Praha – Nábytkářský řetězec IKEA dnes spustil v Česku e-shop. O jeho startu mluvila firma několik let, opakovaně ho ale odkládala. Řetězec byl jedním z posledních velkých prodejců v oboru, který online prodej dosud nenabízel.
Od letošního roku mohli zájemci využít pouze službu Klikni a vyzvedni, která umožňovala vybrat a zaplatit produkty online na internetu a následně si zboží vyzvednout v obchodním domě IKEA nebo výdejním skladu. Zájemce si ovšem připlatí 300 korun, dříve to bylo dokonce 500 korun.
Generální ředitel společnosti pro Českou republiku Marek Feltl před rokem říkal, že spuštění internetového obchodu v Česku se předpokládá asi za dva a půl roku, protože termín se odvíjí od startu online prodejů na globální úrovni. Náhradou měla být zatím právě služba Klikni a vyzvedni.
Spuštění "opravdového" internetového obchodu nyní IKEA urychlila kvůli velkému zájmu zákazníků. "Dlouhodobě a velmi silně se dožadovali možnosti nakoupit výrobky prostřednictvím internetu," říká Feltl. Jde o lokální řešení, které realizovalo zdejší zastoupení společnosti IKEA přímo pro tuzemský trh. "Důležité bylo propojit současný web s platformou pro online prodej, na kterém jsme spolupracovali s externím partnerem," vysvětluje manažerka e-commerce v IKEA Nina Maláková.
Vybírat online je možné prakticky z celého sortimentu několika tisíc výrobků. Firma službu nazývá Klikni a dovezeme, zboží bude zatím distribuováno přímo z obchodních domů. Řetězec uvedl, že "kompletní online řešení" zavede v České republice v letech 2018 až 2019.
"V rámci lokálního řešení Klikni a dovezeme připravujeme jednotlivé objednávky přímo v našich obchodních domech a doručujeme je ve spolupráci s lokálními partnery v oblasti dopravy. V budoucnu bude některé objednané zboží našim zákazníkům doručováno přímo z našich globálních centrálních skladů," uvedla Maláková.
Čím víc utratíte, tím vyšší příplatek
Od klasického e-shopu se ale IKEA liší mnohonásobně vyššími cenami za dopravu. Podle ceníku služby Klikni a dovezeme přitom nezáleží ani na hmotnosti zboží, jak by se u nábytku dalo čekat, ani na vzdálenosti, ale jen na hodnotě nákupu. Firma paradoxně účtuje dražší dopravu lidem, kteří u ní utratí více peněz za zboží.
Například u nákupu do 5000 korun přijde doprava na 600 korun, ale u nákupu do 15 000 korun si už zájemce připlatí 1300 korun, a u nákupu do 150 000 korun stojí doprava dokonce 3000 korun. Teprve u zboží nad 150 000 korun je doprava zdarma.
„Výše ceny za transportní služby se odvíjí pouze od hodnoty zakoupeného zboží, nikoliv od množství produktů či celkové hmotnosti objednávky. Ceny za služby jsou stejné jako pro zákazníky, kteří si je objednávají přímo v obchodním domě,“ uvedla Maláková. "Při nastavování cenové politiky jsme brali v úvahu to, aby nebyli znevýhodněni zákazníci, kteří bydlí dále od obchodního domu," dodává mluvčí Zdenka Pecková.
Služby jako vyzvednutí, přeprava zboží a transportní služby jsou podle Malákové společností vnímány jako doplňkové, a proto jsou v obchodním domě i v rámci online nakupování zpoplatněné. "Koncept IKEA je postaven především na tom, že zákazník přijede do obchodního domu, nakoupí si vybrané produkty a hned si je i sám odveze domů, kde si je následně i sám složí. I díky tomu se nám daří držet nízké ceny pro naše zákazníky a mít pro ně vždy nejlepší ceny i nabídku na trhu," vysvětluje Maláková.
Transportní služby podle ní zahrnují také vynášku zboží do bytu či domu a vybrání si přesného termínu doručení.
Konkurence má náskok
E-shopy již provozují i další velcí prodejci, například Asko nábytek či Sconto.
Asko nábytek spolupracuje se společností PPL. Lidé za dopravu zaplatí od 159 do 759 korun, při objednávce nad 50 000 korun je dovoz zdarma. Pokud ale lidé chtějí zboží vynést přímo do bytu, musí si připlatit ještě 350 korun.
Podobný systém jako IKEA, tedy "čím dražší objednávka, tím dražší doprava" praktikuje řetězec Sconto. Při objednávce do pěti tisíc zaplatí lidé 400 korun, přičemž maximální částka za dopravu činí oproti IKEA "pouze" 1999 korun. Sconto na webu rovněž uvádí, že "zboží je dodáváno před první vchodové dveře budovy, jejíž adresa byla smluvena jako místo dodání".
Celkový podíl nábytku prodaného v e-shopech v ČR loni činil zhruba sedm procent a dál roste. Vyplývá to z údajů Asociace českých nábytkářů. Prodeje nábytku loni v Česku stouply meziročně o 7,8 procenta na 34,7 miliardy korun.