Operátoři soupeří o tisíce Vietnamců žijících v Česku

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
7. 9. 2014 16:56
Mobilní operátoři našli novou lukrativní skupinu zákazníků.
Foto: Tomáš Kunc

Byznys – Mobilní operátoři našli novou lukrativní skupinu zákazníků. Potichu a bez reklamních kampaní se snaží mimořádně výhodnými tarify nalákat komunitu Vietnamců žijících v Česku. Po Vodafonu a jeho virtuálním operátorovi Vietcall odstartovala speciální nabídku v síti O2 společnost Vinatel. Ta nabízí třeba neomezené volání bez dvouleté smlouvy zhruba za pět set korun.

Oběma virtuálním firmám se agresivní cenovou politikou již podařilo získat čtvrtinu vietnamské komunity, čítající u nás 45 tisíc osob s trvalým pobytem. Ta je po slovenské a ukrajinské menšině třetí největší v Česku a její počet nadále roste. Z velké části ji přitom tvoří obchodníci a drobní podnikatelé.

„Snažíme se cílit na živnostníky, pro které připravujeme i speciální nabídky. Ti z řad vietnamské komunity jsou pro nás určitě významnými zákazníky,“ potvrzuje Adéla Konopková z Vodafonu, který s podobnými nabídkami začal.

iPhone za korunu

Nejmenší český mobilní operátor se na Vietnamce dlouhodobě zaměřuje. Například jako jediný má řadu partnerských zastoupení v jejich obchodním a kulturním centru – pražské tržnici Sapa. Některé jejich nabídky jsou přitom velmi lákavé – třeba špičkové mobilní telefony iPhone nebo Samsung je možné získat s dotací za pouhou jednu korunu při upsání se k neomezenému tarifu za necelou tisícikorunu měsíčně.

V březnu 2013 pak právě v síti Vodafonu odstartoval specializovaný virtuální operátor Vietcall. Společnost vlastněná slovenským DH Telecomem má dnes 13 procent českých Vietnamců, kteří jsou také jeho nejpočetnějšími zákazníky. „Právě Vietnam, následovaný Ukrajinou, Slovenskem a Bulharskem, je nejčastěji volanou destinací,” uvádí mluvčí Linda Haburová.

Druhý specializovaný operátor Vinatel působí na trhu již delší dobu, nicméně status plnohodnotného virtuálního operátora získal teprve nedávno. S tím také zahájil agresivní nabídky a růst počtu jeho zákazníků, kteří dnes přesahují pět tisíc, z toho 95 procent právě Vietnamců. To představuje 11 procent z jejich tuzemské komunity.

Obě nabídky zahrnují výhodné a jinak nákladné volání do Vietnamu nebo Číny za korunu šedesát za minutu. Bezúvazkové tarify za zvýhodněnou cenu pak sice neobsahují mobilní internet, ale i s ním je jejich cena nižší než v běžné nabídce. Navíc za příplatek dostanou zákazníci třeba 200 volných minut na volání právě do asijských zemí.

Zájem mají i banky a dopravci

O zvýšeném zájmu o Vietnamce žijící v Česku vypovídá také srpnová kampaň České spořitelny. Ta ve vietnamštině vyzývala „Přiveďte si kamaráda“ v tomto případě s nabídkou slevy na vedení účtu.

Dalšími oblastmi, ve kterých se podnikatelé zaměřují na vietnamskou komunitu, jsou například cestovní kanceláře. Specializované firmy nabízejí třeba dopravu do Vietnamu a Asie, například East Sea Travel and Air Service. Obvyklé jsou také vzdělávací kurzy a školy zaměřené na vietnamské děti. GD škola založená v roce 2002 je nejstarší a zároveň největší institucí v Česku zřízenou za tímto účelem. Příležitostí jsou v Česku narozené děti rodičů, kteří plně neovládají český jazyk.

Zaměření na specifickou komunitu přitom není v Evropě nijak výjimečné. V Německu se stal populárním virtuální operátor TurkCell, který se zaměřuje na stále rostoucí čtyřmilionovou tureckou menšinu.

Lenka Filipová, Jan Klesla

 

Právě se děje

Další zprávy