Hyundai, ekologové a stát: Dohodnuto

Martina Macková
20. 11. 2006 10:50
Ostrava/Nošovice - Dosud nejvýznamnější dohoda, kterou kdy v Česku podepsaly ekologické organizace a velký zahraniční investor, už existuje.
Nošovice, setkání občanů s představiteli Hyundai
Nošovice, setkání občanů s představiteli Hyundai | Foto: Ludvík Hradilek

Obsah tzv. Deklarace porozumění dnes odhalilo na společné tiskové konferenci jejich šest aktérů: Hyundai, Ekologický právní servis Brno, CzechInvest, Moravskoslezský kraj a sdružení lidí z okolí automobilky - Beskydčan a Půda pro život.

Dokument je výsledkem dvouměsíčních jednání především ekologických právníků z Brna (EPS) se zástupci firmy a státu. Je to vůbec poprvé, co neziskové organizace uzavřely komplexní dohodu s obřím investorem ještě před tím, než vůbec začal stavět továrnu.

Hyundai začne stavět na polích u Nošovic na Frýdecko-Místecku až na jaře, do té doby bude čekat na vystavení územního rozhodnutí a pak stavebního povolení. V průmyslové zóně se však už dnes dělají stavební úpravy a příchodu investora nikdo nebrání.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Dohoda: ano ale tajná

Dokument se organizacím a firmě podařilo utajit, ale fakt, že ho již před čtrnácti dny podepsaly, ne. Co konkrétně dohoda obsahuje, bylo do dneška pod absolutním embargem. Aktuálně.cz již má deklaraci k dispozici.

Aktuálně.cz ale již před měsícem informovalo o tom, že se nevídaná dohoda připravuje a naznačilo, o čem se diskutuje.

Foto: Reuters

Co se ale nakonec dohodlo?

Původní strohé informace diskutujících stran, které se Aktuálně.cz podařilo získat, ukazovaly na to, že se ekologové pokoušejí přimět investora nejen k odpovědnosti vůči životnímu prostředí a komunitě v okolí továrny, ale také k celkové globální odpovědnosti.

Připomněli totiž firmě Hyundai fakt, že motory vozů, které opouští její výrobní linky, neobsahují filtry, které by zachycovaly pevné částice.

Tak zásadní ústupek v chování celosvětové firmy se ale před stavbou v Nošovicích nedal čekat.

Filantropie? Ano

Firma se zaváže být filantropem, tedy založit fond, ze kterého by bylo možné přispívat na aktivity v obci a okolí. Podobný krok už udělalo několik větších investorů. Před měsícem se hovořilo o tom, že by do něj Hyundai mohla vložit až 20 miliónů korun, tato částka je také v dohodě.

Firma ji do fondu vloží postupně do roku 2008. Poté bude přidávat ročně další miliony.

Nošovice , stavba průmyslové zóny pro Hyundai
Nošovice , stavba průmyslové zóny pro Hyundai | Foto: Ludvík Hradilek

Fond nebude určen pouze pro obyvatele Nošovic a Nižních Lhot, které sousedí s průmyslovou zónou a stavba i provoz automobilky je nejvíce zasáhne. Peníze budou sloužit zřejmě pro větší část regionu, která bude postižena zvýšenou dopravou.

Protihluková opatření v sousedních obcích, přes které budou kamiony přepravovat automobily a díly, ale postaví stát.

Korejci přijali v deklaraci také závazek, že vypracují dopravní plán, který by minimalizoval dopad dopravy na životní prostředí a vedl k omezení provozu nákladních aut o hmotnosti nad 7,5 tun o víkendech a svátcích. Budou také aplikovat doporučení odborníků ze studie EIA a studie o krajinném rázu. Musí zpracovávat zprávu o udržitelnosti činností a pracovat na splnění standardů.

Hyundai také vysadí stromy kolem závodu i v něm a udělá ještě další opatření, což ekologická sdružení vítají.

"Vytvoření umělého přechodu v Jablunkovském průsmyku umožní velkým šelmám z Polska a Slovenska žít nadále i u nás. Tak zůstane zachována naše sounáležitost s celým Karpatským masivem. Pak dopravní zátěží spojenou s továrnou Hyundai tolik neutrpí ani turistická atraktivnost Beskyd," řekl Leo Košťál ze sdružení Beskydčan.

Ustoupí i ekologové

Hyundai se zavazuje k tomu, že bude o případných další záměrech, které by mohly zasáhnout životní prostředí, napříště ochotná debatovat s ekology. A ekologická sdružení se od nynějška budou s námitkami obracet na firmu a kraj namísto na soudy.

Nošovice , stavba průmyslové zóny pro Hyundai
Nošovice , stavba průmyslové zóny pro Hyundai | Foto: Ludvík Hradilek

Ekologický právní servis totiž podal žalobu na posudek o vlivu továrny jihokorejské automobilky na životní prostředí. Právě tato studie EIA je důležitá pro územní a stavební řízení. Kvůli průtahům v řízení už byla stavba automobilky odložena z prosince na jaro 2007.

Ekologický právní servis se v dohodě zavazuje žalobu stáhnout. "Uzavřená dohoda opět dokazuje, že nevládní organizace nejednají s motivem vyvíjet účelové obstrukční jednání, ale jejich skutečným cílem je prosadit věcná řešení, která budou prospěšná veřejnosti. Nebýt systematického tlaku, k uzavření dohody zmírňující negativní dopady celého projektu by nikdy nedošlo," řekl Pavel Franc z  Ekologického právního servisu.

EPS se odhodlal k velkému ústupku, neboť původně se chtěl pokusit projekt zastavit za použití veškerých právních prostředků.

