Subway chytá druhý dech, chce překonat McDonald´s

Kateřina Vokurková Kateřina Vokurková
23. 4. 2014 12:20
Firmu už nezajímají pouze města s počtem obyvatel nad 100 tisíc, své sendviče chce nabízet i v menších městech.
Subway.
Subway. | Foto: Subway

Praha - Franšízový řetězec rychlého občerstvení Subway chytil v Česku druhý dech a pokračuje v expanzi. Jen v letošním roce by mohlo k současným patnácti pobočkám v Česku přibýt osm dalších.

Firmu už přitom nezajímají pouze města s počtem obyvatel nad 100 tisíc, své sendviče chce nabízet i zájemcům v menších městech – například v Opavě.

Na českém trhu sice Subway působí téměř jedenáct let, dřívější plány na velkou expanzi ale nevyšly. Ještě v roce 2007 společnost avizovala otevření až padesáti prodejen během pěti let. Nakonec jich po deseti letech na trhu provozovala jen jedenáct, z toho šest v Praze.

Chceme být největší

V loňském roce si Subway naplánoval ambiciózní cíl – překonat počtem poboček jedničku na tuzemském trhu – tedy řetězec McDonald´s, který v Česku provozuje zhruba 90 fastfoodových restaurací.

"Naše vize se nemění. Rádi bychom byli jedničkou v očích zákazníků i v počtu restaurací na každém trhu, kde jsme přítomni," říká Irena Schlosserová, pracující jako „developer koordinátorka konceptu Subway pro region střední a východní Evropy“.

V České republice vidí Subway potenciál pro více než stovku restaurací. "Není to nějaký nereálný sen nebo přání. Je to náš odhad trhu," upřesňuje Martin Princ, ředitel rozvoje konceptu pro region střední a východní Evropy.

Zástupci řetězce ale nemají konkrétní odhad, jak dlouho jim ovládnutí českého trhu může trvat.

Subway je nyní podle počtu restaurací jedničkou ve Velké Británii, v Rusku, Irsku, Bulharsku, na Islandu nebo v Lucembursku.

Nový start

K jedenácti pobočkám, které se řetězci podařilo v Česku během deseti let otevřít, loni přibyly další v Olomouci, Jihlavě a pod novým franšízantem byla znovu otevřena provozovna v obchodním centru Campus Square v Brně.

„Vstup do nových měst považujeme za významný krok. Olomouc s více než sty tisíci obyvateli byla skvělá výzva a Jihlava s padesáti tisíci taktéž. Obě restaurace jsme otevřely v klíčových obchodních centrech,“ zdůrazňuje Schlosserová.

Právě s otevřením jihlavské pobočky podle ní skončila éra, kdy Subway cílil výhradně na města s počtem obyvatel nad 100 tisíc. „Padesát tisíc stále bereme jako dobrou hranici, avšak nebráníme se menším městům, zejména co se týče netradičních lokalit spojených s dopravou,“ dodává Schlosserová.

První takovou vlaštovkou je zatím restaurace na dálničním odpočívadle Rohlenka, kterou Subway provozuje od roku 2011.

Hledají se další franšízanti

Řetězec otevřel ve středu 23. dubna již druhou restauraci v Ostravě.Podle Schlosserové ještě letos určitě přibude i pobočka v Opavě a přinejmenším jedna další v Praze. „Na Moravě jsou v jednání ještě další tři licence,“ říká Schlosserová s tím, že jedna z nových poboček může vzniknout opět u dálnice.

Podle Martina Prince se řetězec nyní rozhlíží také po vhodných franšízantech v Pardubicích nebo Hradci Králové. "Zde vidíme velký potenciál, ale shánění zájemců o licenci je tam obtížnější než jinde," dodává.

Zájemce o získání franšízy Subway v Česku potřebuje vstupní investici ve výši zhruba milionu korun na vybavení restaurace od pekárny po židle. "Zbylé náklady, jako je rekonstrukce prostor, první objednávka nebo trénink franšízanta, se liší případ od případu," upřesňuje Schlosserová.

Tržby Subway v Česku se v prvních třech měsících letošního roku meziročně zvýšily o 11 procent – to je po Belgii největší růst v Evropě. Celkovou výši tržeb řetězec, stejně jako v předchozích obdobích, nechtěl sdělit.

V letošním roce rozšířil Subway nabídku sendvičů o nový druh pečiva – americký flatbread. Jde o placku z mouky, vody a soli známou například z arabské kuchyně pod názvem pita chléb.

Dosud si lidé mohli nechat sendvič připravit na chlebu, ve wrapu nebo jako salát. Další novinku chce Subway na český trh uvést ještě letos. Zatím ale nechce prozrazovat, o co půjde.

Na Ukrajinu z pražské centrály, až se situace uklidní

Mnohem rychleji než v Česku chce Subway získat pozici jedničky na Ukrajině. Na tamní trh chce vstoupit právě letos, akci přitom řídí pražská centrála. Otevření prvních restaurací zatím ale brání tamní politická situace.

Podle Schlosserové by se Ukrajina měla stát po Rusku největším trhem řetězce v regionu střední a východní Evropy. "Ukrajinský trh máme téměř připraven. Ještě ale neprodáváme licence," dodává.

Kromě Ukrajiny má pražská centrála řídit také vstup do Kazachstánu, Chorvatska nebo Gruzie, kam chce vstoupit ještě v letošním roce.

První rychlé občerstvení otevřel Subway v roce 1965 v USA ve městě Milford v Connecticutu. Zakladatelé, Fred DeLuca a Peter Buck, nejdříve provozovali vlastní restaurace. Nyní je celá síť zhruba 40 tisíc restaurací ve 105 zemích provozována výhradně formou franšízy.

 

Právě se děje

Další zprávy