Útraty ruských turistů v Česku letos vyskočily o 40 %

ČTK ČTK
7. 2. 2013 14:56
Tuzemské obchody s luxusním zbožím jsou pro ruské turisty velmi atraktivní
Foto: Jan Langer

Praha - Turisté z Ruska v českých obchodech utrácejí stále víc. V prosinci a lednu, kdy do ČR přijíždějí hlavně slavit pravoslavné Vánoce, stouply jejich útraty v obchodech o 40 procent meziročně.

 Rusové se také čím dál víc orientují na luxusní zboží. Vyplývá to z údajů společnosti Global Blue, která turistům ze zemí mimo EU zprostředkovává vrácení DPH. 

Rusové stále drží dominantní podíl mezi cizinci ze zemí mimo EU, kteří přijíždějí nakupovat do České republiky. Za celý rok 2012 dosahoval už téměř 51 procent. V prosinci a lednu, kdy Rusové slaví pravoslavné Vánoce, to bylo 62 procent. 

Tuzemské obchody s luxusním zbožím jsou pro ruské turisty velmi atraktivní. "Většina zboží, které tu Rusové kupují, je v Moskvě dvakrát dražší. Pro turistu, který sem přijede, je to tedy nejen dvakrát levnější, ale ještě může dostat zpět DPH. Takže on se může dostat k úspoře 50 nebo 70 procent oproti ceně v Moskvě," uvedl regionální manažer Global Blue Jiří Macas. 

Ti nejbohatší Rusové, kterých je asi 100.000, už do ČR ale příliš nejezdí. "Dříve Prahu objevovali. Dneska pro ty ultrabohaté nejsme top destinace, jsou to spíše města jako Londýn nebo Paříž," dodal Macas. 

V českých obchodech nakupují Rusové čím dál víc módu a oblečení (66 procent), na druhém místě jsou hodinky a šperky (11 procent). České sklo už tvoří v jejich nákupech jen pětiprocentní podíl. Největší žně zažívají obchody na Václavském náměstí, které utrží každoročně více než pětinu peněz, které tu Rusové o Vánocích utratí.

 "Do některých obchodů na Václavském náměstí dokonce posíláme naše rusky mluvící brigádníky, kteří prodavačům pomáhají zvládat nápor turistů tím, že s nimi vyplňují formuláře Tax Free," uvedla marketingová manažerka Global Blue Adéla Kupková. 

Rusové se také stále více orientují na luxusní zboží. Zatímco v prosinci 2006 a lednu 2007 měli na útratách všech cizinců za luxusní zboží podíl 25,7 procenta, v prosinci 2012 a lednu 2013 to bylo už 41,4 procenta.

 

Právě se děje

Další zprávy