Nákladní lodě dostanou plachty. Aby ušetřily palivo

lem
22. 1. 2008 15:09
Z Německa vyráží první ekologická obchodní loď

Hamburg - Rostoucí cena ropy a nutnost zastavit globální oteplování. To jsou hlavní důvody, proč německá společnost Beluga SkySails přišla s revolučním nápadem umístit na nákladní loď obří plachtu. Má ušetřit až dvacet procent paliva.

Na první testovací, ale už komerční plavbu se loď vydává dnes v sedmnáct hodin z německého přístavu Bremerhaven.

Cílem její cesty je tisíce kilometrů vzdálená venezuelská Guanta. Dorazí tam sice o několik dní později než obvykle, ale s menšími náklady. A hlavně ekologičtěji.

Jde o první z pěti plachtou poháněných lodí, kterých chce mít společnost Beluga Skysails do roku 2015 asi patnáct set.

Emise CO2 se sníží

Lodní doprava momentálně produkuje celých pět procent celosvětových emisí CO2, což je dvakrát více než doprava letecká. Kroky německých investorů a loďařských společností jsou tudíž logické.

"Testujeme tuto možnost dopravy," prohlásil ředitel SkySails GmbH Stephan Wrage. "V nadcházejících měsících se ukáže, zda naše technologie funguje v praxi, což by snížilo spotřebu ropy i emise," stojí v jeho prohlášení na webových stránkách společnosti.

Zvedající se cena ropy tak dává šanci návratu ke starému způsobu plavby. Na světě existuje 50 tisíc obchodních lodí, které převáží 90 procent obchodovaného zboží. Roční emise oxidu uhličitého se odhadují na 800 milionů tun.

"Ekologie a ekonomie nejsou protipóly," tvrdí Wrange v rozhovoru pro agenturu Reuters.

V úspěch projektu věří také manažerka loďařské společnosti Beluga Shipping GmbH Verena Franková. "Využijeme větru jako energie a navíc nám náklad zboží nebude ztěžovat žádný stožár."

Technologie je však podle jejích slov použitelná pouze pro menší nákladní a výletní lodě, a to jen za dobrého počasí a silného větru.

Rostoucí cena ropy zpomalila lodě

Cena ropy za poslední rok dramaticky vzrostla, což celou řadu společností přimělo ke změnám. Nejčastějším krokem je snižování rychlosti, které šetří palivo.

"Snížíte-li rychlost o deset procent, ušetříte až 25 procent pohonných hmot," tvrdí Hermann Klein, jehož organizace Germanischer Lloyd monitoruje chování tisíce lodí po celém světě.

Adolf Adrion z loďařské společnosti Hapag-Lloyd na nedávné konferenci v Londýně připustil, že "rychlost je možné snížit ještě o další uzly. Ekologicky a ekonomicky to pořád dává smysl," prohlásil.

Pohled na nákladní loď částečně poháněnou větrem. Že by každodenní realita nedaleké budoucnosti?
Pohled na nákladní loď částečně poháněnou větrem. Že by každodenní realita nedaleké budoucnosti? | Foto: Skysails

A ke stejným krokům přistupují i trajekty. Norská Color Line například prodloužila cestu z německého Kielu do Osla o 30 minut na současných dvacet hodin, a to jen kvůli životnímu prostředí.

Podle Manfreda Jansena z Color Line tímto krokem společnost ušetří 1,4 milionů litrů ropy ročně.

 

Právě se děje

Další zprávy