"Strany garantují, že budou ve správních řízeních důsledně naplňovat požadavky práva, a tento závazek je pro nás podstatný. Máme totiž zkušenosti s dalšími zahraničními investicemi v České republice, kde porušování zákonů při jejich povolování bylo v podstatě pravidlem," dodal Jiří Nezhyba z EPS.

Občanská sdružení se zavázaly k respektování všech dosud vydaných rozhodnutí a stanovisek, týkajících se nošovické zóny a závodu.

"Jsem rád, že investici firmy Hyundai už nyní nic nestojí v cestě. Oceňuji, že organizace, které jsem doposud znal spíše jako příčinu blokace řady projektů, učinily vstřícný krok a doufám, že tomu tak bude i v budoucnu," uvedl ministr průmyslu a obchodu Martin Říman.

Stát zastaví přípravu dalších zón

Obrovským a překvapivý je ústupek ze strany státu a kraje. Zavazují se totiž zastavit přípravu dalších zón v regionu -  Dolní Lutyně a Šilheřovice. Do budoucna budou před zónami na zelené louce preferovat obnovu nevyužívaných ploch a areálů (tzv. brownfields).

"Moravskoslezský kraj už má při své Agentuře pro regionální rozvoj dobře fungující jednotku regenerace brownfieldů a nemalé dotační prostředky už putovaly a ještě půjdou do projektů na přebudování těchto ploch pro účely podnikání," řekl náměstek hejtmana Pavel Drobil.

"Ministerstvo průmyslu a obchodu spolu s agenturou CzechInvest zorganizují v příštích dvou letech v jednotlivých krajích semináře o problematice brownfieldů a na nich se pokusí oslovit investory, jež by se mohli podílet na jejich regeneraci a podnikání," uvedl náměstek ministra průmyslu a obchodu Robert Szurman.

"Regenerace brownfieldů je podle generálního ředitele CzechInvestu Tomáše Hrudy prioritou programu Nemovitosti, který bude součástí operačního programu Podnikání a inovace v nadcházejícím období čerpání prostředků z EU 2007-13.

Plný provoz závodu podle výpočtů agentury CzechInvest zvýší celkové HDP České republiky nominálně až o 2,5 procenta, v Moravskoslezském kraji klesne nezaměstnanost o jedno procento.

Debatovat se bude dál, o dopravě

Jeden ze sporných bodů ale zůstal i v deklaraci nevyřešený. Budoucí doprava kolem závodu.

Dnes projede po silnici z této části severní Moravy směrem na Slovensko asi 20 tisíc aut denně, čtvrtina jsou kamiony. Odhaduje se, že s Hyundai se počet aut zvýší minimálně na 30 tisíc aut a přibude podíl kamionů.

Smlouva ji řeší jen rámcově - investor se zavazuje, že vypracuje jakýsi dopravní plán a ten nechá posoudit nezávislým odborníkem, kterého vyberou občanská sdružení. 

Pokud expert posoudí, že Hyundai dostatečně nebral ohledy na veřejný zájem a řídil se jen ekonomickými zájmy, expert předloží změny a o těch se bude jednat. Pokud se ale firma a sdružení na nápravě nedohodnou do tří měsíců, budou sdružená po Hyundai žádat, aby se veřejně přiznal, že porušil dohodu.

Jak by měl vypadat areál automobilky Huyndai v průmyslové zóně v Nošovicích (zdroj: Moravskoslezský kraj)
Jak by měl vypadat areál automobilky Huyndai v průmyslové zóně v Nošovicích (zdroj: Moravskoslezský kraj) | Foto: Aktuálně.cz

To není jediná sankce, která by mohla z dohody vyplynout. Porušení dalších ustanovení může pro Hyundai znamenat, že v některém ze světových deníků (např.The Guardian, Die Zeit, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Der Spiegel, Le Figaro, Le Monde) a v českých novinách vyjdou velké inzeráty popisující, že korejský investor porušil dohodu. Samozřejmě na jeho náklady.

Stejný inzerát, ale jen v českém tisku by vyšel i v případě, že by dohodu porušil stát, kraj či občanská sdružení.

Zrychlit stavbu silnic?

Je také možné, že stát uspíší také stavbu silnice na Slovensko. O té se ale v deklaraci nehovoří.

Ke změně usnesení k investiční smlouvě s Hyundai, ve které se mluví o jednom z úseků těchto silnic, vládu už před dvěma měsíci vyzvali také místní podnikatelé a obce.

Právě tyto komunikace chce využívat Hyundai pro přepravu součástek a aut do sesterského závodu KIA v Žilině. Silnice by ale měly být podle plánu hotovy až 4 roky poté, co firma začne vyrábět (v roce 2012).

Stát se ale v deklaraci zavazuje k rekonstrukci dvou úseků železnic, které by mohla firma využívat. Renovací by měly projít úseky Ostrava-Kunčice - Frýdek-Místek- Český Těšín a také Bystřice nad Olší - Mosty u Jablůnkova.

"Vítáme, že stát bude investovat více než 9 miliard korun do modernizace železnice na Slovensko, takže společnost Hyundai ji bude moci plně využit při výměně zboží se sesterskou firmou KIA v Žilině," řekl také Miroslav Patrik z Dětí Země.

Zástupci vlády ale také říkají, že pošlou peníze i na silnice směrem k východní hranici, a to příští rok 1,14 miliardy korun. A další roky na tyto stavby poputují ze státní kasy ještě vyšší sumy. Uvažují ale také o tom, že novým zákonem omezí možnost průtahy kolem stavby silnic. I když v rámci platné legislativy výstavbu například právě silnice u Třince blokují ekologové kvůli výskytu vydry říční.

 

Právě se děje

Další zprávy