RegioJet se připojí k žalobě Leo Expressu na České dráhy

ČTK ČTK
3. 7. 2014 12:19
Dráhy po nástupu konkurence výrazně snížily ceny, jdou ale pod náklady, stěžují si RegioJet a Leo Express.
Radim Jančura
Radim Jančura | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - RegioJet se k žalobě na náhradu škody po Českých drahách připojí v srpnu. "Nyní dokončujeme posudky, které k žalobě připojíme," řekl majitel firmy Radim Jančura.

Ve středu státního dopravce o náhradu škody zažaloval druhý ze soukromníků na trase Praha-Ostrava, společnost Leo Express. Dráhy po nástupu konkurence na trať výrazně snížily ceny, čímž dorovnaly ceny konkurence. Nové ceny jízdenek Českých drah jsou ale pod náklady, čímž poškozují konkurenci, uvedl Leo Express.

"Naše pozice je silná v tom, že do vstupu RegioJetu byly expresy Českých drah dotovány, a jsou tedy k dispozici výkazy s náklady, které státní dopravce odevzdával ministerstvu dopravy," uvedl Jančura. Na základě těchto čísel se dají náklady Českých drah i v následných letech snadno dopočítat.

"Pokud chtějí České dráhy tvrdit, že to, co vykazovaly vůči státu dříve, bylo špatně, tak jde o dotační podvod. Budou si tedy muset rozmyslet, která forma trestného činu je pro ně lepší, zda dotační podvod, nebo obyčejné zneužití dominantního postavení," dodal Jančura.

Můžete jet autobusem, nebo letět

Podle specialistky na soutěžní právo Jitky Linhartové ale nebude dokazování případného zneužití dominantního postavení jednoduchá záležitost a může se táhnout řadu měsíců. Dráhy se podle ní mohou například pokusit zpochybnit své dominantní postavení na trase.

Při vymezování trhu tak mohou poukazovat na to, že mezi Prahou a Ostravou je možné cestovat autobusy, letecky nebo automobily. To je mimochodem i argument, který použil právě Jančura při obhajobě Student Agency při podobném sporu o zneužití dominantního postavení v autobusové dopravě na lince mezi Prahou a Brnem.

Nyní ale uznává, že osobní vozidla není možné za konkurenční dopravní prostředek považovat. "Auta sice hromadné dopravě ubírají cestující, neúčastní se ale konkurenční soutěže o zákazníky," uvedl Jančura.

Podobně i ostatní typy dopravy není možné považovat za adekvátní konkurenci. Letecké spojení je výrazně dražší a cílí na jiný typ zákazníků. Autobusová doprava má výrazně minoritní postavení, spojů je jen minimum a délka jízdy je příliš dlouhá na to, aby mohl být autobus náhradou pro celou délku trasy.

Pendolino za 1190 korun

Leo Express po Českých drahách požaduje náhradu škody 418 milionů korun. Podle dopravce, který nejnižší cenu jízdenek stanovil na 134 korun, by reálné ceny spojů Českých drah měly začínat na 380 korunách v případě rychlíků a 1190 korunách u pendolin.

Tuzemský právní řád podnákladové ceny řeší pouze u dominantního hráče na trhu. Ostatní využívat predátorské ceny mohou, legislativa neurčuje, ani jak dlouho mohou nové společnosti těchto praktik při budování svého postavení na trhu využívat, dodala Linhartová.

Kvůli nízkým cenám oba soukromí dopravci na trase mezi Prahou a Ostravou prodělávají. České dráhy, které vloni prohloubily ztrátu na téměř dvě miliardy korun, hospodaření na jednotlivých linkách nezveřejňují.

 

Právě se děje

Další zprávy