Poláci, všímejte si radši své soli, vzkazují tvůrci reklamy

ČTK ČTK
Aktualizováno 5. 12. 2014 20:39
Podle reklamní agentury Saatchi&Saatchi Prague by si Poláci spíše než českých spotů měli všímat toho, jakou sůl sypou do potravin.
Reklamní spot se dočkal kritiky v polských médiích a rozhněval polskou velvyslankyni v Praze.
Reklamní spot se dočkal kritiky v polských médiích a rozhněval polskou velvyslankyni v Praze. | Foto: Repro YouTube

Praha - Česká pobočka mobilního operátora T-Mobile se rozhodla po stížnosti polského velvyslanectví pozastavit jeden ze svých reklamních spotů, který líčí polsky mluvícího muže jako překupníka nabízejícího nekvalitní mobil. Reklama byla podle firmy myšlena v nadsázce a neměla nikoho znevažovat. Řekla to mluvčí T-Mobilu Martina Kemrová.

Jako neetickou označila reklamu arbitrážní komise Rady pro reklamu, která se kampani operátora věnovala na dnešním pravidelném zasedání. Rada neuděluje sankce, její rozhodnutí mají formu doporučení.

Poláci, všímejte si jakou sůl sypete do potravin

Na stažení spotu reagovala na svých facebookových stránkách reklamní agentura Saatchi&Saatchi Prague. Konstatuje, že Češi byli vždy zvyklí smát se všemu a každému, protože jim to pomáhalo přežít. "Dnes asi už nemůžeme říkat vtipy, které začínají: “To takhle jednou letěl Rus, Američan a Čech letadlem a…”

Tato situace je podle nich smutná, prosí proto o více nadhledu a velkorysost. "A našim milým polským přátelům: všímejte si raději, jakou sůl sypete do potravin, které vyrábíte pro nás, než našich reklam, které nejsou určeny pro vás," jízlivě dodává ve svém prohlášení agentura.

V reklamě s názvem "V naší třídě je nejlíp: Třída na běžkách" vystupuje herec Ivan Trojan v roli učitele, který se svou třídou zavítá do zasněženého lesa na české hranici. Když se mu rozbije mobil, za smrček maskovaný polsky mluvící muž s knírem mu začne nabízet hromadu pochybně vyhlížejících věcí, až mu nakonec vymění mobil za jiný. Ten se ve vteřině rozbije, nicméně mluvící stromek už je pryč.

Spot se dočkal kritiky v polských médiích a rozhněval polskou velvyslankyni v Praze. "Televizní reklama T-Mobile... byla pro mě nepříjemným překvapením. Důrazně protestuji proti takovýmto spojením, která zjednodušujícím a skandalizujícím způsobem prezentují Poláky," uvedla v dopise českému vedení telekomunikační firmy velvyslankyně Gražyna Bernatowiczová. Zároveň požádala o okamžité stažení spotu, který je podle ní v rozporu se zásadami reklamní etiky i vkusu, z televizního vysílání.

Reklamní spot se neplánovaně dostal také na program dnešního pravidelného zasedání arbitrážní komise Rady pro reklamu. "Reklama T-Mobilu byla prohlášena za neetickou," řekl po skončení zasedání výkonný ředitel Rady pro reklamu Ladislav Šťastný. Arbitrážní komise se řídila kodexem reklamy a vycházela ze stanovisek v podobných kauzách v minulosti, které se týkaly jiných národností. "Samotné rozhodnutí bylo poměrně jednoznačné," dodal Štastný. Komise se podle něho reklamou zabývala ze své iniciativy vzhledem k aktuálnosti kauzy, tedy nikoli na základě stížnosti.

Generální ředitel T-Mobilu Milan Vašina nabídl polské velvyslankyni osobní setkání, kde by jí situaci vysvětlil. "Mrzí nás, že se naše reklama, která dlouhodobě sází na nadsázku a specifický humor, mohla někoho dotknout. Přestože jsme přesvědčeni, že reklama je z etického i zákonného hlediska v pořádku, rozhodli jsme se ji pozastavit, a to ještě před setkáním s paní velvyslankyní," uvedl Vašina.

Ambasáda se podle T-Mobilu zatím s návrhem termínu neozvala. "Reklamní spot bude stažen z televizního vysílání a odstraněn z on-line komunikačních kanálů T-Mobile v nejbližším možném termínu," dodala Kemrová.

 

Právě se děje

Další zprávy