Nejrozšířenější značka počítače? Tablet!

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
25. 3. 2013 13:16
Zjištění, že tablety se stávají nezbytnou součástí počítačového a informačního ekosystému, je zásadní. Pro vývojáře to znamená počítat s verzí pro tablety, ať již jde o firemní software, editory fotek, nebo třeba o ovladače k domácí elektronizaci. Analýza Patricka Zandla.
Foto: Tomáš Kunc

Zjištění, že tablety se stávají nezbytnou součástí počítačového a informačního ekosystému, je zásadní. Pro vývojáře to znamená počítat s verzí pro tablety, ať již jde o firemní software, editory fotek, nebo třeba o ovladače k domácí elektronizaci.

......

Byznys - V počítačové branži jsou poslední měsíce dobou tabletů. Jestliže ještě nedávno vládly pochybnosti, zda se nový segment trhu udrží, dnes už je jisté, že tablety jsou rozsáhlou změnou celého IT průmyslu. A její důsledky je těžké domyslet.

V roce 2012 se podle odhadů IDC (International Data Corporation) prodalo na celém světě přes 122 milionů tabletů, letos by to mohlo být už 172 milionů kusů. To je zhruba tolik, kolik by se letos mělo prodat notebooků. Jenže zatímco prodeje notebooku spíše stagnují, tablety letí raketově nahoru - meziročně o vánoční sezoně prodeje tabletů vzrostly o 75 %. Některé odhady tabletům přisuzují schopnost atakovat dvousetmilionovou hranici.

Co naopak nestagnuje, jsou prodeje desktopových PC: ty se propadly zcela a i v součtu s notebooky je to poprvé po jedenácti letech, co se za rok prodalo méně PC než roku předchozího. Zda to má PC spočítáno, ale jisté není. Situace se zatím spíše tříbí tím, jak uživatelé hledají odpověď na to, co jim vlastně tablet nahradí.

Tři úspěšné značky tabletů

Ukazuje se, že řada uživatelů používá tablet jako mobilní zařízení, jímž doplňují stacionární počítače, jenže někteří uživatelé využívají vyšší výkon a nižší cenu desktopů jako rozhodující impuls, jiní se zase kloní k tomu, udělat z notebooku stacionární počítač, kde je vše v jednom.

Dobrá otázka je, kdo a co se prodává. Na to je odpověď vcelku jednoduchá. Nejenom v Česku se nejlépe prodávají tři značky: Apple, Samsung a levné. A u toho stojí za to se chvíli zastavit.

Situace Apple, faktického zakladatele žánru tabletů, je jasná: má dvě velikostní platformy iPad a iPad mini, které se neoficiálně rozlišují podle toho, zda se vám pohodlně vejdou do aktovky, nebo do kapsy u saka. Sedmipalcový iPad mini se prodává excelentně, pravdou ale také je, že kanibalizuje svého většího a staršího bratříčka, kterému odlákává kupce. Jenže Apple dlouhodobě razí strategii "raději kanibalizovat své produkty svými produkty než se nechat kanibalizovat jinými". Apple prodal v roce 2012 téměř 23 milionů iPadů, což obnáší meziroční růst 48 % a nakonec mírný pokles tržního podílu na 44 %.

Rekordmanem růstu je Samsung a jeho tabletová řada Galaxy Note. Osm milionů prodaných tabletů především na systému Android a v závěru roku i Windows 8 představuje úžasných 263 % meziročního růstu prodejů a 15 % podílu na trhu.

V Česku Kindle prohrává s levným Prestigio

Třetí v pořadí je Amazon, který fakticky spadá do tábora Androidu, ačkoliv podkladový systém na jeho tabletoidních čtečkách není příliš vidět. Podíl na trhu 11 % je ziskem především z anglofilních trhů a z trhů, kde funguje aktivní podpora pro platformu Kindle a její digitální obsah. V Česku Kindle Fire předhonily hlavně levné značky, především Prestigio. Tu v e-shopech seženete za příjemných "tři a půl" s daní, ovšemže v sedmipalcovém provedení, takže nemálo rodin tak vyřešilo Vánoce pro děti.

I ve světě byla situace hodně podobná: vládnou levné značky. Ty, které zvládnou vytvořit dojem dobré podpory na lokálním trhu a nezvyšují cenu dodatečným softwarem v ceně. V USA se do žebříčků dostala ještě další tabletová čtečka od Barnes Noble, například Asus se o dvě procenta propadl, ačkoliv do jeho výsledků se počítají prodeje jím vyráběného tabletu Google Nexus 7. Tabletů s Windows 8 se nakonec prodalo zanedbatelné množství, byly na trhu jen krátce, aby mohly do prodejů účinně zasáhnout: podíl na trhu se odhaduje pod dvě procenta. A analytici soudí, že se do dvouciferných podílů na trhu Windows dostanou nejdříve po roce 2017.

Proč je situace taková, jaká je?

Integrovat do tabletu nejmodernější techniku něco stojí. Pro LTE (technologie určená pro vysokorychlostní mobilní internet) je třeba psát ovladače modemů, pro rychlé paměti systém vyladit, pro lepší kameru udělat update ovladače. Sladit tablet stojí něco úsilí a navíc je třeba generovat slušné objemy objednávek u dodavatelů komponent, aby se na vás dostaly ty nejlepší v první řadě. Tady jsou ve výhodě ti dva, co alespoň jedno z toho umí: Apple umí objemy, Samsung je sám i výrobce. Široká plejáda dalších značek bojuje spíše cenou s tím, že nenabízejí vychytávky, které by navíc neocenil každý. Vynechat LTE z tabletu na většině trhů nevadí, neboť vstřícnost mobilních operátorů k vysokým objemům stahování není mnohde zásadně lepší než u nás. Zejména s ohledem na to, že takový tablet putuje spíše dětem a je provozován v domácí WiFi síti.

