Praha - Nejdůležitějším kritériem při hodnocení nabídek na letošní opravy pěti úseků dálnice D1 měla být cena - alespoň podle podmínek výběrového řízení. Přesto se minimálně na některém z pěti úseků může stát, že vítězem nebude ten, kdo nabídl nižší cenu.
Vyplývá to z pátečního vyjádření mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Niny Ledvinové.
Mluvčí potvrdila, že ministerská komise se v pátek začala zabývat hodnocením nabídek pro pátý z pěti připravovaných úseků, avšak hodnocení se neuzavře ani dnes, ani příští týden.
"Pravděpodobně příští týden budeme obesílat některé z uchazečů se žádostmi o zodpovězení doplňujících dotazů," sdělila online deníku Aktuálně.cz. Na vypracování odpovědí pak firmy dostanou zhruba pětidenní lhůtu.
Na otázku, kdy bude výběrové řízení uzavřeno a kdy se budou podepisovat smlouvy, Ledvinová neuměla dát odpověď.
Ušetří stamiliony?
Z informací deníku E15 zveřejněných tento týden vyplývá, že pokud by Ředitelství silnic a dálnic uzavřelo smlouvy na opravy úseků s firmami nabízejícími nejnižší cenu, ušetřil by stát až 1,7 miliardy korun oproti předpokládané částce zhruba 4,4 miliardy.
Konkrétně oprava úseku Loket-Hořice měla podle odhadu ŘSD stát téměř miliardu korun, Dálniční stavby Praha ale chtějí zvládnout desetikilometrový úsek opravit za 548 milionů korun.
Podívejte se, v jakém stavu je dálnice D1:
Nejnižší ceny podle informací E15 nabídlo pro úsek Větrný Jeníkov - Jihlava Sdružení Colas, pro úsek Lhotka - Velká Bíteš Sdružení OHL, ŽS a Alpine Bau, stejně jako pro úsek Velká Bíteš- Devět křížů a pro úseky Šternov-Psáře a Loket-Hořice firma Dálniční stavby Praha.
Mezi firmami, které nabídly nejnižší ceny, tedy nejsou giganti jako Strabag, Metrostav či Eurovia.
Práce mají začít v dubnu
Oprava - v ideálním případě prvních čtyř úseků najednou - má podle původních plánů Ředitelství silnic a dálnic začít se zahájením jarní stavební sezony, tedy zhruba na počátku dubna. Přestože ŘSD počítá s tím, že po rozhodnutí o vítězích se neúspěšné firmy budou odvolávat k Úřadu na ochranu hospodářské soutěže, práce by podle Ledvinové alespoň na některých úsecích měly začít podle plánu.
Během nich se nejprve oba směry dálnice rozšíří o 75 centimetrů, aby na každé části mohl být po celou dobu opravy zachován provoz ve čtyřech pruzích, a potom bude následovat kompletní rekonstrukce nejprve jedné a pak druhé poloviny komunikace. Oprava každého úseku bude trvat asi dvanáct měsíců, přičemž zimní přestávka termín prodlouží.