reklama

Zetor vyjíždí z krize, chce zdvojnásobit počet modelů

27. 2. 2013 8:30

Do Afriky vozíme kabriolety, mladí farmáři chtějí konektor pro iPod, říká šéf výroby

Marián Lipovský Marián Lipovský | Foto: Zetor

Brno - Nejvyššího zisku od krize v letech 2008 až 2009 dosáhla během loňského roku brněnská společnost Zetor Tractors. Konsolidovaný zisk před zdaněním činil 284 milionů korun, což znamená meziroční zlepšení o 140 procent.

"Na letošní první pololetí máme výrobní kapacitu již vyprodánu a předpokládáme, že za celý letošní rok docílíme minimálně stejného zisku jako za rok 2012," říká v rozhovoru pro online deník Aktuálně.cz Marián Lipovský, zástupce výkonného ředitele a výrobní ředitel Zetor Tractors.

Věří, že firma je na dobré cestě k trvalému ziskovému hospodaření a dalšímu zvyšování odbytu. V roce 2015 chce Zetor nabízet dvojnásobný počet modelů než nyní.

Aktuálně.cz: Kde vidíte příčiny současných dobrých výsledků?

Marián Lipovský: Od doby, kdy se v roce 2002 stal majitelem firmy slovenský holding HTC, se udělalo mnoho práce. V letech 2004 až 2006 se uskutečnila restrukturalizace, obnovovaly zpřetrhané obchodní vztahy a začalo se s vývojem nových produktů.

A.cz: Během krize v letech 2008 až 2009 se ovšem výroba výrazně propadla. Jak jste zareagovali?

Z rekordních více než 7000 kusů traktorů v roce 2007 šla výroba o 40 procent dolů, museli jsme propustit zhruba třetinu zaměstnanců a výrazně zredukovat další náklady. Výsledky se projevily již v roce 2010, kdy firma opět generovala zisk.

Vývoj produkce Zetoru

  • rok 2007: 7002 ks
  • rok 2008: 6537 ks
  • rok 2009: 3773 ks
  • rok 2010: 3692 ks
  • rok 2011: 3910 ks
  • rok 2012: 4933 ks
info

A.cz: Vloni se počet vyrobených traktorů po několika letech opět výrazně zvýšil téměř na úroveň 5000 kusů. Jaká je vlastně maximální kapacita výroby?

Kapacita výrobní linky je zhruba 12 tisíc kusů za rok, ale momentálně jsme částečně limitováni možností výroby převodovek. Ty si z větší části děláme sami. Zatím vyrábíme pouze v jedné směně, ale v případě potřeby otevřeme druhou směnu.

Farmáři chtějí i konektor pro iPod

A.cz: Jaká jsou vaše největší odbytiště a kde vidíte největší potenciál růstu?

V Česku jsme v současnosti dvojkou na trhu, v Polsku se pohybujeme obvykle na pozicích jedničky až dvojky. Do zahraničí vyvážíme přes devadesát procent produkce. Během několika let chceme výrazně posílit naše prodeje například v USA, kam bychom chtěli vyvážet až tisíc traktorů, což je faktické ztrojnásobení současného stavu. Velký potenciál vidíme v afrických zemích a také například v Turecku.

//cdn.i0.cz/public-data/0d/90/1233d6873c4eb84f79ef94ef2f57_r16:9_w200_h113_gi:photo:460747.gif 

Foto: Zetor

A.cz: Pro Afriku asi musíte mít trochu jiné modely, než se vozí například do Německa nebo na jiné vyspělé trhy. Je to tak?

Ano, především to jsou kabriolety. Musíme ale dělat i další úpravy, aby vydržely provoz v náročnějších podmínkách. Jinak ale nejprodávanější verze našeho traktorku pro Afriku vychází z běžné řady Proxima, která je v současné době z hlediska technických parametrů tou prostřední. Ovšem máme pro něj speciální "africký" název Antar.