Široké konkurenci prospívá to, že Apple se soustředí jen na drahé tablety - i ve třídě sedmipalcových zařízení stojí jeho mini spíše dvojnásobek než levná „androidí“ konkurence.

To je také příčinou postupného ústupu Apple z tržního podílu, který v roce 2010 obnášel 90 % a teď už se pohybuje pod polovinou. Opakuje se ale ta samá situace jako u mobilních telefonů: v příjmech ze segmentu hraje Apple prim. Ať jde o zisky z prodeje iPadů, nebo o výnosy z prodejů aplikací.

Phablet: něco mezi tabletem a telefonem

Jak se situace bude vyvíjet dále? Zajímavou variantou je segment trhu, který se nabízí sám: mezistupeň mezi největšími telefony a nejmenšími tablety, tedy zařízení s úhlopříčkou mezi pěti a šesti palci. Zatím se jim přezdívá phablety, protože není jisté, zda jde více o "phone", nebo "tablet". Svá zařízení na tomto rozměru již představila řada čínských firem včetně ZTE a Huawei, tuto velikost pro Galaxy Note podle některých zdrojů chystá i Samsung. A nikdo si zatím není jistý, zda půjde spíše o telefony, nebo spíše o tablety (z většiny tabletů se nedá telefonovat jako z běžného mobilu, tedy přiložením k uchu). V každém případě půjde o velká pádla, která už se do kapsičky u košile nevejdou, a tím také není jisté, zda trh tato zařízení vůbec přijme.

Zjištění, že tablety se stávají nezbytnou součástí počítačového a informačního ekosystému, je zásadní. Pro vývojáře to znamená počítat s verzí pro tablety, ať již jde o firemní software, editory fotek, nebo třeba o ovladače k domácí elektronizaci. Na letošním brněnském veletrhu Amper si žádná z českých firem nabízejících domácí automatizaci nedovolila nabídnout ji bez přístupu z mobilní aplikace a trendem je vyžadovat optimalizované verze pro tablety, které nabízejí více místa a lepší přehled.

Po velkém displeji počítačů a malém displeji mobilních telefonů se displeje tabletů stávají třetím rozměrem počítačového světa. Opomenout je bude znamenat riziko, že zůstanete sami, opomenuti.

Co se operačních systémů týká, situace bude ještě chvilku nepřehledná, ale nakonec ne ke škodě uživatelů. Již dnes je zvykem vypouštět první verzi pro iPad, a pokud se ta uchytí, přijít záhy s podporou pro tablety na Androidu. Otloukánkem vzadu jsou tablety s Windows, které mají ale slušnou výhodu v existujícím balíku aplikací Office a dalších standardních produktech Microsoftu. Z toho chvíli mohou těžit, ale zase tak dobré odezvy na ně nejsou, aby mohly vyžít jen z toho. Microsoft bude potřebovat přesvědčit vývojáře, jenže ti moderní a progresivní už si zamilovali Apple nebo Androidy. A ti staří, zavedení, kteří vyvíjejí pro Microsoft od doby DOSu, už nemívají tak sexy produkty, aby uživatele přetáhli zpět k platformě Windows. Bude to souboj rozjetého trhu a vizí na straně jedné a souboj historické zkušenosti a tradičních silných vazeb na straně druhé. Ve skutečnosti je pozice Microsoftu, jak se dnes i podle prodejních výsledků zdá, mnohem slabší, než bychom čekali.

Ve výsledku tedy o úspěchu a dalším osudu Microsoftu rozhodne spíše to, jak hluboko do svých životů tablety pustíme. Nakolik pro nás nahradí opravdové velké počítače. Zda nám budou dostačovat natolik, abychom velké počítače přestali na většinu činností používat. A tahle pravděpodobnost není vůbec malá. Na běžné uspořádání dokumentů či fotografií jsou dnešní tablety už dostačující a je s nimi příjemnější práce než trapné bootování stolního počítače. Jak to bude ve firmách? Podobně?

A nikoliv poslední změnou, kterou nám tablety přinášejí, je návrat soustředění. Na tabletech nemůžete mít spuštěno vedle sebe několik aplikací a zběsile mezi nimi přepínat podle toho, jak si která z aplikací žádá vaši pozornost. Na displej se vejde právě jedna aplikace. Psychologové s potěšením konstatují, že to způsobuje návrat soustředění, mírný ústup roztěkanosti, který nám graficky multitaskingové systémy přinášely. Zda i tohle bude trvalý trend, nebo jen drobná výchylka, to ještě uvidíme.

Tohoto trendu se také týká fenomén "wearable computing", počítačů, které si oblékneme. Ať ve formě Google Glass - tedy brýlí -, nebo třeba hodinek od Apple. I to jsou stamiliony potenciálních prodejů, žroutů pozornosti a naprostých změn v přístupu k počítačům a jejich ovládání.

Jestli se vám na přelomu tisíciletí zdálo, že svět počítačů je poněkud ustálený a nudný, příští pětiletka bude rozhodně osvěžující.

Patrick Zandl

 

 

Právě se děje

Další zprávy