RECENZE: Mass Effect PC - propadněte kouzlu galaxie

Josef Kníže
6. 6. 2008 0:00
Konzolový hit minulého roku konečně na PC.

Když se v listopadu minulého roku objevil Mass Effect na Xboxu, přinesl s sebou vzrušující sci-fi dobrodružství ve fascinujícím a uvěřitelném vesmíru plném rozličných mimozemských bytostí. Hra si odnesla mnohá ocenění a téměř dokonalá hodnocení, proto nikdo ani na vteřinu nepochyboval, že se podobně opěvované dílko jednou objeví i na osobních počítačích. A hle, neuplynul ani rok a my jsme svědky plnohodné konverze, která v brzké době dorazí do obchodů. Co nám přinese a jesli bude stát za to, to se dozvíte v naší mega-recenzi.

Vesmírná telenovela
Konzolovou recenzi (zde) již máte zajisté prolistovanou odzhora dolů, proto se zaměřím především na rozdíly obou verzí a vylepšení, která PC konverze přináší. Ale popořadě. V hlavním příběhu na sebe berete roli velitele Sheparda, kterého si před začátkem hry uplácáte k obrazu svému. Ačkoli tedy není editor tak propracovaný jako řekněme v Sims, po chvíli snažení se vám podaří vykouzlit docela podařeného avatara. Kromě pohlaví a vzhledu na vás čeká také výběr třídy (na výběr jich máte šest), mnohem zajímavější je ale výběr vaší minulosti. Na něm bude záviset, jak si v celé hře povedete, jak na vás budou reagovat ostatní postavy a především jak budete reagovat vy na ně. Za válečným hrdinou tak všichni běhají s obdivem pro autogram, násilného válečníka se pak všichni bojí a moc práce od kolemjdoucích se vám nedostane.

Jakožto ochránce míru v galaxii (prostě Jedi) vás čeká nelehký úkol. Proradný emzák Saren plení planetu za planetou a pomocí násilné mimozemské rasy Gethů chce oživit legendární robotickou rasu Reaperů, jež mohou vyhladit lidskou rasu a vůbec poškádlit celou galaxii. To ale neví, že jste to vy, kdo se mu postaví do cesty. Příběh je epických rozměrů a často budete nacházet inspiraci známými filmy jako Star Wars, Star Trek, Aliens a další. To hře ale nebrání ve vytvoření jednoho z nejlepších a nejunikátnějších příběhů, co byl ve hrách k vidění.

Klik, cvak a je po odporu
První markantnější změny si všimnete ihned po vklouznutí do hry. HUD a uživatelské prostředí celkem totiž bylo kompletně překopáno a nyní více sedí možnostem PC. Po stisknutí mezerníku se dostanete do klasické pauzované nabídky, kde máte přehledně rozhozeny lišty vaše, vašich kolegů a nově také sloty rychlé volby, do kterých si můžete přetáhnout prakticky cokoli od biotických sil po zbraně či příkazy. Nyní navíc můžete komandovat každého člena (většinou s sebou máte dva) zvlášť. Můžete tak v boji více taktizovat a posílat svoje svěřence na dvě různá místa najednou, uzavírat nepřátele „do kleští“ a pokrýt větší prostor. Už se tak nestane, aby se na označené místo hrnula celá skvadra.

Inventář a všechny jemu náležící nabídky (mapa, deník, vesmírný kodex aj.) jsou nyní mnohem přehlednější a snadněji ovladatelné díky myši. Přecejen kroužit analogem po obrazovce nebylo nejpohodlnější, když pak k tomu připočtu enormní počet serepetiček ve vašem inventáři a neuvěřitelný smysl pro detail téměř všeho, vychází mi jasné plus. Vůbec celé ovládací schéma bylo převedeno bravurně, citlivost myši je skvělá a pokud se vám něco nebude nelíbit, můžete si navolit klávesy vlastní.

Na RPG má také hra méně aktivních kláves, než byste čekali a především díky slotům rychlé volby budete hru zvládat bez častějších pauzování, což dělá hlavně souboje mnohem zábavnější a zajimavější. To jen tak vykouknete z krytu, pokropíte jednoho Getha dávkou z brokovnice, druhého odhodíte biotickou silou a šup zpátky za šutr. Ovládání vašeho vozítka je nyní taktéž značně pohodlnější a díky bezproblémově ovladatelné kameře (myší samozřejmě) máte neustálý přehled o situaci.

