Bude Velká cena v Brně naposledy? Bez peněz od státu končíme, tvrdí pořadatel

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
15. 7. 2014 19:44
Masarykův okruh v Brně za měsíc přivítá nejlepší motocyklové jezdce světa. Možná naposled.
Foto: Tomáš Kunc

Inside Sport – Masarykův okruh v Brně za měsíc přivítá nejlepší motocyklové jezdce světa. I proto tu už od včerejška trénuje tým Hondy, v čele s fenomenálním závodníkem letošní sezony MotoGP Marcem Márquezem, který zatím zvítězil ve všech devíti závodech.

Na místě mají zaparkovanou techniku i další týmy motocyklového seriálu – kamiony je přivezly hned po skončení víkendového závodu na Sachsenringu. Zbytek vybavení pošlou společným leteckým speciálem v polovině srpna, po závodech v USA.

Moravská metropole takové motocyklové léto ale možná zažívá naposledy. Pořadatelé Grand Prix České republiky totiž tvrdí, že na akci prodělávají desítky milionů korun a bez výraznější státní podpory nechtějí v organizaci Velké ceny pokračovat. Jsou prý dokonce připraveni vypovědět smlouvu s promotérem seriálu závodu, společností Dorna, i přesto, že Automotodrom Brno má licenci na pořádání závodů i na rok 2015.

„Pokud nebudeme mít jistotu garance veřejné dotace, jež pokryje požadovaný poplatek, který je momentálně zhruba 70 milionů korun, budeme muset skončit,“ tvrdí ředitelka Automotodromu Brno Ivana Ulmanová.

Peníze, které dostávají od státu, pořadatelům nestačí. Letos vláda ze svých rezerv na podporu Velké ceny vyčlenila 30 milionů korun, v Brně chtěli ale o deset milionů víc. Minulý rok prý totiž dostali dotaci 25 milionů a skončili ve ztrátě 40 milionů.

Organizátoři přitom argumentují tím, že závod přináší peníze i samotnému státu. Během jediného srpnového víkendu brněnské MotoGP navštíví přes 200 tisíc lidí a každý z nich tam utratí v průměru čtyři tisíce korun. Jen na DPH tak do státní kasy putuje zhruba 200 milionů korun. Jediný příjem z této akce má přitom Automotodrom ze vstupného – z oněch 200 tisíc návštěvníků platí plné vstupné ale asi jen pětina z nich.

Česko jako jediné má problémy

Z pořádání v Brně naopak těží Dorna, která prodává televizní práva i reklamní plochy. Podobně jí vydělává i ostatních sedmnáct závodů světového mistrovství od Kataru až po Austrálii. Z MotoGP vytvořila prestižní značku, o niž se přetahují okruhy, regiony i vlády po celém světě. A Česko, v dravé konkurenci dalších zájemců, kteří ženou ceny licence nahoru, začíná prohrávat.

„Ze stávajících pořadatelských zemí jste momentálně jediná země, kde vidím nějaký problém,“ řekl HN minulý víkend na Sachsenringu šéf Dorny Carmelo Ezpeleta. „Byla by škoda, kdyby to u vás nebylo. Všude pomáhají státy, regiony, je to důležité. Ta akce přesahuje samotné pořadatele,“ vysvětluje. „Jednáme s mnoha zájemci o závody z Jižní Ameriky, Asie, i Evropy,“ dodává Ezpeleta.

Kalendář na další sezonu se uzavírá koncem léta. Brno dostalo ultimátum na rozhodnutí, co bude dál, do konce června. Pak ale Dorna termín posunula až do závodu na Sachsenringu. A počká prý nakonec až do brněnské Grand Prix. Pak už s Brnem počítat nebude.

O závodu rozhodnou politici

Pokud se nedohodnou, Automotodrom bude muset zaplatit penále v řádu několika milionů korun. A Česko to bude stát konec jedné slavné kapitoly spojení Brna a nejlepších motocyklových závodů, které trvá téměř 50 let.

Pořadatelé včera zopakovali, že poslední možností, jak podnik zachránit, je pomoc státu. Premiér Bohuslav Sobotka ale zatím Velké ceně další finanční podporu slibovat nechce.

Jeho stranický kolega z ČSSD a zároveň jihomoravský hejtman Michal Hašek ovšem prohlásil, že se jako jakýsi prostředník pokusí s politiky o podpoře Automotodromu ještě jednat. Chce navrhnout vytvoření obecně prospěšné společnosti, na níž by měly podíl všechny zainteresované strany – stát, region, město, Autoklub i Automotodrom – a která by zaštítila akci zaplacením licence Dorně.

Michal Šenk

 

Právě se děje

Další zprávy