Praha - V Česku se loni prodalo o zhruba dvě procenta více letenek. Firmy akreditované u mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) jich prodaly přes 952 000, vyplývá ze statistik asociace. Ceny letenek podle prodejců meziročně vzrostly o jednotky procent zejména zásluhou dražších palivových příplatků a letištních tax. Tržby z letenek očištěné o tyto příplatky nicméně mírně poklesly.
Více letenek se prodalo soukromým osobám, trh zaměřený na firemní klientelu spíše stagnoval. "Klienti létají méně, ale za stejné peníze," řekl Jiří Homolka, ředitel tuzemské pobočky Carlson Wagonlit Travel, která se zaměřuje právě na prodej korporátním zákazníkům.
Akreditované agentury, kterých je v Česku zhruba 150, podle odhadů představují přibližně tři čtvrtiny celkového trhu. Část letenek totiž prodávají letecké společnosti přímo. Do statistik asociace se rovněž nepromítají charterové lety, které prodávají cestovní kanceláře, a lety nízkonákladových dopravců, kteří své služby zpravidla přes prostředníky nenabízejí.
Po Evropě už bez prémiové třídy
S rostoucími náklady na létání se snaží na doprovodných službách ušetřit nejen běžní cestující, ale i firmy. Stále častěji tak společnosti, které dříve manažery posílaly na jednání v prémiové třídě, žádají letenky do běžné ekonomické třídy, uvedl ředitel společnosti Asiana Josef Trejbal.
Tento trend se podle něj ale týká pouze obchodních cest po Evropě. U dálkových letů naopak podíl obchodní třídy spíše vzrůstá. Nejběžnějšími dálkovými destinacemi, o které je mezi firmami v ČR zájem, představují lety do Spojených států, Číny a do Koreje.
Šetří na jídle i zavazadlech
Snaze lidí nakoupit co nejlacinější letenky se podle Michala Tůmy z cestovní agentury Invia v poslední době přizpůsobují i dopravci. I tradiční linkové společnosti se začínají na letech po Evropě chovat jako nízkonákladoví dopravci a nabízejí cenově nejvýhodnější letenky bez automaticky zahrnutého zavazadla v ceně.
Týká se to například aerolinií KLM, British Airways, Air Baltic, nově izraelského dopravce El Al pro lety z Prahy do Tel Avivu, dodal Tůma. Podle něj stále více lidí je ochotno letět za nižší cenu bez občerstvení a s minimem zavazadel, což těmto trendům nahrává.