Pánové, nažhavte motory
O grafickém kabátku by se dalo básnit donekonečna. Máme tu ale PC verzi, která má oproti svému konzolovému bráchovi několik inovací. Tou první bude samozřejmě vyšší rozlišení (max. 1280x1024), které LCD monitoru sekne podstatně více. Také tu máme ostřejší textury, které po nastavení na Ultra High (Velmi Vysoké) donutí vylézt vaše oči z ďůlků. Když pak opomenu klasická nastavení jemných stínů, korekce barev či Vsync a dalších samozřejmých věcí, mohl bych zmínit „filmový efekt“, který vám dodá nepatrné zrnění obrazovky. Sice to pak vypadá jako natočený dokument, kazí to však onu ostrost zobrazení, proto jsem efekt po několika minutách vypnul.

Animované sekvence doprovázené orchestrálními chorály pak nemají chybu a díky vysokému rozlišení občas nestačíte zírat, co že to herní engine dokáže. V několika případech jsem měl i problém odhadnout, zda se jedná o in-game záběry, nebo CGI filmeček, takže si jistě dokážete představit kvalitu zpracování. Všechno hezké má obvykle krutou daň v podobě krvavých hardwarových nároků. Na mojí sestavě s dvoujádrovým Intel procesorem 2.0 GHz, 2 GB RAM a GeForce 8800 GTS s 640 MB jsem sice neměl nejmenší problémy, v hektičtějších pasážích, kde kolem létá hodně bio-magie a laserových střel jsem ale občas zaznamenal nepříjemné sekání. Není to sice nic drastického, hraní to ale dokáže znepříjemnit. Bioware si však byl vědom i hráčů, kteří takové štěstí s PC nemají, a proto nám nabízí perfektně zoptimalizovanou hru, kterou si užijete i na průměrné sestavě. Sice si budete muset odpustit některé vymoženosti moderních grafických karet, ale kvalitní RPG je především o příběhu, no ne?

Michael Bay by záviděl
Jak praví jedno z pravidel televize: Co je vidět, musí být i slyšet. V tom Mass Effect taktéž nezaostává a nabízí nám vynikající soundtrack, který se náramně poslouchá i sám o sobě. Průvod pak završuje dokonalý dabing a interaktivní dialogy, které nastolují novou laťku v RPG hrách. Já osobně jsem měl k dispozici anglickou verzi hry, k nám ale dorazí plně lokalizovaná česká verze, která bude k dostání 16. června. Pokud vám tedy angličtina nic neříká, počkejte si na mateřštinu. A u této hry to platí dvojnásob.

Není všechno zlato...
Ač se mi to pak neříká lehce, pár chybek z konzolové verze zůstalo. Naštěstí byly alespoň zredukovány, takže bych plusové body přecejen přihodil. Otravné naskakování textur po dlouhém nahrávání vymizelo, a ačkoli se mi to občas přihodio, textury naskakují bleskurychle, takže se ani nestačíte rozkoukat a už je vše tak, jak má být. Uspávající nahrávání nových oblastí bylo taktéž pozměněno. Nyní jsou nahrávací časy výrazně kratší (nejdéle jsem zažil 5 vteřin), ale jsou mnohem častější. V praxi to znamená, že v každém druhém výtahu je loading. Je ale s podivem, že se v pozdějších fázích hry objevuje nahrávání mnohem méně, než ze začátku.

Jsem také nesmírně rád, že Bioware vyslyšel nadávky fanoušků a upustil od hrozivé registrace, kterou bychom museli podstupovat každých 10 dní. Jediná registrace vašeho herního klíče tak probíhá na začátku, a pak už si můžete nerušeně užívat. Registraci potřebujete také ke stažení přídavku „Bring down the Sky“, který je zdarma a bude k dispozici co nevidět.

Konec příběhu
Závěr na tak komplexní hru je pak paradoxně jednoduchý. Ten, kdo si Mass Effect nezahraje, ten jakoby nežil. Je to přesně ta hra, která obrací zaryté anti-RPG hráče na pravou víru a ze které recenzantům bolí hlava po non-stop hraní. PC verze pak nabízí malé, ale velice viditelné změny a vylepšení, jež dělají z Mass Effectu mistrovské dílo, co by nemělo chybět ve sbírce žádného hráče, ať už má v oblibě cokoli.