Forza Motorsport 2 - nejlepší závody pod sluncem

Petr Novák
9. 7. 2007 0:00
Současný král motoristických simulátorů. Bez debat.
Foto: Hratelně.cz

Do doby ještě nedávné definoval pojem "seriozní konzolové automobilové závodění" pouze jeden titul a jeho další pokračování, fenomén Gran Turismo. Jediným, kdo jej kvalitativně ohrozil, nebyla překvapivě hra na stejné platformě, tudíž Sony PlayStation 2, ale na konkurenčním a v té době nepříliš rozšířeném Xboxu od Microsoftu. Forza Motorsport sice díky mohutnému náskoku Soňáckého molochu ani náznakem nedosáhla na prodejnost posledního Gran Turisma 4, ale všem motoristicky zdatným hráčům dala jasně najevo, že na to má.

S příchodem next-gen Xboxu 360 se situace radikálně změnila. Jelikož tato konzole má zdravý náskok, daný její delší existencí na trhu a množstvím her v prodeji, Sony chtě nechtě ztrácí monopol na herní průmysl, Microsoft si je svým náskokem jistý a investuje proto nemalý peníz do nových projektů. V některých případech přestřelí, ale někdy doslova trefí do černého, jako se tomu stalo v případě Forza Motorsport 2 (dále jen FM2). Taktika vypustit pokud možno co nejdokonalejší motoristický simulátor a uzmout fenomén konkurenci vyšla na 100%, tato hra totiž momentálně nemá konkurenci a dlouho ji ani mít nebude. Proč? To si osvětlíme v následujících řádkách.

Foto: Hratelně.cz

#hodnoceni

Herní módy
Celá hra je rozdělena na 3 základní režimy: Arkádu, kariéru a multiplayer. V první jmenované si můžete zajezdit exhibici na vámi vybrané trati s možností selekce automobilu jakékoliv výkonnostní třídy, dále časovky v nich zasedáte do předem určeného speciálu a překonáváte nejrychlejší časy a nakonec si můžete vyzkoušet jízdní vlastnosti či natrénovat okruhy ve volné jízdě. Tato část FM2 umožní všem těm, kteří nemají čas ani náladu na to pouštět se do rozsáhlé kariéry závodníka, jednoduše si zazávodit, poodemykat další vozy či zasáhnout do světových záznamů nejlepších časů.

Pro ty z vás, kteří si chtějí zažít strastiplnou cestu provinčního jezdce za slávou, je tu rozsáhlý mód kariéry. Na jeho samém začátku si zvolíte region, v jehož automobilkách si budete chtít vybírat potenciální oběti pro vaše řidičské řádění. Jsou to Evropa, Japonsko a severní Amerika. Na vašem výběru a následném postupu hrou bude záležet jaké slevy dostanete od výrobců na domovském kontinentu, ale i odemčení luxusnějších modelů daných značek, specifických pro region. Netřeba zdůrazňovat, že musíte vybírat chytře; podle toho, jaká auta vám více vyhovují; někdo bude preferovat Porsche, jiný zase Skyline či Corvetty, nezapomeňte však, že změna regionu během hry vás přijde na pěkně tučných sto tisíc kreditů! Následně obdržíte směšnou sumu peněz, za něž pořídíte svůj první sériově vyráběný vůz. Nebude to žádný zázrak, to je jasné, ale jakmile zakusíte atmosféru prvního závodu a vyhrajete další peníze, zaručeně dostanete velkou motivaci. Další peníze totiž znamenají možný tuning a posunutí vašeho vozu do další třídy, vyhraný závod vylepší reputaci vás jako pilota, což vám umožní vstup do prestižnějších závodů, ale naskočí i rarita vašeho miláčka, a tak se objeví slevy na lepší díly...

Postupný tuning tedy posunuje automobil po výkonostní čáře, značené v případě FM2 vzestupně písmeny D, C, B, A, S, U. Sériový vůz nemůžete dostat dále než do třídy U a proto je tu prostor i pro závodní speciály značené od R4 do R1. Celkem se tedy dostáváme na rozlišení do 10 různých tříd. Na levelu, kterého dosáhnete jako pilot, souvisí i utkání, do nichž můžete nastoupit. Zpočátku se tedy budete vrhat na tratě malých okruhů v amatérské třídě, postoupíte na závody poloprofesionálů továrních značek a po profesionálních utkáních skončíte na vytrvalostních okruzích. Celkově se jedná o "nehorázných" 300 událostí a můžete nám věřit, že kariéra dává herně prostor na pěkných pár desítek hodin, strávených na rozpáleném asfaltu

Foto: Hratelně.cz

Hra více hráčů, čili multiplayer byla v případě FM2 dotažena také do současného maxima. Pokud vám jiná hra nebyla dostatečnou motivací k předplacení Live Gold, budete mít nyní jasno. Kromě klasických rychlých výzev jeden na jednoho si totiž můžete zahrát prakticky všechny možné variace závodů; od klání na jedné trati po mohutné série či oblíbené turnaje. Do celosvětových turnajů se budete muset zapisovat a kvalifikovat - liší se podle výše uvedených tříd a pokud se jich chcete zúčastnit a postupovat žebříčkem, musíte se řídit časovými údaji a být přesní při nástupu na trať. Závodění je zkrátka i o prestiži

Online mód nabízí také možnost aukce, musíte se však připravit na to, že automobily v aukčních domech nenakoupíte za babku. Většina z nich je buďto výkonostně či opticky notně poladěná a ceny těmto modifikacím plně odpovídají, nemluvě o závodních speciálech. Pokud snad někomu budete chtít udělat radost, můžete kamaráda překvapit tím, že mu pošlete některý z vašich garážových kousků poštou.