A.cz: Vy právě v těchto dnech zahajujete sériovou výrobu nové řady Major, což je váš nejlevnější traktor s cenou kolem 550 000 korun v sériové výbavě. Pro koho je vlastně určený?

Předpokládáme, že největší zájem o něj budou mít rodinné farmy. Dosud jsme zaznamenali největší zájem u nás, na Slovensku, ve Velké Británii, Dánsku, Polsku i v USA. Letos ho chceme vyrobit zhruba 900 kusů.

A.cz: I tento traktor už může být vybavený třeba klimatizací či rádiem. Stává se taková výbava pomalu standardem

Ano, zejména mladší farmáři vyžadují například i konektor na připojení iPodu a podobně.

A.cz: Vaší tradiční barvou je červená. Jste schopní vyrobit traktor i v jiné barvě?

Ano, ale je to na speciální objednávku. Plasty na povrchu traktoru se totiž nelakují, díly jsou takzvaně probarvené a dostáváme je takto již od dodavatele. Ale například vloni jsme odeslali do Polska poměrně velkou sérii černých traktorů.

Stejně hluboká brázda

A.cz: Tři modelové řady jsou již konečné číslo, nebo připravujete další nové typy?

Ne, rozhodně jsme neskončili. Naši i externí vývojoví pracovníci pracují v současné době na nových typech a plánujeme na rok 2015 až šest typových řad. Chceme pokrývat výkonové spektrum od zhruba 50 do 200 koňských sil.

A.cz: Jaké díly si vlastně v současnosti děláte sami a jaké nakupujete?

Například převodovka je kompletně naše, včetně skříně a ozubených kol, kromě ložisek, které nakupujeme. Také si vyrábíme blok i hlavu motoru, náš je rám i kabina. Samozřejmě plastové díly, skla i pneumatiky nakupujeme. Nyní je zhruba 60 procent dílů na našich traktorech českých, téměř sto procent pak je z Evropské unie. S tím, jak se ale bude rozrůstat počet typů, bude se zvyšovat i počet dodavatelů.

A.cz: Říkal jste, že máte vlastní vývojové pracovníky, podařilo se jim v posledních letech v něčem předběhnout vaši konkurenci?

Ano, pyšní jsme například na elektronický systém, který automaticky působí na přídavné zařízení tak, aby za traktorem na poli zůstávala vyoraná stále stejně hluboká brázda. Jeho označení je Hitch Tronic. Špičkový je také nový šestnáctiventilový motor, který má oproti dřívějším typům o 2,9 litru nižší spotřebu na hodinu provozu.

A.cz: Jak dlouho se průměrně čeká na traktor od okamžiku objednávky do jeho dodání?

Jsou to v průměru tři měsíce. Je třeba si přitom uvědomit, že každý traktor je jiný. Z loňské produkce jich například bylo jen 34 zcela identických. Nyní plánujeme zavést ještě novou službu pro zákazníky, kdy budou mít možnost ještě pět dní před začátkem montáže traktoru změnit původně požadovanou specifikaci.

A.cz: Letošní rok ještě mnohé i dosud velmi úspěšné firmy v oblasti dopravního strojírenství nevidí příliš optimisticky. Jak se vyvíjí letošní první měsíce a jaký je stav objednávek na další období?

Na první letošní pololetí máme výrobní kapacitu již vyprodánu a předpokládáme, že za celý letošní rok docílíme minimálně stejného zisku jako za rok 2012.

Prohlédněte si současnou výrobu traktorů Zetor:

  • Proces montáže začíná výrobou bloků motoru a skříní převodovky
  • Prvním montážním krokem je právě spojení motoru s převodovkou
  • Na rám se dále připojí i nápravy.
  • Podobně jako v automobilkách, tak i v továrně na traktory je každou chvíli na programu svatba, tedy spojení podvozku s kabinou.
Galerie (12)

Osm kroků k novému traktoru. Dojde i na svatbu

Autor: Radek Pecák

autor: Radek Pecák

reklama

Diskuse

0komentářů

Zatím žádný příspěvek :(

reklama
reklama
 
reklama