Konec nekalých praktik prodejců i triků zákazníků. Co vše mění novela o nakupování

Aneta Řezníčková Aneta Řezníčková
Aktualizováno 27. 11. 2022 15:07
Kamenné prodejny i e-shopy se budou muset na vánoční sezonu pečlivě připravit. Prezident Miloš Zeman podepsal novelu zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku. Mimo jiné upravuje záruční dobu produktů, odpovědnost za škody nebo reklamační lhůtu. Odkdy bude takzvaný tlačítkový zákon účinný, nění sice jasné, pravděpodobně to však bude ještě před koncem letošního roku.
Korejská žena se líčí - ilustrační foto
Korejská žena se líčí - ilustrační foto | Foto: Shutterstock.com

Opotřebené a otevřené věci se nevrací

Dosavadní možnost vrácení zboží nakoupeného online do dvou týdnů vznikla v reakci na to, že si ho lidé na rozdíl od nákupu v kamenné prodejně nemohli předem otestovat. Dobrá myšlenka však byla často zneužívána ze strany zákazníků. Zboží totiž zpravidla "testovali" více, než by měli. Prodejnám se tak často po 14 dnech vracely produkty zbytečně rozbalené, používané, osahané, dokonce i onošené.

  • Novela se v tomto případě staví na stranu prodejců. Kupující smí produkt použít tak, aby se s ním seznámil, nikoliv aby si dlouhodobě ověřoval, že mu sedí. V praxi to znamená, že nové boty je sice možné doma vyzkoušet, seznámit se s materiálem, podrážkou a celkovou kvalitou - stejně jako v kamenné prodejně. "Pokud v nich ale vyjdu ven a pak je trochu špinavé vrátím, e-shop po mně může chtít uhradit škodu, o kterou jsem snížila hodnotu boty," vysvětluje Dolejšová. 

Například prodejci kosmetiky mohou s jejich produkty poslat i vzorky produktů. V takovém případě je zákazník povinen před rozbalení produktu použít vzorek. V případě odstoupení od smlouvy se pak na prodejnu nevrací rozbalený parfém.

 

Právě se děje

Další zprávy