General Motors (GM), největší americká automobilka, úspěšně prošla restrukturalizací a razantně snižuje své ztráty, dokonce se jí daří prodávat stále více aut.
Naopak výrobce aut Ford, který je v pořadí druhý ve Spojených státech, se zatím trápí. Prodělává nejvíce za posledních čtrnáct let, zájem o jeho auta je stále menší, plánuje zavírání továren.
A tak GM vykázala za poslední tři měsíce ztrátu "pouze" 115 milionů dolarů, před rokem to bylo ještě 1,7 miliardy dolarů. Naopak Ford má na účtech červeně vepsáno 5,8 miliardy dolarů za třetí čtvrtletí tohoto roku.
Japonsko útočí
Americké automobilky musí zápasit s konkurencí především z Japonska a Jižní Koreje. Rostou i ceny surovin a americký dělník patří k relativně drahé pracovní síle, především kvůli zdravotnímu pojištění a penzím.
Navíc prázdninová drahá ropa zasáhla řidiče, kteří zvažovali nákup sportovně užitkového vozu, které jsou dlouhodobě tahouny prodejů amerických automobilek.
Továrny se zastaví
Oba výrobci ale plánují zavírat továrny a propouštět zaměstnance. Ovšem zatímco GM plánuje zavřít dvanáct továren a propustit 34 tisíc pracovníků, Ford bude muset provést mnohem hlubší a bolestivější řez. Zastaví výrobu v šestnácti továrnách a na dlažbě se ocitne až 45 tisíc pracovníků.
V současnosti tak ani jeden z největších amerických výrobců aut nemá na růžích ustláno. Přesto mnohem lepší vyhlídky má GM, protože včasná, a zdá se že i úspěšná restrukturalizace nese první plody.
Mercedes je v oblibě
Kvůli tragické situaci na trhu ve Spojených státech dnes oznámila špatné výsledky i německá automobilka DaimlerChrysler. Čistý zisk dosáhl 541 milionů eur, což je o 37 procent méně, než před rokem.
A na vině je právě americká divizi Chrysler, která vykázala provozní ztrátu 1,16 miliardy eur. Pomocí nového plánu chce tato divize snížit náklady na každý vůz o jeden tisíc dolarů.
"Miláčkem" německé skupiny je naopak značka Mercedes. Ta vykázala provozní zisk bezmála miliardu eur.