Hugo Chávez, skoro dokonalá marketingová značka

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
7. 3. 2013 15:15
Může to znít cynicky, ale je fakt, že odchodem Huga Cháveze odešla i jedna z výrazných ikon současné doby. Jeden z politiků, který měl vedle dobrého marketingu i silné charisma. Rozbor Daniela Köppla.
Foto: Tomáš Kunc

Média - Může to znít cynicky, ale je fakt, že odchodem Huga Cháveze odešla i jedna z výrazných ikon současné doby. Jeden z politiků, který měl vedle dobrého marketingu i silné charisma.

Na úvod. Dejme nyní stranou všechny emoce a všechny osobní antipatie. Nechme vedle i historii a zkusme se nyní na Huga Cháveze podívat pragmaticky, pohledem marketingu. Ostatně teze o tom, že země a politici jsou nyní produkty, které potřebují podobný marketing jako rychloobrátkové zboží, je již přijatá. Poslední pochybnosti vyvrátil ve světě Barack Obama a u nás Karel Schwarzenberg. Oba jsou názornou ukázkou toho, že je do značné míry jedno, jak se politik chová, když umí pracovat se svojí cílovou skupinou.

Kdyby kdokoliv z reklamní branže na začátku sedmdesátých let navrhl, aby ústřední tváří reklamy na Mercedes Benz byl partyzán Che Guevara, tak by se v lepším případě dočkal jen zklidňujících prášků. Jenomže několik desítek let po smrti a poté, co většinová populace zapomněla, za co vlastně tento muž bojoval, se věci radikálně změnily. Ostatně právě Che se tradičně umisťuje v různých zahraničních žebříčcích mezinárodně nejžádanějších osobností pro marketingové využití mezi první padesátkou. S přehledem poráží další oblíbené „levičáky“ – Lenina a Gorbačova.

Jakkoliv Hugo Chávez asi nemá podobný potenciál (z tohoto pohledu zemřel příliš starý a až moc běžnou smrtí), tak bych se vůbec nedivil, kdyby minimálně v Jižní Americe v blízké budoucnosti marketingově zafungoval. Byl totiž ztělesněním toho, čemu se říká dokonalá marketingová osoba. Ostatně velmi často jej přednášející na různých konferencích používali jako názorný příklad, jak dělat dobrý marketing.

Zde je pár důkazů:

1)     Měl schopnost generovat lákavá hesla a marketingově snadno uchopitelné slogany – např. termín socialismus pro 21. století.

2)      Našel si svoji unikátní cestu a za ní si stál. Většinou se tento rys připisuje Stevu Jobsovi (ale ten si své projevy trénoval i dva dny předem), ale podívejte se na YouTube a zjistíte, že Chávez to uměl možná lépe. Vzpomeňte si na vyvlastnění nadnárodních petrolejářských koncernů. Kdyby to udělal někdo jiný, neprošlo by mu to.

3)      Měl schopnost vytvářet to, co se na sociálních sítích nazývá followers. Jako důkaz vám může posloužit třeba video po jeho návratu z prvního léčení. Většina státníků by si podobný návrat užila spíše v utajení. Nikoliv však Chávez.

4)      Konzistentní postoj a láska k cílové skupině. Hugo Chávez měl možná hodně chyb, ale rozhodně ho nikdo nemohl obviňovat z podceňování cílové skupiny.

5)      Oddělení své osoby od kritických událostí. To, co dokázal Karel Schwarzenberg v prezidentské volbě jednou (odpoutat se od své politické strany a jejích nepříjemných kroků), tak to on dokazoval pravidelně.

Samozřejmě lze namítat, že Hugo Chávez žil v jiné době než Che Guevara. Také lze namítnout, že jeho rozpočet pro budování vlastní značky byl jiný, než má většina lidí na světě k dispozici. Ale na druhou stranu i z Čech víme, že je hodně osob, které mají peníze, ale nikdy si podobně silnou značku nevytvoří.

Daniel Köppl

Foto: Agência Brasil/Wikimedia Commons

 

Právě se děje

Další zprávy