Kapsch v ohrožení: České mýto chtějí vybírat i Italové či Slováci

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
22. 7. 2014 17:37
Po deseti letech se v Česku schyluje k dalšímu velkému souboji, v němž půjde o miliardy korun a v němž jednotliví hráči budou zkoušet všechny možnosti, jak porazit konkurenci.
Foto: Tomáš Kunc

Byznys – Po deseti letech se v Česku schyluje k dalšímu velkému souboji, v němž půjde o miliardy korun a v němž jednotliví hráči budou zkoušet všechny možnosti, jak porazit konkurenci. Ministerstvo dopravy se začíná připravovat na výběr firmy, která bude vybírat mýto po roce 2016, kdy vyprší smlouva konsorciu kolem rakouské firmy Kapsch. A její rivalové již nyní avizují svůj zálusk.

„Český trh je pro nás velice atraktivní. Pokud bude vyhlášena soutěž, plánujeme se jí účastnit,“ napsali Insideru a HN manažeři italské firmy Autostrade, která s Kapschem soupeřila již v roce 2005. Vítězství Rakušanů se tehdy snažila zabránit dokonce stížnostmi k antimonopolnímu úřadu či soudními žalobami.

Dalším potenciálním hráčem je německý Siemens. „Rozhodneme se podle toho, jak bude nastavené výběrové řízení,“ říká Mariana Kellerová z české centrály Siemensu.

A samotný Kapsch počítá rovnou se třemi až pěti vyzývateli. „Alespoň takovou máme zkušenost z obdobných tendrů v zahraničí. Ostatně i v České republice již několik konkurentů začalo vyvíjet své aktivity,“ říká šéf českého Kapsche Karel Feix.

Brány vs. satelit

Ministerstvo dopravy je zatím ve fázi, kdy hledá projektového manažera, který by měl za sto milionů korun státu poradit, jakým způsobem mýto v dalších letech vybírat – tedy zda nadále spoléhat na mýtné brány, nebo kamiony a autobusy hlídat pomocí satelitů, případně kombinací obou systémů. A také by měl doporučit, zda zavést mýto i na silnice nižších tříd, jak to letos udělalo Slovensko.

Ostatně výběrčí slovenského mýta, firma Skytoll, je dalším zájemcem o český tendr. „Satelitní technologie, kterou využíváme, je považována za jedinou vhodnou pro zpoplatnění jiných silnic, než jsou dálnice,“ tvrdí mluvčí firmy Anton Bódis.

Ministerstvo ve skluzu

Samotnou soutěž na provozovatele mýta chce ministerstvo vypsat v květnu příštího roku. Jeho cena se má odvíjet od zvolené technologie nebo právě od počtu zpoplatněných silnic. „Je předčasné mluvit o rozsahu tendru, když nevíme, jaké komunikace budeme chtít zpoplatnit a jakým způsobem,“ říká mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar.

Původní tendr z roku 2005 vyhrál Kapsch s nabídkou 22 miliard za vybudování a desetileté provozování celého systému. Cena tehdy byla téměř o pět miliard vyšší, než kolik nabídla třeba zmíněná Autostrade, kterou ministerstvo vyloučilo pro údajné nesplnění podmínek. Jisté nicméně je, že pokud by stát chtěl i po roce 2016 mýto vybírat ve stejném rozsahu jako dnes, hodnota zakázky by již byla nižší. „Odpadla by minimálně vstupní investice ve výši tři a půl miliardy za vybudování celého systému,“ říká šéf Kapsche Karel Feix.

Prozatím ovšem není jasné, zda se podaří tendr vypsat včas. Někteří pozorovatelé již varovali, že ministerstvo bude muset alespoň na krátké období prodloužit smlouvu s Kapschem. „Pokud by takováto situace nastala, jsme samozřejmě připraveni tuto variantu nabídnout,“ říká Feix.

Vladimír Šnídl

 

Právě se děje

Další zprávy