Byznys - Hlášení o nedostupnosti volaného čísla zůstává nejčastější odpovědí těm, kdo se pokouší dovolat cestujícímu v pražském metru. A podobně jsou na tom ti, kdo chtějí v metru na internet. Pražský dopravní podnik (DPP) a mobilní operátoři sice tvrdí, že se snaží dohodnout, stále však bez výsledku.
Nezdarem skončilo již před rokem i neoficiální jednání DPP a největší české internetové společnosti Seznam.cz, která chtěla pokrýt stanice a tunel metra prostřednictvím technologie wi-fi.
Většina jednání mezi největším pražským dopravcem a mobilními operátory krachuje na penězích – DPP chce, aby operátoři na své náklady tunely pokryli signálem a také aby platili nájem za uložené technologie.
„Kompletní pokrytí celého metra, tedy nově přistavěné části, původních stanic a rovněž původních tunelů, se nákladově pohybuje v řádech stovek milionů korun,“ upřesňuje Martina Tocháčková, tajemnice Asociace provozovatelů mobilních sítí. Tato organizace za trojici českých operátorů s dopravním podnikem vyjednává.
Nové áčko jako test
Pro to, aby v budoucnu bylo možné za jízdy pražským metrem telefonovat nebo surfovat, přitom zřejmě bude klíčových několik příštích měsíců.
Na podzim totiž dopravní podnik dokončí prodloužení trasy A z Dejvic do Motola a zahájí několikaměsíční zkušební provoz. Na dostavované trase by bylo proto jednodušší umístit speciální vyzařovací kabel nyní a následně – ještě mimo „ostrý“ provoz metra – otestovat, zda nemůže rušit systémy dopravního podniku, například zabezpečení a záchranné systémy.
„Umístění vyzařovacího zařízení nyní, tedy v době, kdy stavba ještě není dokončena, by mělo být s ohledem na náklady na instalaci levnější, než kdyby se jakýkoli subjekt rozhodl instalaci nechat až po zahájení provozu,“ vysvětluje mluvčí DPP Jiří Štábl.
Fungující pokrytí by se pak mohlo bez obav rozšířit i na stávajících šedesát kilometrů tunelů. Od jara 2015 však podle plánu začne v prodlouženém úseku „áčka“ běžný provoz. V případě, že by se technologie zaváděly až po zahájení provozu, bylo by to možné jen během nočních výluk, což jsou řádově pouze tři hodiny pro instalaci.
Právě o pokrytí prodloužené části nyní DPP s operátory vyjednává. Dopravní podnik po nich chce, aby technologie pro pokrytí nové části metra nainstalovali na své náklady. A také by měli platit nájem, konkrétně 80 tisíc korun ročně za každý úsek mezi dvěma stanicemi. „Což je z pohledu DPP, který musí samozřejmě postupovat s péčí řádného hospodáře, po všech jednáních akceptovatelná kompromisní nabídka,“ říká Štábl s tím, že dopravní podnik původně požadovanou částku snížil.
Nízká návratnost investice
Praha zůstává mezi městy s podzemní dopravní sítí spíše výjimkou. Pokrytím tunelů metra mobilním a datovým signálem se mohou pochlubit například Brusel, Paříž, Berlín nebo Budapešť. „Stále věříme v dohodu, která bude v zájmu zákazníků mobilních operátorů i DPP,“ říká Martina Tocháčková. Dodává však, že z byznysového hlediska pokrytí metra pro operátory příliš zajímavé není. „Návratnost takto obrovské investice je pro operátory poměrně diskutabilní, nicméně zákaznická poptávka po mobilních datech v metru značně sílí, operátoři by tak zákazníkům využívání těchto služeb v metru rádi umožnili,“ tvrdí Tocháčková.
Aleš Měřička