Ještě horší, než se čekalo. Lidé utrácejí stále méně

Tereza Holanová Tereza Holanová
4. 4. 2013 9:45
Domácnosti utratily v maloobchodě o 4,7 procenta méně než před rokem
Chudoba. Ilustrační foto
Chudoba. Ilustrační foto | Foto: Thinkstock

Praha - Čeští spotřebitelé stále více šetří. Ukázaly to únorové výsledky tuzemských obchodníků. Pokles zaznamenala většina segmentů včetně motoristického.

Informoval o tom Český statistický úřad (ČSÚ).

Ve srovnání s loňským únorem utratily domácnosti o 4,7 procenta méně, oproti letošnímu lednu se jejich nákupy snížily o 1,3 procenta.

"To byl hlubší propad, než očekával trh," říká Václav Franče z Raiffeisenbank, podle kterého se počítalo s meziročním zhoršením o 2,6 procenta. "Jako by zvýšení DPH na spotřebitele dopadlo až s měsíčním zpožděním," dodává analytik.

Automobilky se snaží marně

Firmy, které se zabývají prodejem nebo opravou aut, dopadly v únoru nejhůře. Meziročně jim tržby po očištění o vliv počtu dní klesly o 5,4 procenta.

"Neočištěné tržby klesly meziročně o 7,1 procenta, z toho opravy o 7,9 procenta a prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů o sedm procent," uvádí ČSÚ.

Že poptávka po vozech nadále klesá, není podle Michala Kozuba z Home Credit patrné jen ze statistik tržeb, ale také z počtu registrací nových osobních automobilů. Těch bylo v únoru podle Svazu dovozců automobilů meziročně o tři tisíce méně.

"Automobilky se snaží bojovat snižováním cen, ale ani na to už spotřebitelé neslyší," doplňuje Kozub.

Co jsme kupovali více?

Hůře se dařilo také podnikatelům, kteří provozují obchody se sportovními potřebami - jejich tržby spadly o 13,1 procenta. V nespecializovaných prodejnách, kde převažují potraviny, lidé nechali o 4,8 procenta peněz méně.

Více se oproti minulému roku nakupovaly například počítače a komunikační zařízení, zde utratili o 3,7 procenta více. Větší zájem byl také o oděvy a obuv (o 2,7 procenta).

Vůbec nejvíce ale zájem vzrostl u nákupů přes internet či prostřednictvím zásilkové služby, a to o 20,8 procenta. "To je růst, který by mohly všechny ostatní oblasti jen závidět. Chuť lidí nakupovat online se nezapře," reaguje Kozub.

Důvěra na bodu mrazu

Jak odborníci připomínají, za meziročním propadem stojí i nižší počet pracovních dnů oproti únoru 2012 (letos jich bylo o jeden méně). To pocítily hlavně firmy, které mívají o víkendech zavřeno, například autosalony.

"I bez tohoto vlivu by ale maloobchodníci utržili méně," zdůrazňuje Pavel Kulhavý z PwC Audit a ČSÚ to potvrzuje. Pokles po očištění činil 1,7 procenta. Za otálením zákazníků stojí podle Kulhánka hlavně strach z dalšího vývoje českého trhu, stejně tak nejistota na trhu práce.

"Nezaměstnanost je vysoká a dále roste, takže lidí, kteří mají možnost více utrácet, je méně. Těm zaměstnaným v posledním čtvrtletí mzdy téměř nerostly, takže poptávka je stále slabá," potvrzuje Tomáš Volf ze skupiny Citfin.

Připravujeme podrobnosti.


 

Právě se děje

Další zprávy