Brusel si dal úkol. Posílání balíků do a ze zahraničí musí zlevnit i zrychlit

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
28. 11. 2012 14:32
Podle statistik se na celkovém trhu se zasíláním balíků podílí v EU přeshraniční pohyb jen z deseti procent. Eurokomisař pro vnitřní trh Michel Barnier teď chystá takové podmínky, aby nebyl rozdíl mezi odesíláním vnitrostátním a přeshraničním mezi členskými státy EU.
Foto: Tomáš Kunc

Zahraničí - Počet objednávek zboží přes internet a dodávek balíků domů sice v České republice i jinde utěšeně narůstá a nepochybně to potvrdí i nadcházející Vánoce. V Bruselu ale nejsou spokojeni.

Uvnitř Evropské unie posílání z jednoho státu do druhého funguje špatně, pomalu, je drahé a lidé se zdráhají objednávat z e-shopů v jiných zemích. Bojí se, že to dojde pozdě, pokud vůbec, a nevědí, kde a jak si stěžovat, když je nějaký problém.

Lidé sice mají možnost vyplnit formulář se stížností, který je ke stažení na webu Evropské komise, ale jen málokdo o tom ví.

Podle statistik se na celkovém trhu se zasíláním balíků podílí v EU přeshraniční pohyb jen z deseti procent. Eurokomisař pro vnitřní trh Michel Barnier teď chystá takové podmínky, aby nebyl rozdíl mezi odesíláním vnitrostátním a přeshraničním mezi členskými státy EU.

V praxi by tak neměl být cenový ani jiný rozdíl v objednávce, kterou si někdo z Prahy objedná například v Ostravě nebo Hamburku.

Dnes – tedy 28. listopadu – předkládá Barnierův tým pracovní návrh změn, které by měly sjednotit ve 27 členských zemích systém a podmínky pro celý proces objednání zboží přes internet a jeho doručení.

„Současný systém je nevýhodný jak pro firmy a dodavatele, tak pro spotřebitele,“ říká k tomu eurokomisař.

Nepropojenost jednotlivých států brzdí rozvoj e-obchodu a tím i ekonomický růst Evropy, soudí Barier.

Insider má za to, že sjednotit pravidla a sblížit systém ve všech sedmadvaceti státech Unie bude skoro nadlidský úkol a bude těžké přesvědčit lidi, že objednávka s ciziny je naprosto bezpečná a nehrozí komplikace.

Pro začátek by stačilo, kdyby na snahu Evropské komise reagovala a o něco vstřícnější služby nabízela Česká pošta.

Aby doručovatelky po zazvonění aspoň chvíli čekaly, než někdo vyjde ze dveří, a neházely hned výzvy k vyzvednutí zásilky dopisu do schránky. Aby na pobočkách byly kratší fronty nebo aby zaměstnanci nekopali do balíků a neházeli je na zem, jak to nedávno ukázalo natáčení skrytou kamerou.

V návrhu EU se uvádí, že „státní poštovní operátoři“ za stávající situace často zneužívají postavení a účtují si příliš vysoké ceny za své služby.

 

Právě se děje

Další zprávy