G. I. Joe 2: Odveta
Režie: Jon Chu
Obsazení: Dwayne Johnson, Jonathan Pryce, Byeong-heon Lee, Bruce Willis ad.
Co říká distributor: Modrá planeta se ocitla na pokraji zkázy vinou intrik mocné organizace Cobra, která má s G. I. Joe nevyřízené účty. Jak moc leží jejím vůdcům v žaludku, se ukáže ve chvíli, kdy rafinovanou lstí ovládnou Bílý dům a z Oválné pracovny označí příslušníky této jednotky za vlastizrádce a zahájí jejich řízenou likvidaci. Pár přeživších může jen nečinně přihlížet tomu, jak si vůdci Cobry s prstem na jaderném tlačítku podmaňují celý svět. Ve chvíli, kdy zoufalství vrcholí, zrodí se plán s krycím označením "Druhá americká revoluce".
Verdikt: Jít, pokud chcete vysadit
G. I. Joe 2: Odveta je už druhou filmovou adaptací… inu, hraček firmy Hasbro, přičemž mnohem více než první díl skutečně jako celek připomíná reklamu na jednotlivé figurky. Tu jako by skutečně vymysleli poněkud militarističtí chlapci v předpubertálním věku během několika svých her s těmito figurkami.
Jenže... ono to funguje. Na poli infantilní a prostoduché žánrové zábavy, na poli únikových akčních filmů s náležitým militaristickým patosem, mystickými východními motivy, geniálními vojačkami s rodinným traumatem, velikášskými padouchy a komiksovou apokalypsou bez špetky krve jde vlastně o jedno z nejsympatičtějších dílek za dlouhou dobu.
Střílečky jsou stříhány značnou rychlostí (kolem jedné až dvou sekund na záběr), hrdinové i padouši mají jasně rozpoznatelné kostýmy, nikdo se nežinýruje likvidovat západní velkoměsta (umřou miliony lidí, aniž by kdokoli uronil slzu) a hrdinové provádějí okázalé kaskadérské kousky umožněné jejich superschopnostmi (pardon, supervýcvikem) - což platí zejména pro jednu z nejlepších a překvapivě i nejpřehlednějších akčních scén poslední doby, souboj na himalájských srázech a napříč několika horami.
A co je osvěžující: hrdinové častěji jednají, než mluví. A když už mluví, je to obvykle k věci a nedokazuje to jejich prďáckost.
...
Na dřeň
Režie: Jacques Audiard
Obsazení: Marion Cotillard, Matthias Schoenaerts, Bouli Lanners ad.
Co říká distributor: Alimu byl do péče svěřen jeho pětiletý syn, ale se Samem se sotva znají a ocitají se bez domova, bez peněz a bez přátel. A tak se Ali uchýlí ke své sestře Anně do jihofrancouzského města Antibes. Tam najednou život vypadá snadnější a zalitý sluncem. Ali, muž impozantní velikosti a síly, dostane práci jako vyhazovač v nočním klubu a Sam začne chodit do školy. V klubu se Ali seznámí s rezervovanou Stephanie, která ve vodním parku vystupuje s kosatkami. Ani Stephanie, ani Ali zatím netuší, že každému z nich se vlastní svět již brzy zhroutí a jediné, co je může zachránit, je vzájemná blízkost.
Verdikt: Jít
Z popisu děje se Na dřeň může jevit jako poměrně tradiční melodrama, které sází na dolování slz z motivu těžkého úrazu a Stephaniiny snahy vrátit se opět do života. Podobně slzopudně koneckonců vypadá i trailer k filmu sestříhaný z majestátních záběrů kosatek a procítěných pohledů obou protagonistů. To je ale jen producentská vějička, jak nalákat lidi na film, který se veškerým laciným efektům úzkostlivě vyhýbá.
Na dřeň totiž mate tělem - má komplikovaný, chvílemi bizarní děj, ale podstata příběhu je ryze komorní a intimní. Jediné, o co režisérovi jde, je dostat se pod kůži svým postavám, které zejména v případě Aliho rozhodně nemusejí vzbuzovat jenom sympatie.
Matthias Schoenaerts je skvělý, střihl si další roli svalovce ovládaného pod povrchem bublající agresivitou a vy mu věříte každé gesto. A Marion Cotillardová působí střídavě křehce i tvrdě jako člověk, který přišel o všechny jistoty, ale neváhá svůj život od základů přebudovat.
Dohromady to mezi oběma herci jiskří tak, že si nepřejete, aby tenhle syrově emotivní film skončil jinak než happyendem. Tak silná romantická story se v kinech často nevidí.