automobilce chybí. Případná výroba ale zatím není na pořadu dne.

„Vývojová a výrobní kapacita v oblasti motorů je v současné době prakticky plně využitá, do budoucna však nevylučujeme další posilování v oblasti nových zajímavých projektů, žádné finální rozhodnutí v tomto směru ale zatím nepadlo,“ popisuje Baláž.

Mladoboleslavská automobilka se v rámci koncernu specializuje na výrobu benzinových jednotek a na vývoj těch menších a atmosférických. Tedy těch, které jsou nejběžnější u menších modelů, jako je Citigo, Fabia nebo Rapid, na většině světových trhů.

Největším aktuálním úkolem vývojového centra je motor EA 211 MPI určený pro značky koncernu Volkswagen. Čeští inženýři u nich odpovídají za vývoj a lokalizaci pro výrobní závody jak v Mladé Boleslavi, tak v Číně, Rusku i v Brazílii. Zahraniční závody budou hrát stále významnější roli, protože tyto svěřené jednotky postupně mizejí z trhu Evropské unie a nahrazují je přeplňované verze, které sice Škoda také vyrábí, ale na jejich vývoji se nepodílí.

Technici pracují i na přípravách výroby dalších motorů v Česku, které se ale v Česku nevyvíjejí a naopak se podílejí na tvorbě dalších typů v rámci koncernu.

Roman Šitner

 

Právě se děje

Další zprávy