Konkurence pro České dráhy. Soukromý vlak ve středních Čechách nabídne internet nebo minibar

ČTK Ekonomika ČTK, Ekonomika
Aktualizováno 25. 2. 2016 16:20
Na trase Praha - Benešov začnou jezdit vlaky společnosti Arriva. Ta uvažuje o prodloužení linky do Sedlčan nebo do Vlašimi, chce na to ale krajské dotace. Na lince budou jezdit motorové vlaky původně od Deutsche Bahn, které mohli cestující koncem roku 2013 potkávat na trati Praha - Kralupy.
Foto: Arriva

Praha - Dopravní společnost Arriva, která patří do skupiny Deutsche Bahn, dnes představila dieselový vlak, který začne od pondělí jezdit na trase Praha - Benešov. Podle ředitele Arrivy pro Českou republiku Daniela Adamky firma uvažuje o prodloužení linky z Benešova do Sedlčan nebo do Vlašimi. O této možnosti chce jednat se Středočeským krajem a dosáhnout na krajské dotace pro toto železniční spojení.

Jízdní řád a cena jízdného Arriva pro trať z Prahy do Benešova.
Jízdní řád a cena jízdného Arriva pro trať z Prahy do Benešova. | Foto: Arriva

Mezi Prahou a Benešovem budou jezdit motorové vlaky řady 845 původně od Deutsche Bahn, které mohli cestující koncem roku 2013 potkávat na trati Praha - Kralupy. Vlaky vyráběné v devadesátých letech minulého století v Německu nechala Arriva v roce 2012 rekonstruovat. Nyní nabízí elektrické zásuvky, wi-fi připojení k internetu, klidovou zónu se zákazem telefonování nebo minibar.

"Z Benešova do Prahy dojíždí vlakem několik set lidí denně. Koridor je opravený, a cesta vlakem do centra Prahy je tak po kolejích rychlejší než autobusem nebo autem," uvedl Adamka. Celkem dopravce vypraví v pracovních dnech sedm párů spěšných vlaků. Na palubě plánuje prodávat drobné občerstvení.

Interiér motorového vlaku společnosti Arriva.
Interiér motorového vlaku společnosti Arriva. | Foto: Arriva

Základní zpáteční jízdenka z hlavního pražského nádraží do Benešova přijde s Arrivou na 95 korun, České dráhy prodávají zpáteční jízdenku na stejné trase za 143 korun. Soukromému vlaku cesta trvá 52 minut, cesta s národním dopravcem je o 11 minut delší (s rychlíkem ale jen 40 minut).

Kvůli neochotě Středočeského kraje dotovat spojení již skončila linka mezi Prahou a Kralupy, kterou Arriva po necelých třech měsících ukončila kvůli nerentabilitě. Na trase do Benešova nicméně společnost vidí větší potenciál mimo jiné proto, že v porovnání s trasou do Kralup zde platí jízdné Pražské integrované dopravy na kratším úseku. Na rozdíl od osobních vlaků Českých drah totiž ve vlacích Arrivy nebudou platit pražské časové kupony.

Arriva se v Česku specializuje především na autobusovou dopravu. Na železnici nyní provozuje jediné spojení mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou, na kterém ale kraj do budoucna počítá s Českými drahami.

V tuzemské autobusové dopravě Arriva nyní drží zhruba 20procentní podíl. Zajišťuje dopravu objednanou krajem ve Středočeském, Severomoravském a Královéhradeckém kraji. V dálkové dopravě provozuje na své komerční riziko spojení například z Prahy na Šumavu, do Jeseníku, nebo z Jeseníku do Ostravy nebo do Brna.

 

Právě se děje

Další zprávy