Vědci objevili genetické mutace způsobující leukémii

Petr Jemelka Petr Jemelka
28. 3. 2011 23:00
Objev může posunout vývoj léku nebo ukázat, jak lépe používat ty stávající

Cambridge  - Objev britských vědců může znamenat průlom v léčbě akutní leukémie

Díky výzkumu, jehož závěry byly zveřejněny v magazínu Genetics Nature, se jim totiž podařilo identifikovat tři skupiny genetických mutací, které zhoubné onemocnění krvetvorné tkáně způsobují.

Genetické změny byly sice pozorovány u myší, ale podle vědců z výzkumného institutu Wellcome Trust Sanger v Hinxtonu jsou závěry významné i pro včasnou diagnostiku a léčbu leukémie u lidí.

Leukémie postihuje kostní dřeň produkující bílé krvinky. Ty jsou při onemocnění produkovány nezralé, což způsobuje jejich neschopnost podílet se na imunitní reakci. Pacienti mají navíc v krvi málo červených krvinek, které v těle distribuují kyslík.

Nemoc má velmi rychlý průběh a v případě, že není včas léčena, mohou nemocní zemřít během několika týdnů.

Nejčastější mutací, charakteristickou pro onkologická onemocnění, je mutace genu NPM1. Když vědci provedli tuto mutaci u myší, pozorovali u buněk vyšší schopnost dělení, což je průvodní jev zhoubného bujení. Pouze u třetiny pokusných myší se ale vyvinula leukémie.

Pachatele odhalila inzerční mutageneze

V další fázi pokusu vědci u myší prováděli tzv. inzerční mutagenezi, tedy náhodné změny DNA prováděné vložením cizorodých částí genetické kódu. Poté se zaměřili na myši, u nichž rakovina propukla, a snažili se zpětně vystopovat mutace, jež k jejímu vzniku přispěly.

Objevili dvě mutace, které se u všech myší opakovaly. Jedna se týkala části DNA zodpovědné za dělení a růst, druhá přeměnila buněčné prostředí.

Vývoj nového léku může trvat desítky let

"Učinili jsme závažné objevy, které nám mohou pomoci přijít na to, jak se rakovina rozvíjí. Identifikace biologických pochodů, jež zhoubné procesy spouští, znamená, že můžeme začít vyvíjet léky umožňující tento proces zvrtátit," cituje BBC jednoho z autorů výzkumu George Vassiliu.

Můžeme buď vyvinout úplně nové léky, což však zabere desetiletí, nebo se naučit využívat stávající medikamenty lépe, vysvětlil ještě Vassiliou.

"Jedná se o velmi významnou studii. Ukazuje nejčastější mutace, k nimž při akutní leukémii dochází, a naznačuje, jakým směrem by se měl výzkum léku na toto strašné onemocnění ubírat," uvedl ředitel výzkumného ústavu pro léčbu leukémie a lymfatických onemocnění David Grant.