Praha - Dopravní společnost Arriva, která patří do skupiny Deutsche Bahn, dnes představila dieselový vlak, který začne od pondělí jezdit na trase Praha - Benešov. Podle ředitele Arrivy pro Českou republiku Daniela Adamky firma uvažuje o prodloužení linky z Benešova do Sedlčan nebo do Vlašimi. O této možnosti chce jednat se Středočeským krajem a dosáhnout na krajské dotace pro toto železniční spojení.
Mezi Prahou a Benešovem budou jezdit motorové vlaky řady 845 původně od Deutsche Bahn, které mohli cestující koncem roku 2013 potkávat na trati Praha - Kralupy. Vlaky vyráběné v devadesátých letech minulého století v Německu nechala Arriva v roce 2012 rekonstruovat. Nyní nabízí elektrické zásuvky, wi-fi připojení k internetu, klidovou zónu se zákazem telefonování nebo minibar.
"Z Benešova do Prahy dojíždí vlakem několik set lidí denně. Koridor je opravený, a cesta vlakem do centra Prahy je tak po kolejích rychlejší než autobusem nebo autem," uvedl Adamka. Celkem dopravce vypraví v pracovních dnech sedm párů spěšných vlaků. Na palubě plánuje prodávat drobné občerstvení.
Základní zpáteční jízdenka z hlavního pražského nádraží do Benešova přijde s Arrivou na 95 korun, České dráhy prodávají zpáteční jízdenku na stejné trase za 143 korun. Soukromému vlaku cesta trvá 52 minut, cesta s národním dopravcem je o 11 minut delší (s rychlíkem ale jen 40 minut).
Kvůli neochotě Středočeského kraje dotovat spojení již skončila linka mezi Prahou a Kralupy, kterou Arriva po necelých třech měsících ukončila kvůli nerentabilitě. Na trase do Benešova nicméně společnost vidí větší potenciál mimo jiné proto, že v porovnání s trasou do Kralup zde platí jízdné Pražské integrované dopravy na kratším úseku. Na rozdíl od osobních vlaků Českých drah totiž ve vlacích Arrivy nebudou platit pražské časové kupony.
Arriva se v Česku specializuje především na autobusovou dopravu. Na železnici nyní provozuje jediné spojení mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou, na kterém ale kraj do budoucna počítá s Českými drahami.
V tuzemské autobusové dopravě Arriva nyní drží zhruba 20procentní podíl. Zajišťuje dopravu objednanou krajem ve Středočeském, Severomoravském a Královéhradeckém kraji. V dálkové dopravě provozuje na své komerční riziko spojení například z Prahy na Šumavu, do Jeseníku, nebo z Jeseníku do Ostravy nebo do Brna.