Maďaři dobývají české pumpy. Přeměna na MOL začíná

Václav Trejbal
Aktualizováno 5. 5. 2015 23:25
Společnost MOL získala za poslední rok v Česku téměř 170 čerpacích stanic, když koupila konkurenční značky Lukoil a Agip. A čeká na šanci dosáhnout na další pumpy.
Čerpací stanice MOL v Maďarsku
Čerpací stanice MOL v Maďarsku | Foto: MOL

Praha – Více než tři sta čerpacích stanic už v Česku vlastní maďarská společnost MOL – tedy téměř stejně jako Benzina, dlouholetá jednička na trhu. MOL dnes oficiálně uvádí svou značku na český trh, když pod tímto názvem otevírá čerpací stanici na pražském Barrandově.

Maďarská společnost získala za poslední rok v Česku téměř 170 čerpacích stanic, když koupila konkurenční značky Lukoil a Agip. A chce se stát lídrem trhu. „Na případnou akvizici máme dost prostředků,“ potvrzuje ředitel české divize společnosti Attila Dsupin v rozhovoru pro úterní Hospodářské noviny.

MOL omezí počet svých sítí v Česku ze současných čtyř na polovinu. Zruší značky Lukoil a Agip, stejně jako svůj nejstarší řetězec Slovnaft – většinu těchto čerpacích stanic „přebarví“ na značku MOL. Vedle ní si už ponechá jen zavedenou síť Pap Oil. „Logo MOL by měly mít asi dvě třetiny našich čerpacích stanic,“ říká Dsupin s tím, že do konce roku se na MOL změní asi 80 pump.

Maďarská expanze ovšem motoristům levnější benzin a naftu nejspíš nepřinese, uvádějí Hospodářské noviny „Český trh je velmi konkurenční. Taková hustota benzinových stanic je málokde v Evropě. Chceme se zaměřit na kvalitu služeb a inovace,“ vysvětluje Dsupin s tím, že právě kvůli vysokému počtu pump patří marže v Česku k nejnižším v Evropě. Ani Benzina, kterou vlastní společnost Unipetrol, cenovou válku nepředpokládá.

Hlavní bitva MOL a Unipetrolu se tak odehraje v rafineriích. Obě firmy je totiž vlastní a zásobují jimi české stanice. Silnou zbraní Maďarů má být jakost paliva. Je dána modernější bratislavskou rafinerií, která umí ropu zpracovat na kvalitnější výrobky s vyššími maržemi. Litvínov a Kralupy v tomto ohledu výrazně zaostávají. Poslední větší modernizací prošly v letech 1997 až 2002, kdy je ještě vlastnil stát.

Jedničkou na tuzemském trhu čerpacích stanic zůstává s 337 pumpami Benzina (Unipetrol), MOL je druhý s 317 stanicemi. Následují OMV s 217 pobočkami, EuroOil (Čepro) s 192 pumpami a Shell s 175 stanicemi.

Rozhovor s šéfem české divize společnosti MOL čtěte v Hospodářských novinách.

 

Právě se děje

Další zprávy