Revoluce: Každé čtvrté státní auto bude zelené

Tomáš Fránek, Pavel Baroch
18. 4. 2007 12:14
Požadavek na "čisté" vozy se dotkne i podnikatelů
Škoda představila svůj první vůz na zemní plyn, vyzkoušel si ho taky ministr životního prostředí Martin Bursík
Škoda představila svůj první vůz na zemní plyn, vyzkoušel si ho taky ministr životního prostředí Martin Bursík | Foto: Škoda Auto

Brno - Ministerstvo životního prostředí chystá revoluci na českých silnicích. Stará auta škodící životnímu prostředí mají vystřídat "čisté" vozy vypouštějící minimum emisí.

Automobily jsou totiž jedním z významných zdrojů "neviditelného" prachu, který výrazně zhoršuje kvalitu ovzduší po celé zemi.

Auta výrazně přispívají k tomu, že více než třetina území republiky, kde žije 66 procent obyvatel, patří podle zprávy o stavu životního prostředí mezi oblasti se zhoršenou kvalitou ovzduší.

Začneme u sebe

Podle nově zpracovaného Národního programu snižování emisí, který nyní ministerstvo vedené Martinem Bursíkem schválilo a dalo k připomínkování ostatním úřadům, má obměna aut začít u státní správy.

Pokud záměr schválí vláda, chce ministerstvo do září připravit program, podle něhož by do konce roku 2013 dosáhl podíl vozů na hybridní pohon, zemní plyn nebo využívající biopaliva na ministerstvech, krajských úřadech i velkých městech dvaceti pěti procent.

Foto: Škoda Auto
Česko zvyšuje počet nových aut rychleji než celá EU

"Pořízení těchto vozidel by mělo být uskutečněno při běžné obměně vozového parku," uvádí ministerstvo ve svém plánu na snížení emisí, který má redakce Aktuálně.cz k dispozici.

Ministr Bursík už například uvedl, že by na alternativní pohon mohlo jezdit až osm tisíc policejních vozů.

Státní úřady ale nemají být jediné, kdo by měl vyměnit nyní používaná auta za šetrnější stroje.

Ministerstvo chce už od příštího roku navýšit dotace dopravním podnikům na nákup ekologických autobusů.

Peníze tak nyní chybí například pražskému Dopravnímu podniku, který by na vybudování infrastruktury umožňující provoz autobusů na stlačený zemní plyn potřeboval 400 milionů korun.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz
Mýto pomohlo, kamionů nepřibývá

A má se také výrazně zrychlit obměna vozového parku u podnikatelů a firem. Ministerstvo chce proto prosadit novelu zákona, která bude podnikatele a firmy za pomoci daňových zvýhodnění motivovat k nákupu "čistých" aut.

Nejperspektivnější je zemní plyn

V Česku je využívání alternativních paliv na vzestupu už několik let. "Prostředí se za poslední rok, dva výrazně pozměnilo," řekl ministr Bursík.

Napomohlo tomu především to, že ministerstva průmyslu a životního prostředí podepsaly před rokem dobrovolnou dohodu s plynárenskými společnostmi, která například počítá s budováním nových čerpacích stanic.

"Zemní plyn vidím jako nejperspektivnější alternativní palivo," tvrdí Bursík. V Česku nyní jezdí asi 630 vozů na zemní plyn, z toho asi 200 autobusů, což je oproti loňsku nárůst zhruba o třetinu. "Myslím, že je to na dobré cestě," dodal Bursík.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz
Nečekaná studie: Nejsme země autovraků

Celkem by letos mělo být v provozu na dvacet veřejných plnících stanic. Zatím poslední byla otevřená před pár dny v Mladé Boleslavi. Ovšem například v Německu mají řidiči k dispozici 750 plnicích stanic

Plyn je levnější než benzin i nafta

V Česku už prodávají auta s plynovým pohonem například Opel, Fiat, Citroën a Renault, vůz na zemní plyn představila i Škoda Auto.

Ta ukázala Škodu Octavia s motorem 1.6 MPI na takzvaný FlexiFuel, což je směs bioetanolu s benzinem, a koncepční vůz Škoda Octavia na zemní plyn.

"Škodovka je připravená je začít vyrábět v příštím roce, pokud o ně bude zájem," řekl člen představenstva Škody Martin Jahn.

Německý vůz systému car-sharing na Staroměstském náměstí
Německý vůz systému car-sharing na Staroměstském náměstí | Foto: Pavel Baroch, Aktuálně.cz
Půjčování aut má pomoci vyčistit vzduch

Plynový motor, kromě toho že produkuje až o devadesát procent méně škodlivin, je navíc ekonomicky výhodnější. "Dopravní podnik města Brna porovnal spotřebu autobusů poháněných zemním plynem a naftou a celková spočtená úspora nákladů pro jednu vozovnu za dvanáct ket by činila až 170 milionů korun," řekl Jaromír Tománek, manažer České plynárenské unie.

Evropa má stále náskok

V Evropě nyní jezdí přes půl milionu vozů a podle odhadů Evropské komise by v roce 2020 mělo jezdit zhruba 23,5 milionu vozidel s plynovým pohonem, což je desetina počtu aut v Evropě.

V Česku by tak na plyn mohlo jezdit asi 400 000 vozů.

Poplatky, kontroly, policie

Ministerstvo životního prostředí chce provoz a s ním spojené emise především ve městech omezit i jinak než jenom výměnou aut. Navrhuje totiž zvýšit nebo úplně zrušit horní hranici poplatku za povolení vjezdu do určitých míst, která je nyní podle zákona o místních poplatcích dvacet korun za den.

  • Nejzelenější elektronika je podle Greenpeace z Číny.

"To pro dosažení nižšího objemu automobilové dopravy často nedostačuje," uvedlo ministerstvo.

Výrazně by se měly také zpřísnit kontroly emisních limitů u aut. A to jak na stanicích technické kontroly, tak nově i při mobilních kontrolách na silnicích.

"Do června 2008 proto navrhujeme navýšit rozpočet ministerstva vnitra, vyškolit pracovníky a nakoupit přístrojové vybavení," uvedlo ministerstvo ve zprávě.

Celkem by v rámci programu snižování emisí do roku 2013 mělo být investováno na dvacet pět miliard korun.

 

Právě se děje

Další zprávy