K čemu stará továrna? Na výrobu nových regálů

Tomáš Fránek
12. 9. 2007 12:25
Využití starých továrních areálu brání ekologické zátěže
Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Brno - Britská společnost Sloane Europe Limited dodávající regály obchodním řetězcům je zatím jedním z mála investorů v Česku, který dal přednost před stavbou nové továrny na zelené louce využití starého průmyslového areálu.

Firma se totiž prostřednictvím své stoprocentní dceřiné společnosti Eden Europe rozhodla investovat 230 milionů do deseti tisíc metrů čtverečních plochy v areálu Adastu v Adamově na jihu Moravy.

Regály do celé Evropy

"Půjde o revitalizaci části průmyslového areálu včetně rekonstrukce budov na současné výrobní a bezpečnostní standardy. Do výrobních hal budou umístěny nové technologie," uvedli zástupci firmy v oznámení úřadům.

V Adamově se tak má vyrábět pro zákazníky ve Španělsku, Německu, Francii, Holandsku, Polsku, Česku, Slovensku a Rusku asi 250 tisíc kusů polic za rok, firma plánuje zaměstnat postupem času osmdesát pracovníků.

Areál Adastu, který vlastní investiční skupina Penta, má přitom podobný problém jako další stovky podobných míst v zemi, a to jsou staré ekologické zátěže. Spodní vody jsou kontaminovány chlorovanými ethyleny, nyní se celý areál sanuje.

V Česku je nyní přibližně tři tisíce brownfieldů (starých nevyužitých) areálů na více než jedenácti tisících hektarů. Největší počet z nich tvoří průmyslové objekty a ty zatím hledají nové investory těžko.

Více o Pentě
Autor fotografie: Penta

Více o Pentě

Letiště, obchodní centrum, cukrovar

Za zatím neúspěšnější projekty jsou považovány regenerace vojenského letiště v Žatci a jeho přeměna na průmyslovou zónu Triangle nebo přestavba desetihektarového areálu cukrovaru v Lovosicích.

Podařilo se využít také některé staré průmyslové areály v centrech velkých měst, tam ale místo nich vyrostly nákupní centra. Příkladem je centrum Vaňkovka v Brně.

Firmy zatím spíše dávají přednost možnosti postavit novou továrnu na zelené louce. Na zelené louce své továrny chce stavět třeba většina dodavatelů automobilky Hyundai, kteří přichází na sever Moravy.

"Investoři mají rádi zelené louky. Mají rádi ptáky a lesy. V Mostě jsou sice brownfields, ale proč bychom budovali továrnu uprostřed důlní jámy? Museli by nám dláždit cesty zlatem, abychom tam šli," uvedl už dříve zástupce firmy Nemak Pavel Kučera v deníku Prague Pill.

Změníme priority

Vláda Mirka Topolánka ve svém programovém prohlášení uvedla, že právě využití starých průmyslových areálů je jednou z jejích priorit. Na to, aby se továrny nestavěly na zelené louce, tlačí i ministr životního prostředí Martin Bursík.

Staré areály začaly nabízet i jednotlivé kraje. Na internetových stránkách pro investory tak například nabízí Karlovarských kraj prvních dvacet sedm objektů.

"Jde o areály po bývalých státních statcích, objekty po důlním průmyslu a bývalé armádní areály," uvedl náměstek karlovarského hejtmana Jan Zborník.

 

Právě se děje

Další zprávy