Byznys – Rychlý internet v mobilech a tabletech by měl být už za tři roky dostupný opravdu v celém Česku. Umožní to nové mobilní sítě s technologií LTE, jejichž stavba bude tuzemské operátory stát dohromady více než 25 miliard korun.
Podle výpočtu, který exkluzivně pro Insider a HN připravila poradenská společnost Accenture, se jim investice vrátí v průměru za devět let. Musí ale každého zákazníka přesvědčit, aby jim za internet a související služby měsíčně zaplatil alespoň o 50 korun více než nyní.
Hlavní cestou, jak mohou operátoři na nových sítích vydělat, je účtování rychlých dat. Třeba nejmenší český operátor Vodafone nedávno oznámil, že už v září zavede automatické připlácení, pokud zákazník prosurfuje více, než je limit jeho tarifu. Nesníží se mu tak rychlost připojení jako dosud, ale zaplatí dalších 49 korun.
Již brzy se dá navíc očekávat zavedení tarifů, které budou postaveny nikoliv na množství volných minut a SMS, ale právě na objemech dat a rychlosti připojení, podobně jako dnes u internetu přes pevné linky. „Časem operátoři opustí dnes populární tarify ve stylu ,sněz, co můžeš‘ a navážou účtování na data či rychlost,“ potvrzuje Michal Novák, hlavní analytik telekomunikačního sektoru v Accenture. „Limity přenesených dat zůstanou, ale zákazník je vyčerpá rychleji a bude si přikupovat další,“ řekl již dříve v rozhovoru pro HN například šéf českého T-Mobilu Milan Vašina.
V zemích, jako je Jižní Korea, kde datové sítě čtvrté generace fungují již několik let, došlo ke zvýšení průměrné měsíční útraty zákazníka až na dvojnásobek. Internet by ale v Česku měl především vyrovnat dlouhodobě klesající příjmy operátorů z tradičního volání a SMS. Cena tarifů se tak ve výsledku nemusí zvýšit, nebudou ale rozhodně dále zlevňovat.
Operátoři se proto budou snažit najít další zisky nejen v prohlížení webu, ale i v navazujících službách, jako je on-line poslouchání hudby, sledování filmů nebo i připojení automobilů či domácích spotřebičů. „Pro nabízení těchto služeb budou operátoři uzavírat partnerství s jinými firmami v digitálním světě,“ říká ředitelka Accenture pro telekomunikace Alena Sochorová.
Například O2 nedávno spustil televizní vysílání v mobilní aplikaci. T-Mobile pak nabízí hudební službu Deezer a jeho mateřský koncern zvažuje i spolupráci s populární aplikací WhatsApp, kterou začátkem roku koupil Facebook. „Jsme otevření všem partnerstvím, která přinesou přidanou hodnotu,“ řekl HN šéf produktu a inovací Deutsche Telekomu Thomas Kiessling.
Jeho čeští kolegové nechtějí komentovat budoucí nabídky zákazníkům, opatrně ale potvrzují návratnost miliardových investic. „Deset let přibližně odpovídá,“ říká šéf strategie českého T-Mobilu Ladislav Možný. „Není ale možné odhadovat, kolik nám zákazníci budou platit. Cena se nastavuje podle trhu, ne podle návratnosti.“
Telekomunikační firmy se také snaží na druhé straně ušetřit za náklady na nové sítě. Právě finanční úspory mají být hlavní motivací, proč se český T-Mobile a O2 rozhodly pro jejich společnou stavbu a provoz. Podle technologického ředitele T-Mobilu Vladimíra Kleina by se díky sdílení také měla zkrátit doba pokrytí Česka na méně než státem předepsaných pět let. „Měli bychom být rychlejší o jeden až dva roky,“ tvrdí Klein.
Díky sdílení se náklady T-Mobilu a O2 na stavbu sníží z 10 přibližně na 7,5 miliardy korun, stamiliony korun ročně by pak operátoři měli ušetřit i na jejich provozu. Třetí Vodafone se ale kvůli jejich dohodě obrátil na antimonopolní úřad. Tvrdí, že úspora konkurentů bude ještě větší, zatímco on sám ponese náklady na celou vlastní síť přesahující 10 miliard korun. Obává se proto, že návratnost jeho investice bude nejen nejdelší ze všech, ale může přesáhnout i 15 let, na které mají firmy vydané licence. Navíc se do té doby již nejspíš budou stavět sítě další, páté generace.
Jan Klesla