Aktuálně.cz Aktuálně.cz
9. 5. 2013 12:30
Stručné recenze snímků "Iron Man 3" a "Z cizího krev neteče".

Iron Man 3

Režie: Shane Black

Obsazení: Robert Downey Jr., Gwyneth Paltrow, Don Cheadle, Ben Kingsley ad.

Co říká distributor: Svérázný, ale geniální průmyslník Tony Stark / Iron Man je nucen čelit nepříteli, jehož dosah nezná hranic. Když je rukou nepřítele připraven o vše, čeho si v životě cení, vydá se Stark na pouť s cílem nalézt toho, kdo je za jeho utrpení zodpovědný. Na každém kroku bude nucen prokázat své odhodlání a sílu vůle. Zahnán do kouta bude nucen přežít pouze prostřednictvím svých vynálezů a při ochraně svých nejbližších se bude moci spolehnout jen na svou geniální mysl a své instinkty. Při své odvetě současně objevuje odpověď na otázku, která ho ve skrytu duše dlouho sužovala: je on sám pouhou součástí svého obleku, nebo je oblek pouze součástí jeho samého?

Verdikt: Jít

První Iron Man byl přímočarý origin, druhý Iron Man svou tendencí k fatalismu a přehršle dílčích zápletek poněkud otravný, třetí Iron Man je prostě hravý a chce se mu to promíjet, i když ta hravost občas drhne na úkor rytmu, který by divák od trháku za obrovské peníze očekával.

Tony Stark je v pojetí režiséra Blacka prostě dalším z jeho drsných hrdinů, kteří sice prožívají zásadní osobní problémy (krize vztahu, pocit životního selhání a ztráty cíle) a nejsou zrovna reprezentanti vysoké sociální inteligence (což je u Starka zvláštní posun), ale umí si ze sebe soustavně utahovat a ve správnou chvíli potlačit svoje ego a pustit se do těch nejbláznivějších kousků s radostí malých kluků vrhajících se do nebezpečí, protože je to děsná zábava.

Starkovy záchvaty úzkosti nejsou žádnou seriózní studií válečného traumatu, ale šikovným scenáristickým trikem, jak rozpojit chlapa jménem Tony Stark a nepřemožitelného kovového Iron Mana.

Velká část diváckého potěšení je postavená na tom, že se stane nebo někdo řekne něco, co odporuje vaší zkušenosti s podobným typem filmů – a co má občas dokonce i sarkastické politické konotace (byť zejména k bushovské éře, což je poněkud s křížkem po funuse).

PS: Neodcházejte před koncem závěrečných titulků!

-

Z cizího krev neteče

Režie: Seth Gordon

Obsazení: Melissa McCarthy, Jason Bateman, Amanda Peet, Kevin Covais ad.

Co říká distributor: Sandy Patterson měl život jako ze žurnálu, než při náhodném tankování na pumpě zjistil, že má přečerpaný limit na kartě. Hned nato se mu začal jeho dokonalý svět hroutit jako domeček z karet a vše vyvrcholilo jeho zatčením a obviněním z neuposlechnutí soudního příkazu. Na policejní stanici se sice záhy vysvětlilo, že je v tom Sandy nevinně, protože se stal obětí zlodějky identit, která využila toho, že je jeho křestní jméno oboupohlavní, a začala se za něj vydávat. Jenže tohle zjištění jeho problém neřeší. Pokud má získat svůj život zpátky, musí ženskou, která mu ho ukradla, najít a přivléct do rukou spravedlnosti, po dobrém nebo po zlém. Sandyho čeká dlouhá cesta a na jejím konci jeho Nemesis Diana, která pro něj má připravených ještě pár dalších překvapení a navíc s ním dobrovolně rozhodně nikam nepůjde.

Verdikt: Nejít

Z cizího krev neteče je další z dlouhé řady současných hysterických hollywoodských  komedií, jejichž tvůrci už úplně rezignovali na jakoukoli věrohodnost zápletky a vrší za sebou bizarní situace, do nichž by se jejich protagonisté nedostávali, kdyby jim v hlavě zůstala jen špetka zdravého rozumu.

To by snad ani tolik nevadilo, kdyby autoři nenutili diváky ve velkém sentimentálním obratu v poslední třetině snímku k tomu, aby se s nemožnými hrdiny ztotožnili, pochopili jejich chování a začali je mít rádi.

Děj je vystavěný na principu klasické road movie, v níž okolnosti dají dohromady dvě nesourodé postavy, které se během cesty pomalu poznávají a mění nejen pohled na sebe navzájem, ale i na svůj způsob života. Nelogický a dramaturgicky nesoudržný materiál drží nad hladinou komediální žumpy jen skvělí herci. Bateman je v roli uťáplého slušňáka přesný, ale obrovský prostor pro své komediální mistrovství dostala Melissa McCarthyová.

Skvěle zvládá fyzickou komiku (různé pády, zvracení a podobně) a pak v katarzním okamžiku, kdy se Sandymu zpovídá ze svých traumat, vystřihne takovou psychologickou drobnokresbu zlomené ženy toužící po lásce, že z toho nepřipraveným cynikům mohou zvlhnout oči. Jenom by potřebovala někdy dostat příležitost v opravdu dobrém filmu...