Popraskané podvozky metra nelze opravit, hledá se viník

Domácí ČTK Domácí, ČTK
11. 4. 2012 13:50
Nejméně u 17 z několika desítek poškozených podvozků pražského metra je oprava vyloučena
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: metroweb.cz

Praha - Až třetinu popraskaných podvozků souprav metra od firmy Siemens zřejmě nebude možné opravit.

Ze 61 poškozených podvozků je 17 neopravitelných, dalších sedm podvozků technici dopravního podniku označili jako pravděpodobně neopravitelné, uvedl náměstek primátora Josef Nosek (ODS).

Siemens tvrdí, že za výrobu podvozků je odpovědná firma Bombardier. Bombardier to už dříve odmítl. Dopravní podnik od Siemensu koupil 53 souprav za zhruba 11 miliard korun.

Složitá struktura dodavatelů vede k tomu, že Dopravní podnik by se musel při reklamaci u počáteční dodávky 110 vozů obrátit přímo na Bombardier, u zbylých 155 vozů také na Bombardier, ale prostřednictvím Siemensu.

I v případě prokázání závady nemá podle zjištění Aktuálně.cz Praha k reklamaci po ruce žádný právní nástroj. Vozy mají záruku jenom dva roky a součástí smlouvy není bezplatný servis.

Dopravní podniky se dnes přiklánějí k verzi Siemensu, podle níž za praskání podvozků může pouze jejich výrobce. Experti Bombardieru při návštěvě Prahy v září ovšem odmítli jakoukoli chybu uznat a Dopravnímu podniku pouze nabídli, že podvozky opraví. Účtovali by si ovšem 5500 eur za jednu opravu. Za všechny podvozky by tedy Praha zaplatila přes tři miliony eur.

To Dopravní podnik odmítl: "V rámci přijatého řešení oprav defektních rámů jsme se rozhodli provádět opravy vlastními silami metodou navrženou společností ESAB Vamberk," stojí v novém oficiálním prohlášení. Tak může pražská dopravní firma získat poloviční cenu oproti nabídce Bombardieru.

"Jsme připraveni Dopravnímu podniku nadále pomáhat při hledání technického řešení," přislíbil přesto jménem berlínské centrály Bombardieru mluvčí Immo von Fallois.

Dopravní podnik se oprav ujal sám

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) už sám opravil 17 podvozků. Do provozu bylo podle mluvčí Moniky Lojínové zařazeno 11 z nich. Náklady na opravy podle ní dosud činily 2,7 milionu korun.

Podle Noska bude možné opravit 26 rámů podvozků, dalších devět technici označili za pravděpodobně opravitelné. Na zbylých dvou rámech se dělají zkoušky a testy.

"Co se týká rámů, které opravit vzhledem k míře jejich poškození nelze, připravuje DPP ve spolupráci s advokátní kanceláří právní analýzu stávajícího stavu a následně bude rozhodnuto o dalším postupu v této věci," řekl Nosek.

Podle Lojínové připadá v úvahu i to, že DPP bude žádat firmu Siemens, aby rámy, které nelze opravit, nahradila nákupem nových.

Siemens se zatím k této možnosti vyjadřovat nechce, jedná s dodavatelem podvozků Bombardier. Siemens ani Bombardier se ale ke škodám nehlásí.

Podívejte se, jak má vypadat trasa metra D:

Podle Bombardieru je na vině nečistota

"Stále čekáme na konečnou zprávu techniků firmy Bombardier o nekvalitním zpracování podvozků, které potvrdily nezávislé testy v Česku i Rakousku z konce minulého roku. Nechceme proto nyní předjímat další vývoj. Jsme však toho názoru, že vinu nese firma Bombardier, která byla výrobcem podvozků jak v rámci původního konsorcia, tak i v následných zakázkách," sdělil mluvčí Siemensu Pavel Kaidl.

Ředitel Bombardier Transportation CR Jiří Maděra řekl, že česká pobočka Bombardieru nemá s popraskanými podvozky nic společného. "Tohle je problém centrály v Berlíně," uvedl.

Zástupci centrály Bombardieru už dříve pro některá média uvedli, že vozy zřejmě nebyly provozovány v prostředí, pro které byly navrženy. Podle nich byly na vině nečistoty v motorech, které způsobily vibrace. DPP kvůli tomu motory čistí. Podle dopravního podniku je ale hlavní příčinou praskání nekvalitní svaření podvozků.

DPP nakupoval vozy Siemens od konce 90. let minulého století, do roku 2011 nakoupil celkem 53 vlakových souprav. Podnik bude jedenáctimiliardový kontrakt splácet až do roku 2019.

Některým soupravám začaly loni praskat rámy podvozků, praskliny se objevily po ujetí zhruba 500 000 až 600 000 kilometrů. Celkem muselo být odstaveno šest souprav.

Dopravní podnik dlouho řešil, kdo bude závadu odstraňovat. Nakonec začal s opravami sám, technici podniku trhliny svařují.

 

Právě se děje

Další zprávy