Ve vedení ČD jsou stovky zbytečných míst, ukázal audit

Jiří Hloušek
3. 11. 2008 12:10
Největší státní firma bude propouštět a ušetří stovky milionů
Foto: České dráhy

Praha- České dráhy zeštíhlí své generální ředitelství o 316 pracovních míst. Pět měsíců trvající personální audit totiž ukázal, že některá místa jsou duplicitní a zbytečná.

"Na generálním ředitelství se uvolní 316 míst, z tohoto počtu přijde o práci stovka úředníků, zbylých dvě stě zaměstnanců má možnost získat neobsazené pozice v rámci ČD," uvedl mluvčí dopravce Petr Šťáhlavský.

V současné době pracuje pro Generálním ředitelství Českých drah přes 1500 lidí v třiapadesáti městech.

"Základním důvodem, proč jsme audit prováděli, bylo zefektivnit práci generálního ředitelství," vysvětlil důvody auditu náměstek generálního ředitele ČD pro personální záležitosti Milan Ruttner.

"Je to další krok v restrukturalizaci společnosti, která probíhá už několik let," uvedl Ruttner. Dráhy chtějí odstraněním duplicitních činností a lepším nastavením procesů ušetřit stovky milionů ročně.

"Bohužel, neobejde se to bez propouštění. Naším dalším úkolem je zavést takové procesy, které budou průběžně vyhodnocovat efektivitu práce, abychom takto razantním krokům do budoucna předešli," vysvětlil Ruttner.

Lidé na ředitelství ČD

  • k 31.12. 2006
    - 2293 lidí
  • k 30.11.2007
    - 2505 lidí
  • k 1.1.2008
    - 1975 lidí
  • k 1.9.2008
    - 1517 lidí
  • 1.12. 2007
    - od Českých drah se oddělila společnost ČD Cargo a z ředitelství odešlo 530 lidí
  • 1.1. až 1.9. 2008
    - oddělily se společnosti SDC a RCP a z ředitelství odešlo 458 lidí

Bez práce se ocitnou zejména úřednicí - řídící, koncepční, metodičtí a kontrolující pracovníci. Naproti tomu se prakticky vůbec nebude propouštět mezi dispečery nebo telefonisty.

ČD: Propuštěným pomůžeme

Některé pozice nejsou aktuálně obsazeny a další zaměstnanci budou převedeni na jiná místa. Propouštění se proto bezprostředně týká jen asi stovky převážně úřednických míst.

"Budeme se samozřejmě snažit lidem pomoci v této nelehké životní situaci. Zřídíme pro ně informační centrum, kde jim odborný konzultant poradí, jak se zorientovat na trhu práce," říká personální ředitel.

V informačním centru budou k dispozici počítače s připojením na internet pro hledání pracovních nabídek, telefony pro volání na úřady práce. Přítomný odborník lidem poradí se sestavením profesního životopisu a může s nimi vyzkoušet přijímací pohovor nanečisto. Připravený bude také psycholog. Centrum bude fungovat tři až čtyři měsíce dle potřeby.

Stovka úředníků z generálního ředitesltví ČD si brzy bude hledat novou práci, dráhy jim chtějí pomoci
Stovka úředníků z generálního ředitesltví ČD si brzy bude hledat novou práci, dráhy jim chtějí pomoci | Foto: Aktuálně.cz, Ondřej Besperát

Propouštění tímto nekončí

Lidé, kteří mají méně než pět let do důchodu, a šance na jejich uplatnění je proto nízká, budou podle nařízení vlády zařazeni do doprovodného sociálního programu a kromě odstupného jim bude ze státního rozpočtu vyplacen další příspěvek na překlenutí této doby.

Ostatním bude vyplaceno příslušné odstupné podle kolektivní smlouvy. "Počítáme s tím, že počet zaměstnanců Generálního ředitelství bude průběžně klesat i v příštích letech. To už ale půjde o přirozené odchody, třeba do penze," uzavírá ředitelka personálního odboru Michaela Klieglová.

Audit si u společnosti BNV consulting objednalo nové vedení firmy. Auditoři téměř pět měsíců analyzovali organizační strukturu, nastavení pracovních postupů i efektivitu a kvalitu práce jednotlivých zaměstnanců.

 

Právě se děje

Další zprávy