Klasický mód rozdělené obrazovky má vše, co byste od něj očekávali, když se tedy sejdete s kamarádem u jedné konzole, je o zábavu postaráno. Jediná naše výtka směřuje k omezení na horizontální rozdělení screenu, což ve většině domácností nepotěší vzhledem k použitému formátu 16:9 by totiž vertikální separace na dva čtverce působila mnohem elegantněji. Kromě split-screenu si samozřejmě můžete propojit dvě konzole linkem a jako speciální chuťovku si pro vás Turn10 připravili možnost hraní FM2 na třech LCD, přičemž se obraz krásně panoramaticky rozprostře do všech ploch při našich současných finančních možnostech volba spíše nedostupná, nicméně do budoucna na párty jistě zajímavá

Foto: Hratelně.cz

Auta, auta a zase auta
FM2 obsahuje rovných 304 aut ze všech regionů. Zastánci staršího GT by mohli namítat, že toto číslo je směšné oproti sedmi stovkám přítomným ve čtyřce, ale krutě by se mýlili. A to hned z několika důvodů. FM2 úmyslně vypustila vozítka typu Toyota Yaris, Peugeot 106 a jim podobné nákupní tašky; soustředí se totiž na vozy sériové výroby, které spadají do třídy vhodné k závodění a ne producírování po okruhu za účelem kochání se krajinou a čerstvě vonícím pečivem v kufru  Největší devizou FM2 je model poškození vozů, který Polyphony Digital odmítali do GT zařadit. Představte si, že autoři pro každý jediný vůz modelovali různé stupně poškození, a to nejen optického, ale i fyzického. To se projevuje hlavně závadami v řízení, motoru - pociťujete padání výkonu, které se postupně prohlubuje až k totální nepojízdnosti. Když si spočítáte, co vše je pro 304 kousků třeba předmodelovat.

Tuning aneb ladění fyzických vlastností vozu... Krása FM2 spočívá v tom, že každý sériově vyráběný automobil můžete z prvopočátečního továrního ořezávátka přebudovat v parádní bestii. Stačí jej vzít do dílny a poladit převodovku, řídící jednotku, turbo, diferenciál, stabilizátory, vyměnit filtry, vylepšit sání, snížit podvozek, přezout na slicky atd. Každá tato změna ovlivňuje jednotlivé statistiky vozu, které vidíte na obrazovce rychlost, akcelerace, brždění, ovládání, ale také i zmíněná rarita Všechny úpravy se samozřejmě přímo projevují v chování vozu a rozhodně neplatí přímá úměra čím dražší upgrade, tím lepší auto. Naopak si budete muset promyslet, zda automobil není s extrémním výkonem příliš neovladatelný a zda by nebylo lepší zainvestovat spíše do redukce hmotnosti atp. Nejlepší cestou tak zůstává testování na okruzích a postupné ruční ladění všech parametrů, které můžete následně i uložit do konfiguračního souboru.

Look, čili vzhled vašich miláčků. Vzhledem k tomu, že vše ve FM2 je licencováno, budete vybírat z továrních doplňků, ale i barev u každého typu a značky. To vše by se jistě nejevilo až tak zajímavou volbou, jelikož většina z nás doslova prahne po vizuálním poladění káry dle svých představ Spoilery, nárazníky, prahy, křídla či kola od známých tuningových značek; tuny předdefinovaných vinylů pro polepy, možnosti vložení textů, bitmap a jejich následné vrstvení, stříknutí plechů či jednotlivých částí do všech představitelných barev (ano i oblíbené perleťovky jsou k mání), barevné folie na skla... To vše v míře dosud nevídané, podpořené dokonce i uložením kompletního designu a možností následné aplikace na jiný typ vozu. Kdo by si snad chtěl svého polepeného krasavce zvěčnit, může použít zabudovaného fotoaparátu při replay módu, nastavit fokus, saturaci, ohnisko, zoom atd. a uploadnout si momentku na web

Foto: Hratelně.cz

Graficky jsou modely aut zpracovány na jedničku. Tisíce polygonů vyzmizíkovaly ostré hrany na kolech a na oblých partiích vozů, plechy výborně odrážejí okolní scenérie. Grafici dokonce zašli tak daleko, že si při replayi povšimnete práce gum a zahřívání brzdových destiček neuvěřitelné! Při delších závodech se auta zanášejí prachem, poškození jsou realisticky zapracována vysypaná skla a světla, odřené plechy, uražené nárazníky, uvolněné spoilery ad. Jediná malá výtka směřuje k nedostatečnému antialiasingu - i na rozlišení 1080i jsme občas zaznamenávali před startem nějaké ty zoubky na hranách vozů, nešlo ovšem o nic kritického - pokud jste někteří z vás poznali grafiku dema a byli z ní lehce zmatení, můžeme vás tímto uklidnit, že plná verze vypadá o 90% lépe.

