Inside Sport - Může vyhrát Josef Váňa mladší, úřadující překážkový šampion Jaroslav Myška, nebo někdo úplně jiný. Výsledek hlavního dostihu ale zdaleka není jediná věc, která je před zítřejším zahájením sezony na pardubickém závodišti nejistá.
Dějiště Velké pardubické má za sebou zřejmě nejbouřlivější přestávku ve své novodobé historii, během níž pořádající Dostihový spolek podruhé v krátkém sledu změnil vedení a v zákulisí proběhlo hned několik tvrdých sporů o další směřování slavného závodiště.
Město Pardubice jako nejsilnější akcionář spolku a zároveň jeho největší věřitel opakovaně odmítlo nabídku skupiny podnikatelů sdružených kolem Josefa Váni, kteří měli o pořádání dostihů zájem a slibovali výrazné navýšení peněz, o které se v Pardubicích běhá.
Chaos v Dostihovém spolku tvrdě dopadl i na samotné dostihy. Dráha byla loni na podzim v tak špatném stavu, že to veřejně kritizoval zmíněný Váňa i řada dalších trenérů a stájí.
Nyní dochází k pozvolnému obratu. Do pozice správce dráhy se na sklonku roku vrátil trenér Jiří Janda, který stál v roce 1992 u zrodu Dostihového spolku a spolu s několika dalšími dostihovými nadšenci tehdy přesvědčoval místní podnikatele, aby slavnou dráhu po kolapsu Státního závodiště a odřeknutí dalších pořadatelů nenechali svému osudu.
Janda strávil v Dostihovém spolku několik let, než se v 90. letech opět vrátil k trénování koní. Vybudoval soukromé stáje ve východočeských Holičkách a mimo jiné působil také jako expert v přímých přenosech České televize. Postupně se stal jedním z nejtvrdších kritiků předcházejícího vedení Dostihového spolku, jemuž vyčítal právě špatný stav a nedostatečné zabezpečení dráhy.
Spor dostal nový rozměr v roce 2008, kdy se v Pardubicích zabila Jandova talentovaná skokanka Inkasentka. Klisna po pádu na jedné z překážek volně pobíhala po závodišti a fatálně se zranila o špatně zabezpečenou bariéru na mostku. Musela být utracena a její majitel se následně s Dostihovým spolkem soudil o náhradu škody. Před dvěma lety uspěl, teprve letos ale došlo po změně vedení spolku k mimosoudnímu vyrovnání.
Janda se před několika měsíci pustil s velkým entuziasmem do oprav dráhy. Funkci správce vykonává souběžně se svou trenérskou činností, už ale vykazuje první výsledky.
„Tráva je pěkná, ale je to běh na dlouhou trať. V přisévání a hnojení je třeba pokračovat se stejnou intenzitou ještě tři roky, aby drn doznal větší kvalitativní změny,“ řekl Janda deníku Insider.
Před zítřejšími dostihy se závodiště odhodlalo k vzácnému kroku a v zájmu dokončení regenerace některých míst pozmění kursy jednotlivých dostihů. Nebudou se skákat některé známé překážky jako Irská lavice, Hadí příkop nebo Francouzský skok, kde ještě zeleň potřebuje čas.
Janda vidí prakticky na každém kroku, co všechno se v Pardubicích zanedbalo. „Zažili jsme teď dva přívalové deště, takže je dráha poměrně promáčená. Drenážní příkopy, které před třiceti lety vybudovalo Státní závodiště, se bohužel léta nečistily, takže voda nemá kam odtékat a zůstává stát na oranici jako laguny...“ dodává.
Kvalitní péče o dráhu by měla v budoucnu výrazně snížit riziko, že se Dostihový spolek bude muset někdy v budoucnu potýkat s kauzami jako Inkasentka, které mu opakovaně přinášely špatnou publicitu.
Těžká situace Dostihového spolku se ale zdaleka neomezuje jen na dráhu. Už loni měl výrazné problémy s finančním pokrytím naplánované sezony a s hlavním partnerem Velké pardubické Českou pojišťovnou se dohodl na prodloužení kontraktu až v poslední chvíli. Situaci komplikovaly také vleklé vnitřní spory.
Největším problémem je stále nejasné hospodaření spolku z posledních let, které je předmětem hned několika trestních oznámení. Schází velká část základní dokumentace a některé nejasnosti sahají až deset let zpátky.
Nová ředitelka Hana Jeníková stojí před těžkým úkolem, zatím se jí podle zdrojů Insideru podařilo zrekonstruovat účetnictví za poslední čtyři roky.