Praha - Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vymění část výhybek z vadné série, které nedávno odhalila kontrola ve stanici v Horažďovicích na Klatovsku. Testy výhybek prokázaly vady, správa železnic se proto s dodavatelem výhybek a výrobcem materiálu dohodla na jejich postupné výměně. Řekl to mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský.
Správa železnic chce vadné části výhybek reklamovat. Odhalené vady na takzvaných jazycích nově instalovaných výhybek však podle testů nejsou natolik závažné, aby přímo ovlivňovaly bezpečnost provozu.
"Z laboratorní zprávy nezávislého akreditovaného ústavu vyplývá, že povrchově viditelná vada vznikla v procesu výroby (tváření za tepla) a následující provozní zatížení nevedlo k jejímu rozvoji do hloubky profilu," uvedla Správa železniční dopravní cesty.
Celkem by měla být podle Ptačinského vyměněna odhadem asi polovina ze sta výhybek, které byly vyrobeny ve vadné šarži. "Výrobce ihned zahájil výrobu nových částí, které byly během tohoto víkendu dodány a dnes instalovány," uvedla správa železnic.
Podle SŽDC i údajů výrobce bylo v rámci této série vyrobeno celkem 160 takzvaných jazyků, což jsou pohyblivé části, které slouží ke změně směru vlaku. Zhruba padesátka těchto výrobků je pak stále ještě ve skladech.
Výhybky dodává firma DT - Výhybkárny a strojírny, Třinecké železárny do nich vyrábějí tzv. jazyky. Právě Třinecké železárny 29. července uvedly, že objevené problémy jsou jen povrchové vady a že nejsou na závadu při používání výhybek.
SŽDC objevila vady ve stanici v Horažďovicích na Klatovsku, konkrétně na osmi z 29 výhybek. Podle Ptačinského správa ve stanici vyměnila čtveřici výhybek. Škoda jen v Horažďovicích i při započítání externalit, jako je zpoždění vlaků, činila desítky milionů korun. Kromě Horažďovic prověřovala správa výhybky rovněž například v Plzni, Olomouci, Hrušovanech a Modřicích; celkem šlo o deset lokalit.