Další miliardová pokuta za metro na obzoru

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
17. 9. 2013 13:24
Pokuta za neprůhledné čerpání dotací na metro Dejvická–Motol dost možná neskončí na 3,5 miliardy, o nichž psal Insider ve včerejším vydání. Kontroloři ministerstva dopravy totiž objevili další chyby, kde si může pražský dopravní podnik vysloužit novou, tentokrát miliardovou korekci.
Foto: Tomáš Kunc

Objev dne - Pokuta za neprůhledné čerpání dotací na metro Dejvická–Motol dost možná neskončí na 3,5 miliardy, o nichž psal Insider ve včerejším vydání.

Kontroloři ministerstva dopravy totiž objevili další chyby, kde si může pražský dopravní podnik vysloužit novou, tentokrát miliardovou korekci.

To je zcela jasné ze zprávy o auditu, kterou má Insider k dispozici.

Dva měsíce na 10 tisíc listů

První pokutu ve výši 3,5 miliardy vyměřila ministerská kontrola za stavební část šestikilometrového úseku podzemní dráhy (kompletní zprávu auditorů k této části dnes zveřejňujeme na jiném místě vydání). Důvodem byly mimo jiné diskriminační podmínky, které vylučovaly ze soutěže o čtrnáctimiliardovou zakázku všechny zájemce kromě dvou nebo tří českých firem. Zakázku nakonec získalo sdružení Metrostav–Hochtief.

Za stejnou diskriminaci považuje kontrola květnové zjištění u zakázky za 3,7 miliardy na dodávku technologického vybavení nového metra. Veřejnou soutěž vyhrála společnost Skanska a také jí podle auditorů pomohl k vítězství pochybný průběh soutěže.

Dopravní podnik opět požadoval u firem, které měly zájem o zakázku, příliš vysoký obrat. Technologická část má být dokončena za pět let, a ročně se tedy v průměru prostaví 0,75 miliardy korun. Soutěže se však mohla účastnit pouze firma, která měla sedmimiliardový, tedy desetkrát vyšší obrat.

Kontrolní protokol našel nedostatky také v průběhu veřejné soutěže. Pražští dopraváci soutěž oznámili 2. července roku 2010, nabídky přitom měly být doručeny do šestého září. Dodrželi tak minimální zákonnou lhůtu pro podání nabídek, podle auditorů přesto porušili zákon. Lhůtu totiž nestanovili „přiměřeně s ohledem na předmět zakázky“.

Kontrolní zpráva vysvětluje i podrobněji, co se tím myslí: „Jednalo se o složitou zakázku s rozsahem zadávací dokumentace 10 tisíc listů a s hodnotou přes tři miliardy.“ Případní zájemci tedy neměli šanci sepsat kvalitní nabídku, pokud je někdo z dopravního podniku neupozornil o několik měsíců předem.

Měli jste se zajímat

Kritiku expertů ministerstva dopravy potvrzuje i fakt, že si zadávací dokumentaci na dopravním podniku vyzvedlo deset firem. Nabídku ovšem podaly pouze čtyři, vedle vítězné firmy Skanska ještě Metrostav, Hochtief a OHL. Hochtief nedoložil doklady o tom, jaká banka zajistí provozní úvěr (což obvykle nasvědčuje tomu, že zřejmě nemyslel svou nabídku příliš vážně), a byl proto ze soutěže vyloučen.

S průběhem soutěže nebyly spokojeny mimo jiné firmy Eltodo EG a SPL Powerlines. Stěžovaly si právě na diskriminaci v kvalifikačních podmínkách a na příliš krátké lhůty k podání nabídek. Dopravní podnik námitky zamítl a firma Eltodo neuspěla ani s odvoláním u antimonopolního úřadu (ÚOHS).

Například stížnost na krátké lhůty však odmítl antimonopolní úřad s tím, že firmy přece musely dopředu o dodávce technologií pro metro vědět. „Subjekty s adekvátními zkušenostmi v této oblasti měly dostatečně dopředu avizován úmysl zadavatele předmětnou veřejnou zakázku zadat,“ stojí v rozhodnutí antimonopolního úřadu.

Experti ministerstva dopravy se postavili za Eltodo s tím, že verdikt ÚOHS stojí pouze na spekulaci.

Kontrolní závěr o technologické části musí ministerští experti ještě projednat s dopravním podnikem. Proto zatím ještě pokutu nevyměřili. Za obdobné chyby při stavební části nové trasy metra navrhli korekci 25 procent z ceny zakázky. U technologické části by stejná sazba znamenala pokutu přes 900 milionů.

Petr Holub

 

 

Právě se děje

Další zprávy