Čísla ukazují, co může Petr Kellner udělat s mobilními telefony

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
12. 9. 2012 13:25
Jako v každém svém projektu je PPF skoupá na podrobnosti, ale čísla, s nimiž se seznámil deník Insider, ukazují, proč chce Petr Kellner nabídnout Čechům další mobilní telefony a tarify.
Foto: Tomáš Kunc

Byznys - Jako v každém svém projektu je PPF skoupá na podrobnosti, ale čísla, s nimiž se seznámil deník Insider, ukazují, proč chce Petr Kellner nabídnout Čechům další mobilní telefony a tarify.

Do aukce kmitočtů, z níž může PPF vzejít jako čtvrtý mobilní operátor, se kromě ní hlásí už jen staří známí – Vodafone, T-mobile a O2.

Když se stejná situace odehrávala v Polsku, Německu nebo Rakousku, tradiční hráči ztratili na trhu až desítky procent podílu a zákazníci začali volat podstatně levněji.

PPF se ale musí trefit do toho, co lidé žádají. Zahraniční zkušenosti ukazují, že nejčastěji jde o tarify s neomezeným voláním - v přepočtu za 500 korun. Náklonnost Čechů vybírat si zboží a služby podle ceny je už proslulá a přes svůj Home Credit si ji osahala i PPF.

V Rakousku čtvrtý operátor (kupodivu se ale jmenuje Drei) má podíl převyšující deset procent, v Německu společnost E- plus dokonce pětinu trhu. V Polsku společnost Play odebrala tradičním operátorům 15 procent (ze skoro osmi milionů volajících Poláků). Podle výpočtů specialisty na mobilní tarify Martina Frýdka třeba v Německu ztratil kvůli čtvrtému operátorovi tamní T-mobile 4,5 milionu zákazníků.

A ještě jeden, už známý, příklad z Francie. Od roku 2005 do 2010 se podíl Vodafonu na českém trhu zvýšil o pouhých 3,65 %. Francouzský Free Mobile za první čtyři (!) měsíce na trhu díky nabídce neomezeného volání získal 3,91 % zákazníků.

Propočty Českého telekomunikačního úřadu říkají, že do roku 2015 budou mít noví hráči na českém trhu podíl sedm procent, o pět let později dvacet.

Stejně to vidí i lidé v PPF. Kellner svěřil projekt nového mobilního operátora Robertu Švehlovi. Ten popsal současné poměry u mobilního volání jako „oligopol. Operátoři se dostali do situace, kdy nejsou nucení snižovat ceny a vylepšovat služby“.

Plány PPF jsou zatím velmi obecné, proces je na začátku. Co se už ví: padl slib stihnout vánoční trh v roce 2013 a nabídka snížení cen o desítky procent. Možnost zatáhnout do celé akce Home Credit (za něco musíte smartphone koupit) nebo Sazku (síť smluvních terminálů, které mimo jiné umí dobíjet mobily) se nabízí sama.

 

Právě se děje

Další zprávy