Jít, nejít do kina: Proč vzít na milost Toma Cruise, nikoli umělé obry

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
25. 4. 2013 12:56
Přečtěte si naše minirecenze a vyražte do kina
Foto: Tomáš Kunc

Nevědomí

Režie: Joseph Kosinski

Obsazení: Tom Cruise, Morgan Freeman, Olga Kurylenko ad.

Co říká distributor: Jacka, kterého na Zemi baví především hledání artefaktů zanikající lidské civilizace, vyvedou z každodenní rutiny dvě události. Tou první je nouzové přistání vesmírné lodi, jejíž jediná členka posádky tvrdí, že ji s Jackem pojí společná minulost, aniž pro to existuje racionální vysvětlení. Následně je Jack zajat ilegální armádou operující pod zemským povrchem, jejíž charismatický vůdce Beech toho o něm ví víc než on sám. Pod vlivem těchto událostí se Jack rozhodne podívat na svět kolem sebe jinýma očima a z toho, co uvidí, mu není dvakrát dobře…

Verdikt: Jít

Snímku se vyčítá, že je dost dlouho neotřelým a inteligentním sci-fi, zatímco posléze se zvrtne v otřelé a neinteligentní sci-fi.

My bychom tak přísní nebyli. Lze si samozřejmě nad spoustou věcí odplivnout, většinou nad až absurdní posedlostí všechno „dotahovat“ – jakkoli detailní blbost se ve vyprávění musí nějak dál objevit a využít (od společné fotky na základně přes plyšového medvídka až ke zmíněné citaci z antické literatury).

Ale jako celek film funguje a navíc oplývá spoustou fascinujících obrazů důmyslně postavených na kontrastech: designově vyleštěná základna Jacka a kolegyně, pustá planeta s pozůstatky lidské civilizace, kousek idylického zeleného ráje u jezera a zcela zpustošené ošklivé interiéry dávných budov teď už v podzemí…

Není to filozofická science fiction (fakt, že je hrdina sám a kouká zamyšleně na zpustošený svět, není nic filozofického), nenavozuje závažné otázky (pokus o přesah s láskou nelze brát vážně) a síla jeho působivosti je v postupném objevování představovaného světa a skládání nechronologicky vyprávěného příběhu.

A mimochodem: Tom Cruise v hlavní roli odvádí standardní, velmi dobrý herecký výkon, a jestli vás provokuje jeho hvězdná persona, máte holt smůlu, nicméně o kvalitách filmu to nevypovídá nic konkrétního.

-

Jack a obři

Režie: Bryan Singer

Obsazení: Ewan McGregor, Nicholas Hoult, Stanley Tucci, Bill Nighy, John Kassir ad.

Co říká distributor: Když mladý farmářský dělník náhodou otevře bránu dělící náš svět od hrůzostrašných obrů, vzplane nanovo starodávná válka. Obři po dlouhých staletích vtrhnou na Zemi a snaží se získat zpět území, o která v minulosti přišli. Mladý Jack se jim v tom snaží zabránit, a je tak přinucen vybojovat nejtěžší bitvu svého života. V boji za království, jeho obyvatele a lásku statečné princezny čelí nezadržitelnému přívalu válečníků, o kterých si až dosud myslel, že existují pouze v legendách… a sám tak má příležitost stát se legendou.

Verdikt: Nejít

Pokud jsme se neustále ujišťovali, že jeden z nejzručnějších mainstreamových režisérů Bryan Singer zvládne i žánr tak nevyzpytatelný jako pohádka, trailery tuto myšlenku nekompromisně ubily. A skutečně. Jde nepochybně o prohru. Jednak v souboji s žánrem jednak, a to především, v souboji s technologií.

Nejde o prvního režiséra, který propadl CGI a zapomněl, že počítače mají sloužit filmům, ne naopak. Ale tohle je děs. Singer, doposud se vyznačující velmi pevnou režií (vzpomeňme na Valkýru, jejíž preciznost dokonale reprezentoval neomylný rytmus metronomu), jako by najednou plácal jedno udělátko přes druhé. Jako by najednou nedokázal vidět na pár kroků před sebe a zcela bez rozmyslu vrstvil trikové scény, které v postprodukci nemá šanci dovést do uspokojivého stavu.

Dvě stě milionů, které za to utratil, rozhodně není málo. Umožňují vlastně vytvořit, cokoliv si usmyslíte, pokud si to usmyslíte rozumně. Jack a obři ale technologii nedokážou ukočírovat. CGI stvoření nepůsobí jako součást světa a neustále o nich uvažujeme jako o umělých.

Proč to šlo u obyvatel Pandory nebo, když chci být skromnější, u Gluma již před deseti lety? Jsou triky na tak nízké úrovní? Kdepak. Jen Cameron a Jackson umí s triky pracovat. Avatar i Pán prstenů vždy směřují pozornost diváka od nedokonalých (nelžeme si, dokonce ani efekty Avatara nejsou vždy dokonalé) triků směrem k tomu, co vyjadřují. Zdá se, že tohle Singer nepochopil.

Důsledkem je film, který své špičkové, ale stále nedokonalé technologie staví na odiv, aniž by jim dodal smysl a hodnotu.

 

Právě se děje

Další zprávy