Závodní okruhy
Jak jsme se již zmínili, FM2 obsahuje také slušnou řádku tratí, jejichž asfalty budete neustále gumovat. Celkem jich navštívíte 47. Drtivá většina je smyšlená, ale osm kousků je plně věrných své reálné předloze - Suzuka, Nürburgring, Laguna Seca, testovací okruh Ferrari - Mugello ad.

Autoři zašli dokonce tak daleko, že si všechny tyto tratě zarezervovali, prošli, nafotili, udělali video stopáž, zajistili GPS souřadnice a až s maniakální přesností je kompletně převedli do počítačové podoby! Výsledný pocit je pak nenahraditelný - přeci jen to má mnoho do sebe, když se osobně ocitáte na vozovce a vnímáte detaily, které znáte jen z TV přenosů. Virtuální zbytek okruhů rozhodně nekazí dojem a je vidět, že při jejich projektování se Turn10 soustředili hlavně na pestrost aplikace jezdeckého stylu.

Foto: Hratelně.cz

Pozadí, modelované objekty, stromy, zábrany, ploty, zkrátka kompletní background, to vše jest vymodelováno s maximální precizností a celky působí kompaktně. Při nižších rychlostech, či kolizích si povšimnete 3d diváků, kteří jsou poměrně zdařile animovaní a působí podobně jako v PGR3. Mnoho recenzentů si stěžuje na příliš pastelové barvy, které Turn10 aplikovali na tratích, my jsme však s mírně sníženou barevnou sytostí toto jako problém příliš nepocítili, naopak, prostředí na nás zapůsobilo poměrně realisticky, jde tak spíše o konkrétní dojmy z vizuální adaptace

Jak se to hraje?
FM2 je maximálně verzatilní hrou, kterou budou schopny ovládat všechny vrstvy hráčstva, od absolutních amatérů až po hardcore šílence. Jak je to možné, ptáte se asi. Řešení je prosté kdykoliv během hry si můžete komplexně změnit obtížnost; žádné easy, medium či hard; kdepak. Jednoduše povypínáte či pozapínáte asistenty brždění, trakce, poladíte inteligenci protivníků, zobrazíte či smažete s povrchu optimální stopy brždění a výjezdů ze zatáček apod.

Se všemi pomocníky a nejnižší A.I. oponentů se tak Forza přiblíží arkádovistosti Need For Speed série a s jejich vypnutím ji můžete změnit v totální simulaci. Proč bychom měli jezdit na nejvyšší obtížnost? Proto, že za každý takto odjetý závod obdržíte větší finanční bonus! Jak prosté a přitom krásně funkční.

Foto: Hratelně.cz

Kapitolou sama pro sebe je také chování všech sedmi virtuálních protivníků (ano, na startu každé tratě vás bude 8). Nekrouží již jako tubci z GT stále stejnou stopu, ale každý ze sedmi soupeřů má svou vlastní inteligenci a specifické vlastnosti. Projevuje se to například stylem jízdy či reakcemi na nastalé situace. Někteří ze soupeřů například nešetří agresivitou a nebudou se štítit neférového vystrčení vašeho auta z tratě v šikaně, jiní jsou jejich pravým opakem a za každou cenu se budou snažit vyhnout kolizím a dobržďovat... To vše dělá závody mnohem zajímavějšími, napínavými a pestřejšími.

Ovládání na gamepadu je intuitivní, není přecitlivělé a už i základní rozestavění ovládacích prvků na buttonech je jednoznačně velmi pohodlné. Microsoftí volant samozřejmě rozšiřuje možnosti hry - pokud si zapnete výhled z vozu (bohužel chybí modely kokpitů), jste téměř v realitě. Force feedback je přesný a zajímavě kopíruje chování vozu. Nemáme jediných výtek.

Proč tedy prvenství?
FM2 je titulem, který nabízí dokonalý požitek ze hraní všem skupinám hráčů. Fyzikální modely všech aut jsou dokonalé a podpořené výtečným ovládáním. Nadšenci se s chutí utopí v počtu automobilů, možnostech jejich tuningu a v on-screen statistikách. Výdrž poslední Forzy je díky mamutímu režimu kariéry, soutěživě laděné arkádě a hlavně špičkově provedenému online modu, doplněnému neuvěřitelnými webovými statistikami, téměř nekonečná.

Graficky hra působí excelentně, krásně běží v konstantních 60 fps bez jediného škobrtnutí. Zvuky jsou nasnímané dle originálních předloh, působí tedy dokonale, je i přítomen výborný soundtrack, který si užijete během menu a loadingů. Uvidíme, zda si FM2 prim udrží, až vyjde konkurenční GT5, ale už nyní můžeme kriticky poznamenat, že se Sony bude muset opravdu HODNĚ snažit.

 

Právě se děje

Další zprávy